Lapissa eletään parasta testikautta ja salakuvaajan linssiin on osunut ensimmäistä kertaa BMW:n tuleva kaksipaikkainen avoauto.
Kuten monella muullakin valmistajalla BMW:llä on testikeskus Ruotsin Lapissa sijaitsevassa Arjeplogissa. Vaikka joku voikin pitää avoautolla ajamista talvella hulluutena, pitää sitäkin testata. Tässä tapauksessa suhteellisen raskaiden naamioiden alta paljastuu tuleva BMW Z5 Roadster, joka korvaa mallistossa nykyisen Z4:n.
Jo tässä vaiheessa havaittavissa oleva merkittävä ero on katossa. Nykyisen mallin kolmesta palasta muodostuvan avattavan kovakaton sijaan seuraaja tulee käyttämään laskostuvaa kangaskattoa. Tällä baijerilaiset haluavat vastata asiakkaiden palautteeseen turhan paljon tavaratilaa vievästä kattoratkaisusta.
Muuten auton piirteet ja mittasuhteet ovat varsin samankaltaiset. Konepelti on pitkä ja ohjaamo sijaitsee lähellä taka-akselia. Painopiste on huomattavan alhainen ja painojakauma tulee olemaan tasainen neutraalin käsiteltävyyden takaamiseksi.
Erityisen mielenkiintoiseksi tämän automallin tekee se, että se on BMW:n ja japanilaisen Toyotan yhteinen projekti. BMW:n mallistossa auto tulee olemaan avonaisen Z4:n seuraaja, kun taas Toyotan tapauksessa samaa perustaa käytetään kaksiovisen GT86-mallin seuraajan pohjana.
Yhteisestä takavetoisesta pohjarakenteesta huolimatta autot tulevat eroamaan toisistaan selvästi. Suurimpana erona on toki BMW:n avonaisuus verrattuna Toyotan kiinteään kattoon, mutta tämän lisäksi molemmat mallit tulevat noudattelemaan täysin omaa muotokieltään. Näiden erojen lisäksi ei ole vielä tietoa siitä, tulevatko mallit käyttämään samoja voimalinjoja. Nykyiseen perheautomallien yhteistyön rinnalla se vaikuttaisi varsin todennäköiseltä ratkaisulta.
Tähän päätökseen on kuitenkin vielä aikaa, sillä BMW Z5 Roadster on tulossa markkinoille vasta vuoden 2018 avoilukaudelle.
Galleria