Lexus on viime vuosina tullut tunnetuksi rohkeista muodoista. Uusi LC täydentää mallistoa tyylillä.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Suorituskyvystä
- Tyylikkyydestä
Emme tykänneet
- Pienistä tiloista
- Pintakovasta alustasta
- Rengasmelusta
Hinta alkaen 126 295 €
Koeajoauto 146 630 €
Konseptiautot esittelevät yleensä valmistajiensa tulevaisuuden visioita ja muotoilutyylejä. Usein ero konseptien ja tuotantoautojen välillä on suuri, mutta tällä kertaa Lexus tekee asiaan positiivisen poikkeuksen.
Japanilaisvalmistajan uusi LC on suorastaan pysäyttävä ilmestys. Keulan iso maski on merkille tyypillisen kulmikas, mutta matalassa autossa se herättää huomiota normaaliakin enemmän. LED-tekniikka puolestaan on tuonut paljon vapauksia ajovalojen muotoiluun, ja LC:n tapauksessa valot jatkuvat tyylikkäästi maskista kohti massiivisia pyöränkaaria, joissa pyörivät isot 21-tuumaiset renkaat.
Takavaloissa toistuu sama kulmikas teema kuin etuvaloissa. Perän kulmissa hallitsee terävtä pokkaukset. Vaakalinjaista vakautta perän ilmeeseen tuodaan tavarantilan kannella ja pakoputkien ulostulot yhdistävällä listalla.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä korkeaan ja massiiviseen kojelautaan. Jämäkkää ilmettä on jatkettu apukuljettajan kauhukahvoilla ja leveällä keskikonsolilla. Kuljettajan paikalle kotiutumiseen menee hetki, sillä nappeja on paljon, eikä keskusnäytön käyttöliittymä ole intuitiivisin. Myös sormella käytettävän kosketuslevyn tuntuman opetteluun menee oma aikansa. Ympäristöön tottumisen jälkeen huomio kiinnittyy Lexukselle tyypilliseen erittäin laadukkaaseen viimeistelyyn.
Kaksijakoinen kokonaisuus
Ulkonäkönsä lisäksi Lexus LC 500h tarjoilee eksotiikkaa voimalinjansa osalta. Periaatteessa rakenne on tuttu valmistajan muista hybrideistä, mutta normaalin portaattoman CVT-vaihteiston lisäksi autosta löytyy neliportainen automaattivaihteisto, jota käytetään aluevaihtajan tavoin. Näiden kahden vaihteiston tuloksena kuljettajalla on valittavaan kymmenen vaihdetta, eikä liene yllätys, että normaalissa ajossa vaihteisto hoitaa tehtävänsä sivistyneesti. Kuljettaja voi vaihtaa vaihteita ratin takaa löytyvillä vivuilla, mutta vaihtonopeus ei yllä ripeimpien urheiluautojen kanssa samoihin nopeuksiin.
LC 500h lähtee muiden hybridien tavoin lähtökohtaisesti ja tilanteen salliessa liikkeelle sähköllä. Perinteisen hybriditekniikan tapaan akku on kuitenkin suhteellisen pieni, eikä sähköllä pysty ajamaan pitkiä matkoja tai harrastamaan ripeitä kiihdytyksiä.
Alusta alkaen huomio kiinnittyy myös yllättävän jämäkkään alustaan. Vaikka ajoasetuksena on Comfort, tuntuvat tien pienetkin epätasaisuudet varsin selvästi sisällä. Nykyisellä alustatekniikalla pystytään todistettavasti tekemään myös mukavia ja hyvin vauhdikkaaseen ajoon sopivia kokonaisuuksia. Ehkä Luxury-version perusasetus ja tuumaa pienemmät vanteet tarjoaisivat ison coupén tyyliin paremmin sopivaa mukavuutta. Hieman häiritseväksi piirteeksi muodostuu myös rengasmelu, jota pienempi rengastus helpottanee.
Hybridivoimalinjan parina alustan ylikorostettu sporttisuus ei tunnu parhaalta kumppanilta. Vaikka moottori tarjoaa liikenteeseen voimaa yltäkylläisesti, ei se tunnu äärimmilleen viritetyltä urheiluautolta, mitä myöskään suuri yli kahden tonnin omamassa ei tue.
