Lexus haluaa monen muun valmistajan tavoin osansa nopeasti kasvavasta kompaktien SUV-autojen markkinasta. Samalla uutuusmalli on tärkeä sisäänheittotuote pienehkön valmistajan mallistoon.
Hinta alkaen 40 424 €
Lexus on Euroopassa pienehkö merkki, ja esimerkiksi vuonna 2018 myynti oli noin 76 000 autoa. Mallistoa on uudistettu isolla kädellä vuodesta 2016 lähtien lippulaivamallista alaspäin, ja etenkin muotoilussa Lexus on siirtynyt huomattavan rohkealle linjalle. Valmistajan tavoitteena on vallata lisää jalansijaa Euroopassa, ja yksi tärkeimmistä tuotteista tämän saavuttamisessa on täysin uusi kompakti katumaasturi UX.
Uutuus noudattaa isompien sisarmallien tapaan kulmikasta muotoilutyyliä. Keulaa koristaa iso maski, ajovalot terävälinjaiset, ja kyljen matkalta löytyy jopa kolme terävää ylöspäin suuntautuvaa pokkausta. Takavalot on muotoiltu hyvin persoonallisesti ja ne toimivat myös aerodynaamisina elementteinä vähentäen ilman pyörteilyä auton takana. Takavalot yhdistävällä valolistalla puolestaan korostetaan kompaktin auton leveyttä ja luodaan vakaasti tiessä kiinni oleva vaikutelma. Ensituntumien auto oli F Sport -versio, joka tuo omaa aggressiivisempaa ilmettä puskureihin.
Myös sisätiloissa jatkuu sisarmalleista tuttu tyyli. Mittaristo tarjoaa F Sportissa kaksi erilaista asettelua ja ajotilasta riippuen näkyvissä on tehonkäyttöä kuvaava mittari, tai perinteinen kierroslukumittari. Ajotila puolestaan valitaan mittariston kehyksen oikealla laidalla olevalla kierrettävällä ja painettavalla kytkimellä. Multimediajärjestelmän käyttö vaatii hieman totuttelua ja sitä käytetään keskikonsolista löytyvällä kosketuslevyllä. Lexukselle tyypilliseen tapaan materiaalit ovat laadukkaita ja viimeistely tyylikästä.
Etumatkustajille löytyy F Sportissa napakan tuen tarjoavat urheiluistuimet. Kuljettajan paikalla toivoisi hieman laajempaa ohjauspyörän säätövaraa, sillä nyt se jää hieman turhan kauas. Muuten ergonomia on kuitenkin kohdallaan. Takana on juuri riittävästi tilaa keskimittaiselle aikuiselle, mutta juurikaan ylimääräistä ei jää. Tavaratila riittää yhdelle isommalle tai muutamalla lentolaukulle.
Muiden viime aikoina nähtyjen konsernin uutuuksien tapaan myös UX perustuu TNGA-perusrakenteelle. Jo useaan otteeseen toimivaksi todettu rakenne ei petä tässäkään tapauksessa. Ajettavuus on erittäin vaivatonta ja alustan toiminta eleetöntä kaikissa tilanteissa. F Sport -mallin säädettävä iskunvaimennus tarjoaa vakioalustaa laajemman toiminta-alueen ja ensituntumien perusteella etenkin Comfort-asetuksella mukavuus on paremmalla tasolle.
Suomen markkinoille UX:n voimanlähteenä toimii aina uuden Toyota Corollan keulalla ensimmäisenä nähty hybridivoimalinja, joka tarjoaa UX:ssä 131 kW (178 hv). Polttomoottorina pellin alta löytyy siis uusi 2,0-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, ja vaihteistona on tuttuun tapaan konsernin portaaton hybridivaihteisto. Voimalinjan toiminnassa on helppo havaita vuosikymmenien hiominen, sillä kokonaisuus ei hienostuneisuudessaan jätä toivomisen varaa. Normaalissa ajossa myös polttomoottorin ääni pysyy miellyttävästi taustalla, eikä ääni muutu kovemmissakaan kiihdytyksissä rasittuneen kuuloiseksi, vaikka moottorin kierrosluku pysyy vaihteiston toteutuksesta johtuen jatkuvasti korkealla. UX tulee tarjolle myös nelivedolla, joka on toteutettu lähinnä lähtötilanteissa avustavalla 5,3 kW:n (7 hv) tehoisella ja 55 newtonmetriä vääntävällä sähkömoottorilla.
Uusi UX on looginen lisäys Lexuksen mallistoon, ja tuo merkin tällä hetkellä yhdelle nopeimmin kasvavista autoluokista. Se tarjoaa isommista Lexuksista tutun erittäin laadukkaan tunnelman entistä pienemmässä paketissa. UX:llä valmistaja haluaa tavoitella uusia asiakkaita ensimmäistä kertaa premium-vaihtoehtoja miettivistä nuorista, mutta myös isommista autoluokista pienempään päin vaihtavista asiakkaista.
Lexus UX 250h F-Sport S
Polttomoottori 1 987 cm3, R4
Teho 112 kW (152 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 190 Nm / 4 400-5 200 r/min
Sähkömoottori
Teho 80 kW (109 hv)
Vääntö 202 Nm
Yhteisteho 131 kW (178 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 177 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 126 g/km
Mitat Pituus 4 495 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 620 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 320-1 004 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.