Rata-autoilija Emma Kimiläinen tarttuu haasteeseen ja lähtee hakemaan paikkaa isoja palkintorahoja tarjoavaan naisille tarkoitettuun W Series -formulasarjaan. Vielä lokakuussa hän suhtautui hankkeeseen erittäin kriittisesti.
Kimiläinen on yhdessä Milla Mäkelän kanssa mukana 55 kuljettajan listalla, joista 18 valitaan mukaan 3. toukokuuta Saksan Hockenheimista starttaavaan kuuden kisaviikonlopun kauteen. W Series sai yli 100 hakemusta 30 maasta.
Lopullinen kuskikatras valitaan lähiaikoina järjestettävien karsintojen perusteella. Mukana osallistujalistalla ovat suomalaisten lisäksi muun muassa F3-kisan ensimmäisenä naisena voittanut Britannian Jamie Chadwick sekä Lotuksen varakuljettajana ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n naisautourheilun lähettiläänä kohujen keskelle joutunut espanjalainen Carmen Jorda.
– Ajattelin käydä voittamassa sen, Kimiläinen naurahtaa nyt.
Videolla naiskuskien historiaa formula ykkösissä. Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Liian nopeita johtopäätöksiä
Kimiläinen oli vielä 10. lokakuuta erittäin kriittinen hanketta kohtaan. Hän myöntää MTV Sportille vetäneensä tuolloin liian nopeita johtopäätöksiä valmisteilla olevasta sarjasta. Kimiläinen piti sitä aluksi tarpeettomana erotteluna nais- ja mieskuskien välillä.
– En ollut silloin vielä ihan kartalla asiasta, ja olin vähän sekoittanut asioita keskenään, Kimiläinen sanoo.
– Olin ehkä vähän kärkäs sen kanssa. En tykännyt silloin enkä kyllä vieläkään ole ihan vielä sinut sen erottelun kanssa.
Hän oli liittänyt suunnitelmat Carmen Jordan kohua herättäneeseen haastatteluun, jossa espanjalaisen piti naisia kykenemättöminä kilpailemaan miehiä vastaan, minkä takia tämä halusi naisille oman sarjan. Kommentti sai monilta autourheilussa ammatikseen ajavilta naisilta murhaavan vastaanoton.
Jordan nousua F1-varakuskiksi ja GP3-luokkaan pidettiin aikoinaan tallin markkinointitempauksena kuskin noustua hyvin vähillä ansioilla monien muiden ohi.
Entisten F1-kuskien, kuten Alexander Wurzin ja David Coulthardin vauhdittama sarja on kuitenkin onnistunut vakuuttamaan Kimiläisen mukaan taisteluun kisapaikoista.
– Olemme käyneet keskusteluita, joilla on saatu puolin ja toisin yhteisymmärrys aikaiseksi.
– Tämä on kilpasarja muiden joukossa, mutta ideana on se, että saataisiin oikeasti nostettua naisia miesten pariin, Kimiläinen perustelee suunnanmuutostaan.
Muhkeat palkintorahat
Kimiläisen, 29, mukaan sarjan tarjoamasta mahdollisuudesta pois jättäytyminen olisi saattanut jälkikäteen harmittaa. Eikä vähiten palkintorahojen takia, sillä kauden kuudessa kisassa tarjolla on 1,5 miljoonan dollarin eli noin 1,3 miljoonan euron palkintopotti, josta sarjan voittaja nappaa kolmas osan.
Lisäksi järjestäjä maksaa kuljettajien matkakustannukset sekä ylläpidon kisamatkoilla. Sarja tarjoaa myös ainutlaatuisen tilaisuuden saavuttaa kontakteja, jotka vievät uralla eteenpäin.
– Urheilussa on hirveän vaikea olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Varsinkin autourheilussa, jossa välineet ovat niin vahvasti mukana. Itse toivoisin, että kun aika on nyt oikea, paikkakin sitä kautta olisi, Kimiläinen sanoo.
– Vaikka on ihan kiva ura takana, ja olen pystynyt tekemään sitä ammattilaisena, niin vähän on vielä hampaankolossa. Ihan vielä en ole saavuttanut kaikkea sitä, mitä haluaisin. Enkä ole ehkä ihan pystynyt onnistumaan niissä paikoissa, joissa olisi pitänyt.
Kaikilla samat mahdollisuudet
W Seriesissa 18 kuljettajaa ajavat toisiaan vastaan yhtenäisellä Formula 3 -kalustolla. Sarjassa ei ole erillisiä tiimejä, vaan jokaiselle kuskille tarjotaan auto, oma insinööri ja mekaanikot. Kaikki autoista ja säädöistä kerättävä data on kuljettajien välillä avointa, mikä hiukan Kimiläistä kismittääkin.
– Kaiken tiedon joutuu jakamaan. Siinä mielessä, jos itse on aika paljon edellä jossain kohtaa, niin toiset kyllä kurovat kiinni – tai toisinpäin. Ehkä pitää vain luottaa siihen, että itseltä kuitenkin löytyy jotain semmoista, mitä muilla ei ole, vaikka kuinka pääsisivät katsomaan niitä datasivuja, Kimiläinen pohtii.
– Ja on se mieletön tsäänssi siinä mielessä, jos pystyy oppimaan muilta kerrankin, kun saa kaiken datan avoinna olevaksi.
Kimiläiselle formulasarjaan palaaminen on mielenkiintoinen haaste, sillä hän muistelee ajaneensa yhden istuttavilla formuloilla viimeksi liki kymmenen vuotta sitten. Kaikkien näiden vuosien jälkeen hän kuitenkin pitää niitä paremmin omaan käteen sopiviksi kuin mitään sen jälkeen ajamaansa autoa.
– Kiva päästä takaisin formulan rattiin, koska single-seaterit ovat istuneet minulle paljon paremmin kuin esimerkiksi touring-autot. Sen on huomannut, kun on käynyt testaamassa LMP3:sta tai muita autoja. Ne kyllä istuvat ihan eri tavalla käteen.