Opel Astra on jäänyt suositussa Golf-kokoluokassa pahasti kilpailijoidensa varjoon, joten uudistuksille oli tarvetta – ja niitä on myös tehty reippaasti.
Auton suunnittelutyön keskeinen elementti on ollut painonpudotus. Läskiä on otettu vyötäröltä jopa 200 kiloa, joka on vaikuttanut positiivisesti niin kulutuslukemiin kuin ajo-ominaisuuksiin.
Ensituntuman perusteella voi todeta, että suunnittelijat ovat tehneet vakuuttavaa jälkeä. Painonpudotuksen ansiosta auto tuntuu ketterältä ja alustan säädöissä on löydetty hyvä kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Paketin kruunaa hyvin säädetty ohjaus sekä täsmällinen manuaalivaihteisto.
Galleria
Moitittavaa on vaikea keksiä myöskään moottorista. Koeajamamme 150-hevosvoimainen bensanelikko vetää hienosti läpi koko kierrosalueen ja tarjoaa jopa ripauksen urheilullisuutta.
Pystyykö Opel Astra siis vihdoin haastamaan tasaväkisesti markkinajohtaja Volkswagen Golfin? Vastaus on kyllä, ja olen jopa itse hieman yllättynyt kuinka hyvän tuotteen Opel on saanut markkinoille. Se ei herätä ulkoisesti suuria, tunteita, mutta pinnan alla on todella tapahtunut muutosta. Hyvä Opel!
Tarkempia koeajokokemuksia uudesta Opel Astrasta on luvassa sekä Teknavin tv-ohjelmassa että Teknavin verkkosivuilla.