Elisa testasi tänään keskiviikkona 7. helmikuuta Helsingin Pasilassa VR-, AR- ja pelisovelluksia Elisan ja Huawein rakentamassa 5G-verkossa. 5G-verkko toimi 3,5 gigahertsin taajuudella, joka on tärkein 5G-taajuusalue. Tilaisuudessa nähtiin myös Euroopan ensimmäinen 5G-pelikokemus.
Nyt tehty testi oli Elisan mukaan tähän mennessä monipuolisin 5G-testi ja siihen osallistui Elisan ja Huawein lisäksi sovellustoimittajia. Testissä saavutettiin 1,4 Gbit/s nopeus verkon ja päätelaitteen välillä. Myös virtuaalitodellisuussovelluksia sekä tyypillisiä internetin palveluita, kuten Skype, WhatsApp ja YouTube käytettiin sujuvasti 5G-verkossa.
”5G on jo nurkan takana ja uskomme, että ensimmäisiä 5G-verkkoa hyödyntäviä sovelluksia nähdään jo vuoden 2018 aikana. Panostamme vahvasti 5G:hen ja teemme paljon yhteistyötä kumppaniemme kanssa uusien teknologioiden testaamisessa ja kehittämisessä”, Elisan teknologiajohtaja Kalle Lehtinen sanoo.
Testissä käytettiin ensimmäistä kertaa Huawein kotikäyttöön tarkoitettuja esikaupallisia reitittimiä. Ensimmäiset kaupalliset reitittimet tulevat markkinoille vuosien 2018 ja 2019 aikana.
”Elisa on erinomainen kumppani uusien teknologioiden testaamiseen ja kehittämiseen, sillä Elisa on teknologinen edelläkävijä ja on jo nyt erinomaisessa valmiudessa 5G-verkon käyttöönottoon. Huawei on 5G teknologiajohtaja sekä verkoissa että päätelaitteissa ja olemme hyvin tyytyväisiä Elisan kanssa tehtyihin yhteistyöhankkeisiin”, sanoo Huawei Finland Oy:n toimitusjohtaja Liu Dawei.
Sovellustoimittajat Directive Games, Fake Production, Lyfta, Reaktor ja Umbra esittelivät testaustilaisuudessa tulevaisuuden palveluita reaaliaikaisesti 5G-verkossa.
Ensimmäisiä kaupallisia 5G-verkkoja nähdään Euroopassa todennäköisesti jo vuoden 2019 aikana. Kaupallisen 5G-verkon rakentaminen Suomessa edellyttää, että 3,5 gigahertsin taajuus jaetaan 5G-käyttöön vuoden 2018 aikana.
”5G mahdollistaa täysin uudenlaisten sovellusten kehittämisen, kun 5G:n myötä mobiililaajakaistanopeudet kymmenkertaistuvat. Tällaiset tulevaisuuden huippunopeat yhteydet mahdollistavat siirrettävän datan määrän kasvattamisen nykyisellä latausajalla ja tämä taasen mahdollistaa suurta datansiirtoa edellyttävät VR-kokemukset, joita nähtiin tänään”, Kalle Lehtinen Elisalta summaa.