Loistavaan vireeseen formulasarja W Seriesissa päässyt Emma Kimiläinen on alun skeptisyytensä jälkeen todennut sarjan olevan muutakin kuin naisten välinen kilpasarja. Viimeisin silaus huippuiskuun tuli tiimin henkilöstössä tapahtuneesta muutoksesta.
Kimiläinen ajoi viikko sitten voittoon Belgian Span osakilpailussa, ja perjantaina hän tykitti kauden ensimmäisen paalupaikkansa Zandvoortin radalla Hollannissa. Voittoa ei kuitenkaan tullut, kun pidon kanssa tuskaillut Kimiläinen putosi lauantain kisassa kolmoseksi.
LUE MYÖS: Emma Kimiläinen kiroilutti insinööriään suomeksi paalupaikan jälkeen – lauloi Spice Girlsiä tv-lähetyksessä
Kimiläinen on parhaillaan W Seriesin pistetaulukossa kolmannella sijalla brittikaksikko Alice Powellin ja Jamie Chadwickin jälkeen.
W Series piti koronavuoden 2020 taukoa, mutta tänä vuonna sarja palasi taas mukaan F1-kisaviikonloppuina järjestettävillä kisoilla. Sarjan näkyvyys on erinomaisella tasolla, ja ison organisaation pyörittämä toiminta on ollut uutta 32-vuotiaan Kimiläisenkin uralla.
– Tämä on ollut kyllä todella upea kokemus. Täällä jotenkin hoituvat kaikki asiat hienosti. Olen ensinnäkin päässyt ajamaan ammatikseni. Täällä on saanut olla urheilija, ja siitä on otettu se politiikka pois, Kimiläinen kertoo.
– Se on itse asiassa ollut pitkän uran aikana jopa helpottava kokemus, että sinut on vain nähty urheilijana, ja olet saanut tehdä parhaan tuloksesi ilman, että siihen on liittynyt mitään muita kommervenkkejä.
Sukupuolittuneisuus otti koville
Vielä sarjaa perustettaessa Kimiläinen ei ollut lainkaan positiivisella kannalla. Häntä risoi ajatus pelkästään naisille suunnatusta kilpasarjasta ajettuaan itse koko ikänsä miehiä vastaan moottoriurheiluradoilla.
– En pidä ajatuksesta, koska tämä on niitä ainoita lajeja ratsastuksen ohella, joissa naiset ja miehet pystyvät kilpailemaan yhdessä, hän kertoi MTV Urheilulle lokakuussa 2018.
Vähitellen konsepti alkoi kuitenkin valjeta paremmin. Sarja tarjosi kuskeille näyteikkunan, josta Kimiläinen ei halunnut jäädä paitsi. Sukupuolittunutta lähestymistapaa oli silti vaikea niellä.
– Olen aina halunnut olla paras kuljettaja kaikista. W Seriesissäkin ajan huippukuljettajia vastaan sukupuolesta riippumatta. Se tietysti alussa mietitytti, että jos haluan voittaa kundit, niin miksi halusin olla vain paras naisista, Kimiläinen sanoo nyt MTV Urheilulle.
Ei tallipaikkaa ensi vuodelle
Ensimmäisellä kausillaan W Series tarjosi kuskeilleen valmiit tiimit ja autot, jotka arvottiin joka kisaviikonlopun aluksi uusiksi kuljettajien kesken. Autojen piti olla keskenään identtisiä, mutta kuten kaikissa kilpa-autojen rungoissa, myös näissä Formula 4 -kalustoissa löytyi keskenään eroavaisuuksia.
Tällä kaudella autot jaettiin kuskeille koko kaudeksi, minkä mukana tulivat myös pysyvä kisainsinööri ja mekaanikko. Ensi vuonna sarja on siirtymässä kokonaan itsenäisten tiimien pohjalle, mikä tarkoittaa myös muutosta sopimustilanteeseen.
– Näinpä ollen minulla ei esimerkiksi ole tallipaikkaa ensi kaudelle, Kimiläinen naurahtaa.
– Täytyy tässä vielä neuvotella, että missä tallissa sitä ajaa. Se ei menekään enää niin, että esimerkiksi 12 pääsisi automaattisesti mukaan seuraavalle kaudelle.
W Seriesin ohella hän haluaisi edelleen kisata muissa moottoriurheilusarjoissa. Erityisesti häntä kiehtoo Extreme E -sarja, jossa kisataan ympäri maailmaa sähkövetoisilla off-road-autoilla.
– Le Mans olisi myös tosi magee kokea jossain vaiheessa jollain hyvällä kokoonpanolla, Kimiläinen lisää.
Insinöörivaihdos muutti kauden suunnan
Tämän kauden alku oli Kimiläiselle vaikea. Tuloksia ei alkanut tulla eikä tunnelma tiimin sisällä ollut toivottu. Kimiläinen koki, ettei W Seriesin hänelle antama kisainsinööri ollut tehtäviensä tasalla.
– Insinöörillä pitää olla hyvä kyky kommunikoida. Pitää olla tietotaitoa ja ymmärrystä. Yksi näistä asioista puuttui tästä minun edellisestä insinöörisuhteestani, hän taustoittaa.
– Se oli niin iso, ettei sitä voinut tavallaan korjata. Vaihtamalla välillä paranee. Tuntuu, että tein oikean päätöksen siinä. Nyt on hyvä meininki.
Muutos näkyi heti ensimmäisessä kisassa Belgiassa, kun Kimiläinen ajoi uransa toisen W Series -osakilpailuvoiton.
– Alkukausi on ollut aika hankala, ja nyt sitten tavallaan se asia saatiin ratkottua, että löytyi sellainen kaveri, joka pystyy siinä tukemaan hyvin. Löysimme heti hyvän yhteistyön, ja sitä kautta olin tosi tyytyväinen, että heti tuli tulosta.
Hollannissa renkaiden toiminta pääsi yllättämään tiimin, mutta kuljettaja oli silti viikonlopusta positiivisella mielellä. Paalupaikan ja kolmossijan jälkeen hän voi keskittyä keräämään loppukauden mahdollisimman paljon pisteitä ensi kauden tallipaikkansa varmistamiseksi.