Ensituntuma: Lexus ES luottaa itselataavaan hybriditekniikkaan ja perinteisen sedanin vahvuuksiin

Julkaistu 15.01.2019 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Lexus laittaa Euroopan mallistoaan uuteen järjestykseen, minkä myötä takavetoinen GS poistuu valikoimasta. Ison sedanin paikan Euroopassa täyttää seitsemännen sukupolven ES.

Hinta alkaen 49 218 €

Lexus ES ei ole eurooppalaisille autoilijoille kovinkaan tuttu malli, mutta tämän ylemmän keskiluokan (ES tulee sanoista Executive Sedan) mallin historia alkaa jo 1980-luvun lopulta. ES on ollut pitkään yksi Lexuksen tärkeimmistä malleista Yhdysvaltain markkinoilla, joka onkin japanilaisvalmistajalle tärkeä markkina-alue.

Uusi seitsemännen sukupolven ES seuraa muodoiltaan urheilullisen kaksiovisen LC:n sekä lippulaivamalli LS:n perässä. Keulaa hallitsee massiivisen kokoinen maski, jota reunustavat varsin teräväpiirteiset ajovalot. Sivuprofiilissa ei ole turhaa kikkailua ja auto noudattaa varsin perinteistä sedanin muotoa. Takaosassa valojen lisäksi huomio kiinnittyy hieman jälkiasenteiselta vaikuttavaa lippaan takakontin luukussa, mutta tämä on kuitenkin kaikkien mallien vakiovaruste.

Lexus ES tulee Euroopan markkinoille vain yhdellä hybridivoimalinjalla, joten asiakkaan tehtäväksi jää pelkästään varustelun valinta. Ensimmäistä kertaa ES:n historiassa tarjolla on muista malleista tuttu urheilullisuutta korostava F Sport, jollaisen saimme myös ensimmäisenä ajoon. Aggressiivisemman maskin, ja esimerkiksi napakammin muotoiltujen istuimien lisäksi F Sport -versiot sisältävät säädettävän iskunvaimennuksen.

Kuljettajan paikalla ei tarvitse arvailla, minkä merkin autossa on. Materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely virheetöntä. Kokonaisuus noudattaa Lexuksen muun nykymalliston tyyliä, eli mittaristo on toteutettu ajotilojen mukaan muokkautuvalla näytöllä ja keskikonsolista löytyvää isoa näyttöä hallitaan kosketuslevyllä ja muutamalla pikanäppäimellä. Järjestelmän toimintaa on hiottu sulavampaan suuntaan, mutta kyseessä ei edelleenkään ole kovin intuitiivisesti toimiva kokonaisuus. Käyttöön pitää siis totutella hetken aikaa, eikä pikaisella koeajolla multimediajärjestelmän kanssa pääse kovin helposti sinuiksi.

Ratin takana itse auton kanssa homma toimii paremmin. Auto on ensimmäisistä metreistä lähtien miellyttävän jämäkän oloinen käsiteltävä. Ohjauksen vaste alkuun jopa hieman yllättää vähäisellä tehostuksellaan, mutta tämän myötä tuntuma on saatu miellyttävän luonnolliseksi. Auto ei juurikaan kallistele edes rajummassa kanttailussa ja kääntyy nöyrästi mutkiin ilman viitteitä aliohjautumisesta. Tämän suhteen takavetoisuuden perään ei ole syytä haikailla. Alusta tarjoaa kuljettajalla kaksi asetusta, joista Comfort tuntuu toimivan riittävällä jämäkkyydellä kaikissa ajotilanteissa ja Sport-asetus tuo mukaan turhaa pintakovuutta. Sama tarina siis kuin varsin monien muidenkin säädettävien alustojen kohdalla.

Myös voimalinja ansaitsee kiitosta eleettömästä toiminnastaan. Itselataava hybridijärjestelmä noudattaa toimintaperiaatteeltaan edelleen samaa yksinkertaista logiikka kuin Toyotan ensimmäisissä hybridiautoissa. Lexus ES:n tapauksessa Atkinson-työkiertoa hyödyntävän 2,5-litraisen vapaasti hengittävän polttomoottorin parina nähdään kaksi sähkömoottoria, jotka tilanteen mukaan toimivat myös generaattoreina. Kokonaisuudesta ei löydy siis lainkaan vaihteistoa, vaan CVT-vaihteistoa muistuttava portaattomuus saadaan aikaan näiden kolmen komponentin keskinäisiä pyörimisnopeuksia säätelemällä. Palaamme hybridivoimalinjan selittämiseen koeajojutun yhteydessä. Joka tapauksessa reilun kahden vuosikymmenen hiominen tuntuu voimalinjan saumattomana toimintana. Kritiikkiä pitää antaa turhan kovana sisätiloihin kantautuvasta polttomoottorin äänestä rajummissa kiihdytyksissä.

Hiljaisemman äänen lisäksi pellin alle toivoisi hieman lisää puhtia. Valmistaja ilmoittaa yhteistehoksi 160 kW (218 hv) ja kiihtyvyydeksi sataseen 8,9 sekuntia. Tällä kyllä pärjää arkiliikenteessä, mutta ison noin 1 700 kiloisen sedanin eteneminen olisi ainakin arvokkaamman oloista hieman vaivattomamman voimanlähteen turvin. Toki nykymaailmassa suorituskykyä olennaisempi asia on taloudellisuus, ja WLTP-syklin mukaisessa mittauksessa ES 300h:n kulutukseksi ilmoitetaan tämän kokoluokan bensa-autolle varsin kohtuullinen 5,3 l/100km keskikulutus (CO2 120 g/km).

Viimeisenä, muttei missään tapauksessa vähäisimpänä asiana on mainittava mainio takapenkki. ES:llä on mittaa melkein viisi metriä, joten on oikeutettua odottaa hyviä takatiloja. Jalkatilaa riittää ruhtinaallisesti 180-senttisen kuljettajan takana, minkä lisäksi takapenkki tarjoaa erittäin miellyttävän istuma-asennon.

Lexus ES on erittäin mielenkiintoinen tulokas perinteisten isojen sedanien luokkaan. Se tarjoaa luokassaan loistavat tilat, persoonallista tyyliä, ja käytännön ajossa vaivattoman ja taloudellisen voimanlähteen. Kun kokonaisuuteen kuuluu kattava varustelu ja varsin kilpailukykyiset hinnat, on muiden premium-valmistajien syytä olla tarkkana.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Tuoreimmat aiheesta

Lexus