Uudella Volkswagen Touaregilla on iso vastuu kannettavaan. Perinteisen ison katumaasturin roolin lisäksi se vastaa jatkossa Volkswagenin lippulaivan tittelin kantamisesta.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Tiloista
- Varustelusta
Emme tykänneet
- Moottorin hitaasta reagoinnista
- Ohjaamon lievästä muovisuudesta
Hinta alkaen 95 765 €
Koeajoauto 125 128 €
Volkswagen esitteli ensimmäisen ison katumaasturin vuonna 2002. Se tähtäsi isojen katumaasturien markkinoille, mutta myös maasto-ominaisuudet oli hyvin huomioitu. Toinen sukupolvi oli jo askeleen verran edeltäjäänsä hillitympi maastokyvyiltään, ja kolmannen mallin esittelyn yhteydessä maastokykyjä suuremman painoarvon sai esimerkiksi urheilullisuutta korostava R-Line-varustepaketti. Tästä huolimatta kyseessä on edelleen epäilemättä varsin monipuolisiin ajosuoritteisiin kykenevä ajoneuvo.
Valmistajan tyyli kuvastaa tämän luokan autojen käyttöä hyvin. Erittäin harva haastavaankin maastoajoon kykenevä auto näkee koskaan kotimaista mökkitietä pahempaa tietä, ja toisaalta maasto-ominaisuudet ovat harvoin enää kriittinen valintaperuste etenkään tämän luokan autoissa. Tärkeämpää esimerkiksi Touaregille on kantaa vastuuta Volkswagenin uutena lippulaivana, ja selviytyä kestopäällysteellä edustusauton elkein.
Touareg on mielenkiintoinen malli konserninsa valikoimassa. Läheisesti samaan teknologiaan pohjautuvat esimerkiksi Audi Q7 ja Porsche Cayenne, mutta näiden merkkien kohdalla imago on edun lisäksi myös haaste. Asenteista johtuen Touaregin asiakaskuntaan on aina kuulunut ihmisiä, jotka eivät halua erottautua syystä tai toisesta autollaan liiaksi, ja tämän paikan Volkswagen haluaa edelleen täyttää.
Uutuusmalli ei kuitenkaan ole enää yhtä huomaamaton ilmestys kuin edeltäjänsä. Touareg on saanut melkoisen annoksen kromia keulaansa. Tämän tyylin takana piilevät päämarkkinoiden automieltymykset; Kiinassa ja Venäjällä tällainen tyyli on arvossaan. Samaa tyyliä löytyy myös Touaregia isommasta amerikan markkinoilta löytyvästä Volkswagen Atlaksesta. Hillitympää ilmettä arvostavilla valmistaja on tuomassa myöhemmin vaihtoehdoksi myös vähemmällä kiillolla varustettuja versioita.
Tietty amerikkalaisuus näkyy myös sisätiloissa. Lääniä riittää hyvin koko perheelle, mutta materiaalien laatuvaikutelma ei ole hintaluokan tasolla. Esimerkiksi kovaa muovia on käytetty yllättävän paljon näkyvissä pinnoissa. Auton hinnasta johtuen esimerkiksi Saksassa tilanne on varsin toisenlainen ja muovipinnat helpommin hyväksyttävissä; Touaregin 286-hevosvoimaisen version hinnat alkavat noin 60 000 eurosta, kun Suomessa vastaavan mallin hinnat alkavat noin 104 000 eurosta. Pääasiassa erotus tulee autoverosta, jota Touaregin kohdalla tulee kannettavaksi rapeat 35 000 euroa.
Kuljettajan paikalle noustessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä isoihin näyttöihin. Koeajoauto oli varustettu digitaalisen mittaristolla sekä suurimmalla hieman kuljettajaan päin käännetyllä 15-tuumaisella keskinäytöllä. Vanhanaikaisia mekaanisia nappeja keskikonsolista löytyy vielä ajotilan valinnalle, alustan korkeuden säädölle, sekä audiojärjestelmän äänenvoimakkuudelle. Multimediajärjestelmän käyttöliittymä on pääasiassa tuttu muista Volkswageneista, mutta isomman näytön myötä ilmeeseen on tuotu hieman lisää visuaalisuutta ja näytön vasempaan reunaan on valittavissa muutama pikatoiminto. Myös aloitusnäyttöjen sisältöä ja mittariston ilmettä voi muokata, joten näiden suhteen Touareg edustaa nykytrendien mukaista individualismia.
Ratin takana Touareg tarjoaa miellyttävän kokemuksen. Iso auto etenee suorastaan edustusautomaisen pehmeästi ja sisämelu pysyy Suomen nopeuksilla vähäisenä. Isosta koosta huolimatta auto yllättää käsiteltävyydellään, ja iso kiitos näppäryydestä kuuluu nelipyöräohjaukselle. Tämän ansiosta auton kääntösäde vastaa kokoluokkaa pienempää autoa, eikä edes parkkihallien tiukat kulmat aiheuta ongelmia. V6-diesel on sivistynyt voimanlähde, jonka parina toimiva ZF:n valmistaja 8-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä huomautuksetta. Kokonaisuudessa on ehdottomasti lippulaivalle sopivaa tunnelmaa. Ainoastaan jo ensikoeajojen yhteydessä kritsoimamme viive kaasupolkimen painalluksesta moottorin reagointiin on edelleen läsnä. Tämän kanssa toki oppii elämään, mutta välillä vastaan voi tulla yllättäviä tilanteita, joissa sekunnin viive tuntuu huomattavasti määräänsä pidemmältä ajalta.
Tunnelmat Touaregin koeajon jälkeen ovat hieman kaksijakoiset. Kyseessä on iso ja mukava auto, joka kuljettajan paikalta tarkasteltuna kantaa vastuun malliston kärkituotteena. Kokonaisuutta tarkastellessa Touaregin suurimmaksi haasteeksi muodostunee hinta; yli 100 000 euron luokassa kilpaillaan jo ihan oikeiden edustusautojen kanssa, jotka tarjoavat etenkin materiaalien osalta huomattavasti tyylikkäämmän kokemuksen. Kunhan pellin alle saadaan ensi vuoden puolella hybridivoimalinja ja CO2-päästöt alhaiselle tasolle, voi Touaregin houkuttelevuus nousta aivan uudelle tasolle.
MIKÄ Kolmannen sukupolven Touareg ja Volkswagenin uusi lippulaiva.
KENELLE Hänelle, joka ei halua erottautua merkillä.
AJETTAVUUS Touareg tuntuu ensimetreiltä lähtien positiivisella tavalla kokoistaan pienemmältä. Osasyynä tähän vaikutelmaan lienee lisävarusteinen nelipyöräohjaus, joka tuo kaupunkipyörittelyyn näppäryyttä. Niin ikään lisävarustesteiden joukosta koeajoautoihin oli ruksittu ilmajousitus sekä aktiivinen kallistuksenvaimennus. Jousitus hoitaa tehtävänsä erittäin tyylikkäästi ja eteneminen on Comfort-asennolla mukavaa. Sport-asetus tarjoaa jämäkkyyttä menemättä liiallisuuksiin. Ilmajousitus yhdessä aktiivisen kallistuksenvaimennuksen sekä nelipyöräohjauksen kanssa tekevät autosta myös melkoisen menijän mutkatiellä, sillä auto tottelee ohjausta tarkasti eikä kori kallistele ollenkaan. Pidon rajalla ohjaus voisi tarjota hieman enemmän tuntoa, mutta tämä ei ole kovin olennainen asia tämän luokan auton kohdalla.
SUORITUSKYKY Vääntävä turbodiesel liikuttaa isoa autoa vaivattomasti. Kiihdytykset pitää kuitenkin osata ennakoida, sillä kaasupolkimen painamisesta auton liikkumiseen on epämiellyttävän pitkä viive. Valmistajan mukaan piirre johtuu pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) viiveestä ja päästöjen minimoimisesta kaikissa tilanteissa. Todennäköisesti asiassa nähdään kehitystä jo lähitulevaisuudessa. Tärkeänä osana Touaregin luonnetta kaikki versiot ovat kykeneviä vetämään 3 500 kilon perävaunua.
TILAT Iso auto sisältää myös isot tilat. Kuljettajan paikalla saa miellyttävän ajoasennon monipuolisten ja riittävien säätövarojen ansiosta, mutta keskikyynärnojaan kaipaisi säätöä, tai hieman korkeampaa asettelua. Takana on hyvin tilaa joka suuntaan ja usein tämän luokan autoissa vajaaksi jäävä reisituki on hyvällä tasolla. Tavaratila on selkeän muotoinen ja laajennettavissa takapenkit kaatamalla. Pientä lisätilaa tarjoaa myös takapenkkien etäisyyden sekä selkänojien kaltevuuden säädöt.
MALLISTO Suomeen Touareg tulee alkuun tarjolle 3,0-litraisen V6 TDI:n kahdella tehoversiolla: 170 ja 210 kW (231 ja 286 hv). Mallisto täydentyy ensi vuonna pistokkeesta ladattavalla hybridillä. Varusteversioina on tarjolla Elegance, Atmosphere ja R-Line, jotka ovat lähinnä ulkonäköön ja pintamateriaaleihin vaikuttavia paketteja. Kaksi ensimmäistä ovat saman hintaisia tehokkaamman mallin yhteydessä, mutta R-Line erottuu selvästi esimerkiksi puskureilla ja vanteille, ja lisähintaa tästä saa maksaa reilut 7 000 euroa. Vakiovarustelu itsessään on varsin kattava pitäen sisällään muun muassa LED-matriisivalot, mukavuusistuimet, aktiivisen kaistallapitoavustimen, aktiivisen vakionopeudensäätimet sekä nahkaverhoilun. Vakiona keskikonsolista löytyy 9,2-tuumainen näyttö ja kuljettajan näkökentästä perinteinen mittaristo. Nämä päivittyvät aina parina Innovision Cockpit -varustepaketilla (15-tuumainen keskinäyttö ja digitaalinen mittaristo), jolla on hintaa vajaat 4 200 euroa. Ilmajousitus puolestaan kustantaa 3 324 euroa ja vain ilmajousituksen yhteydessä saatavat nelipyöräohjaus 1 525 euroa, sekä aktiivinen kallistuksenvaimennus 5 200 euroa.
Volkswagen Touareg V6 TDI
Polttomoottori 2 967 cm3, V6 turbo
Teho 210 kW (286 hv)
Vääntö 600 Nm / 2 250-3 250 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 238 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 182 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 878 mm, leveys 1 984 mm, korkeus 1 761 mm, akseliväli 2 894 mm
Omamassa 2 070 kg
Perävaunumassa jarruin 3 500 kg
Tavaratila 697-810-1 800 l (tilavuus riippuu takapenkin asennosta)
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaiva
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.