Kotimaan koeajossa uusi BMW X3 – sisäistä kauneutta

Julkaistu 06.11.2017 21:07
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Ulkonäkö ei välttämättä aina kerro kaikkea. Kolmannen sukupolven täysin uusi BMW X3 on muuttunut sisäisesti enemmän kuin ulkonäkö antaa olettaa.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Laatuvaikutelmasta
  • Voimalinjasta

Emme tykänneet

  • Vaihtoehtoisten voimalähteiden puuttumisesta
  • Ohjauksen tunnottomuudesta keskialueella
  • Mittaristonäytön vähäisistä säätömahdollisuuksista

Hinta alkaen 59 298 €
Koeajoauto 80 295 €

Autoluokat ovat kasvaneet viime vuosina tasaiseen tahtiin, ja esimerkiksi premium-valmistajien keskikokoiset katumaasturit alkavat olla jo varsin isoja. Nyt esitelty kolmannen sukupolven X3 on korkeutta lukuunottamatta kaikilta mitoiltaan isompi kuin vuosituhannen vaihteessa markkinoille tullut X5. Tämä on yksi syy uusien pienempien mallien esittelyyn, mutta mahdollistaa toisaalta näiden mallien viemisen teknisesti lähemmäs valmistajiensa kärkeä.

BMW X3 on korin puolesta täysin uutta tuotantoa, mutta tekniikkaa valmistaja toki hyödyntää muista mallisarjoista. Jo ohjaamoon noustessa yhtäläisyydet noin vuosi sitten esitellyn uuden 5-sarjalaisen kanssa ovat selkeät. Lähinnä eron huomaa hieman korkeammasta keskikonsolista, joka on kuitenkin käännetty kuljettajaa kohti. Mittariston virkaa hoitaa näyttö, johon on tarjolla muutama eri näkymä. Tähän toivoisi ehdottomasti laajempia säätömahdollisuuksia, sillä nyt käyttäjällä ei ole juuri mitään mahdollisuuksia räätälöidä näkymää.

Myös moottorit ja muu tekniikka on tuttua sisarmalleista. Kuljettajaa avustava teknologia on ottanut X3:n kohdalla ison harppauksen eteenpäin. Tarjolla on ensimmäistä kertaa BMW:n kielellä Driving Assistant Plus -järjestelmä, joka tarjoaa aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistallapitoavustimen yhteistyöllä askeleen kohti autonomista autoilua.

Mainitsemisen arvoinen seikka on myös uuden X3:n kyvykkyys maaston puolella. Vaikka tämän kaltaiset autot harvoin näkevät mökkitietä haastavampaa maastoa, pystyy niillä tarvittaessa menemään varsin pahoistakin paikoista. Esimerkiksi ylämäessä olevassa ristiriipunnasta ei aiheutunut ongelmia, vaan nelivetojärjestelmä yhdessä luistoneston kanssa hoitaa tehtävänsä hienosti. Rajoittavin tekijä nykyisillä katumaastureilla useimmiten on maavara.

BMW X3 on erittäin laadukas kokonaisuus, joka ei juuri tarjoa yllätyksiä, mutta ei myöskään petä odotuksia. Laajemmassa mittakaavassa ja etenkin Suomen markkinaa ajatellen hybridiversion puuttuminen on yksi suurimpia puutteita, vaikka sellaisia BMW:n mallistosta muuten löytyykin. Sähköversiota valmistaja on X3:sta lupaillut vuodelle 2020.

Uusi BMW X3 nähdään RIsto Virtasen testissä Teknavin 14. tv-kauden päätösjaksossa ma 6.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Kolmannen sukupolven X3.

KENELLE Keskikokoinen katumaasturi laadukkaaseen makuun.

AJETTAVUUS BMW lukeutuu saksalaisten premiumvalmistajien joukkoon, jolloin auton perusominaisuuksissa ei ole tiedossa suuria yllätyksiä. Täysin uusi X3 on huomattavasti edeltäjäänsä mukavampi, mutta jämäkkä ajettavuus on onnistuttu säilyttämään. Säädettävän iskunvaimennuksen perusasetus on riittävä normaalissa ajossa, ja Sport-asetus tuo lähinnä aavistuksen pintakovuutta. Sport-asetuksella ohjaus on miellyttävämpi hieman jämäkämmän vasteen ansiosta, mutta suoralla tiellä matkaa taitettaessa ohjauksen keskialueelle kaipaisi hieman enemmän tuntoa.

SUORITUSKYKY 190-hevosvoimaa ei kuulosta järin paljolta yli 1 800 kiloa painavan katumaasturin liikutteluun, mutta hienosti toimiva voimalinja täyttää tehtävänsä täysin riittävästi. Vaihteisto hyödyntää miellyttävästi alavääntöä, jonka turvin liikenteen rytmissä pysyy helposti. Äärimmäisen sporttisiin suoritykseen perusdieselin kanssa ei kannata ryhtyä.

TILAT Kolmannen sukupolven X3 on huomattavasti edeltäjäänsä isompi ja se näkyy ja tuntuu sisätiloissa. Edessä on miellyttävän oltavat ja ergonomia on merkille tyypilliseen tapaan kunnossa. Takana on hyvin tilaa 180-senttiselle saman mittaisen kuljettajan takana, mutta kahden matkustajan mukavuutta parantaisi huomattavasti edes pieni muotoilu penkissä. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja selkeän muotoinen.

MALLISTO X3:n mallistosta löytyy alkuvaiheessa koeajetun dieselin lisäksi mallimerkinnällä 30d kulkeva 3,0-litrainen kuutosdiesel (265 hv) sekä M40i, joka on varustettu 3,0-litraisella ahdetulla bensakuutosella (360 hv). Myöhemmin mallisto täydentyy pienemmillä bensakoneilla. Kaikkien moottorien parina toimii 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto ja voima välitetään neljälle pyörälle. Molempien peruskoneiden yhteyteen on tarjolla kolme varusteversiota; xLine, Luxury ja M Sport. Lisäksi yksittäisillä varusteilla autoa voi maustaa omaan tyyliin sopivaksi.

BMW X3 xDrive20d A
Polttomoottori
1 995 cm3, R4 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 8,0 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km
Mitat Pituus 4 708 mm, leveys 1 891 mm, korkeus 1 676 mm, akseliväli 2 864 mm
Omamassa 1 825 kg
Perävaunumassa jarruin 2 400 kg
Tavaratila 550-1 600 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa historian ensimmäinen BMW X3 M Performance

Tuoreimmat aiheesta

BMW