Nämäkin epäkohdat kuitenkin unohtuvat joka kerta autoa katsoessa. Se on tyylikkyydessään pysäyttävä ilmestys, ja milloin tyylin eteen ei olisi tarvinnut tehdä kompromisseja.
Lexus LC 500h nähdään Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin 14. tuotantokauden kuudennessa jaksossa maanantaina 23.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Lexuksen iso coupé.
KENELLE Tyylitietoiselle nautiskelijalle.
AJETTAVUUS Lexukset ovat viime vuosina tarjonneet oivallisen yhdistelmän mukavuutta ja ketterää ajettavuutta. LC edustaa kuitenkin malliston sporttisempaa päätä, mikä tuntuu varsin napakkana perusvirityksenä jopa mukavimmalla asetuksella. Ohjaus on varsin nopea ja tarkka, mutta tuntoa voisi olla enemmänkin. Vauhdikkaammassa kurvailussa tulee esille myös yllättävän suuri yli 2 000 kilon omamassa. Sport+ -varusteltu auto on myös varustettu nelipyöräohjauksella, jonka merkitystä on vaikea analysoida ilman kokemuksia autosta ilman järjestelmää. Teknavin vauhtikaksikon päivä Alastaron moottoriradalla paljasti LC:n olevan myös varsin kykenevä peli vauhdikkaammassa ajossa, ja rataympäristössä myös Sport+ -varustelun mukana tuleva tasauspyörästön lukko pääsi oikeuksiinsa.
SUORITUSKYKY LC:n hybridivoimalinja tarjoaa eleetöntä voimaa ja täysin riittävän suorituskyvyn sporttisempaankin makuun. Pykäliä vaihteisto tarjoaa kokonaisuudessaan kymmenen, joten kierrokset pysyvät normaalissa ajossa erittäin maltillisina. Sähköinen voimalinja vääntää miellyttävästi rauhallisissa kiihdytyksissä, kun taas yläkierroksilla on tarjolla kireää V6:n laulua. Toisaalta yläkierroksilla tulee myös esille auton rajalliset voimavarat ja erot nykypäivän tehokkaisiin urheiluautoihin. Ajoasetuksia on tarjolla peräti kuusi (Normal, Comfort, Eco, Sport, Sport+ ja Custom), jotka vaikuttavat muun muassa moottorin, vaihteiston, alustan ja ohjauksen toimintaan. Lisäksi luistonesto on kytkettävissä kokonaan pois päältä.
TILAT Varsin isoista ulkomitoista huolimatta sisätilat ovat hyvin tiiviit. Etupenkkiläiset ovat omissa poteroissaan ja apukuljettajalla on kauhukahvat molemmille käsille. Takapenkkiläisille ei käytännössä jää jalkatilaa muutamaa senttiä enempää noin 180 senttisen kuljettajan takana, joten mukavasti sinne ei mahdu lapsikaan. Myös tavaratila on auton koko huomioiden varsin pieni, mutta kyllä mukaan aina kahden ihmisen viikonlopputavarat mahtuvat. Ja onneksi on myös se takapenkki.
MALLISTO LC on Suomessa tarjolla vain kyseisellä hybridivoimalinjalla. Auto on tarjolla kolmella varustetasolla: Luxury, Sport ja Sport+. Ensimmäinen maksaa noin 126 000 euroa, Sport kustantaa lisää noin 12 000 euroa ja + nostaa hintaa vielä noin vajaalla 8 000 eurolla. Maailman suurilla markkinoilla pellin alle on myös tarjolla perinteistä voimaa RC F:stä tutun 5,0-litraisen V8:n muodossa. Tämä malli ei kuitenkaan kuulu Suomen tuontiohjelmaan.
Lexus LC 500h Sport+
Polttomoottori 3 456 cm3, V6
Teho 220 kW (299 hv) / 6 600 r/min
Vääntö 348 Nm / 4 900 r/min
Sähkömoottori
Teho 132 kW (180 hv)
Vääntö 300 Nm
Yhteisteho 264 kW (359 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto CVT + 4-vaihteinen automaattivaihteisto
0-100 km/h 5,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 770 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 345 mm, akseliväli 2 870 mm
Omamassa 2 020 kg
Tavaratila 172 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio