Esapekka Lapin ura jatkui rallin MM-sarjassa tänä vuonna M-Sport Fordin tiimissä, kun edellinen työnantaja Citroen vetäytyi karkeloista viime kauden jälkeen.
Pieksämäkeläinen ehti ajaa uudella työkalullaan kolme kisaa ennen koronataukoa. Monte Carlossa Lappi oli neljäs ja Ruotsissa viides. Maaliskuun Meksikon MM-ralli päättyi Lapin osalta rajuun tulipaloon.
Viikko viikolta näyttää todennäköisemmältä, ettei rallin MM-sarjaa ajeta tänä vuonna välttämättä enää lainkaan. Kalenterissa ovat paikoillaan enää syyskuun Turkin, lokakuun Saksan ja marraskuun Japanin osakilpailut. Pelottaako Lappia ensi vuoden työpaikkansa puolesta, kun näyttöjä ei pysty antamaan?
– Enpä ole kyllä jaksanut stressata aiheesta. Onhan tuo ihan pätevä pointti. Olisihan se varmaan hyvä ajatella vähän pidemmällekin. Turha toisaalta stressata, kun asialle ei voi tehdä itse yhtään mitään, Lappi toteaa MTV Urheilulle.
Suomalaisen kannalta positiivisesti M-Sportin tallipomo Richard Millener vihjasi hiljattain, että Lappia ei ole suinkaan otettu talliin vain tätä kautta varten.
Myös Lappi itse kokee, että kausi alkoi vähintäänkin kohtuullisesti ottaen huomioon, että kalusto ja tiimi vaihtuivat pikatahtia.
– Mielestäni olen saanut ihan kohtuullisia suorituksia. Jos ne eivät riitä, niin ei voi mitään. Toki jos pelkästään pistetaulukkoa katsoo, niin ei hyvältä näytä. Siinä kuitenkin selittävänä tekijänä on se Meksikon nollakisa, Lappi selittää.
– En minä mitään hätää koe sen suhteen. Enemmän kuumottaisi, jos nuo alkukauden kisat olisivat menneet ihan penkin alle.
Vielä keväällä Lappi valitteli, että ajotuntumaa ei oikein saa kotopuolessa pidettyä millään yllä. Kesän kynnyksellä mies kuitenkin osti tehokkaan "leikkikalun", jolla voi purkaa ajohaluja.
– Crosskartin ostin. Sillä olen käynyt ajelemassa. Huomattavasti halvempi se on kuin ralliauto. Sitä paitsi se on ihan yhtä räyhäkkä ja raju peli. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Jonkinlaista koordinaatiota ja reaktiokykyä tulee, kun se kiihtyy kuitenkin aika kivasti, suomalainen WRC-kuski sanailee.