Esapekka Lappi jäi työttömäksi rallin MM-sarjasta viime kauden jälkeen, kun paikkaa tehdastiimeissä ei auennut vaikean Ford-vuoden jälkeen.
Tänä vuonna pieksämäkeläinen ajaa valikoituja MM-ralleja WRC2-luokassa ja yrittää vakuuttaa tallipomot osaamisestaan sesonkia 2022 ajatellen, kun MM-sarjassa siirrytään hybridiaikakauteen. Lappi on toistaiseksi ajanut kaksi MM-rallia Printsportin Volkswagen Polo R5:lla voittaen sekä Rovaniemellä että Portugalissa suvereeniin tyyliin.
Toukokuun Portugalin rallin jälkeen Lapin ounasteltiin ajavan Virossa muutama viikko takaperin, mutta hiljattain syntynyt poikavauva sekä uuden talon pihahommat ovat pitäneet Lapin kiireisenä. Tähtäimessä on jatkaa kautta viimeistään Jyväskylän MM-rallissa lokakuun puolivälissä.
– Kyllä minä sen Jyväskylän rallin haluan ajaa. Vähän jännittää tämä maailman tilanne tai enemmänkin Suomen tilanne, että voidaanko sitä ajaa lokakuussa vai ei. Koitan siellä viivalla olla, jos se vaan ajetaan, Lappi sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Milloin Kalle Rovanperästä tulee maailmanmestari? Tallipomo Latvalalla ja isä-Harrilla yhteneväinen veikkaus
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on vahvistanut, että Lapin nimi on tallin papereissa, kun Jyväskylässä majaansa pitävä Toyota Gazoo Racing etsii ensi kaudeksi kolmatta kuskia jakamaan autoa valikoituja kisoja ajavan Sebastien Ogierin kanssa.
– On me soiteltu (Latvalan kanssa), mutta ei se siitä ole hullua hurskaammaksi muuttunut. Varmasti tässä pitää katsoa vähän syksymmälle ja omalta osalta on katsottava esimerkiksi se Jyväskylä, että miten siellä menee, Lappi paljastaa.
Lapin kolmen lapsen perheessä puolikas sesonki otettaisiin avosylin vastaan. Isää kun tarvitaan myös kotona kiireisessä arjessa auttamassa.
Oman kiireensä Lapille on "sapattivuoden" aikana tuonut myös uusi työpaikka RTE Motorsportilla, jonka osaomistajaksi rallitähti ryhtyi alkuvuodesta.
– Vaimo tuossa mainitsikin taannoin, että Sordolla on aika mukava työtilanne, Lappi naurahti viitaten Hyundai-kuljettaja Dani Sordon keikkakuskin rooliin.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi laajensi rallibisnestään – "Isketään markkinaan, jossa on vähemmän tarjontaa"
Suomen MM-rallin voittoa vuonna 2017 juhlinut Lappi ehti jo kertaalleen liki haudata haaveet rallin MM-sarjan kuninkuusluokassa ajamisesta, mutta nyt tilanne enemmänkin kutkuttelee.
– En oikeasti tiedä (ensi kaudesta). Eikä se ole minusta edes pelkästään kiinni. Jännittää se itseäkin, mutta on se tavallaan hienoa, että on edes pieni mahdollisuus olemassa. Jotenkin tuntuu hyvältä, että siellä pieni oljenkorsi on, Lappi pyörittelee.
Hyundain tiimissä tilaa tuskin on, mutta M-Sport Fordin tiedetään etsivän ykköskuljettajaa ensi vuodeksi. Lapin viime kausi brittitallissa oli hankala, mutta suurin syy löytyi kalustosta, ei ratin ja penkin välistä.
Lappi ja toinen suomalaiskuski Teemu Suninen vaativat edellisellä kaudella välillä kovaankin ääneen parannuksia Fiesta WRC:hen.
Pieksämäkeläinen kuitenkin uskoo, että välit M-Sportin suuntaan ovat kunnossa.
– En minä usko, että mitään siltoja on poltettu mihinkään suuntaan. Se on vähän tässä lajissa paska juttu, jos niin tekee. Tässä lajissa on niin pienet piirit. Vaikka mieli tekisi joitain asioita sanoa, niin ei se pidemmän päälle kannata. Välit ovat ihan kunnossa myös M-Sportin suuntaan. Siellä vaan taitaa aika lailla olla jo asiat valmiina, Lappi kertoo.