Ensituntuma: Nelivetoinen BMW M5 – käytettävyyden uusi aste

Julkaistu 07.05.2018 11:42
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

BMW M5 on ikoni urheilullisten perheautojen joukossa. Uuden sukupolven myötä malli kokee historiallisen muutoksen, sillä uusi M5 on ensimmäistä kertaa nelivetoinen.

Hinta alkaen 188 205 €

Se on tunnistettava, muttei huuda liikaa erilaisuuttaan. Puskurit ovat aggressiivisemmat, aavistuksen levitetyistä lokasuojista löytyvät jäähdytysaukot ja takaa neljä pyöreää pakoputkenpäätä. Kyseessä on luonnollisesti uusi kuudennen sukupolven BMW M5, minkä varmistavat myös edestä, sivuilta lokasuojista ja takaa löytyvät M5-logot.

Sisätiloihin siirryttäessä yksilön vaalea nahkaverhoilu toivottaa tervetulleeksi laadukkaaseen ohjaamoon. Ergonomia on kohdallaan ja säätövarat riittävät eri mittaisille varsille. Penkin säädön jälkeen onkin aika höräyttää veekasi tulille. Kylmän moottorin käynnistämisen seurauksena kierrokset jäävät hetkeksi hieman normaalia tyhjäkäyntiä korkeammalle ja äänistä voi päätellä kyseessä olevan jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Kierroksen laskevat kuitenkin nopeasti, minkä seurauksena myös äänimaailma vaimenee.

Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi 8-portaisen automaattivaihteiston toimesta. Aiempaa kaksoiskytkinvaihteistoon verrattuna mukavuus on parantunut merkittävästi eikä vaihtotapahtumia huomaa rauhallisessa ajossa juuri muusta kuin kierroslukumittarista.

Myös auton mukavuus yllättää. Edellisen sukupolvien isot M-sarjalaiset ovat olleet varsin rajuja, mutta BMW on selvästi halunnut tehdä autosta aiempaa arkikelpoisemman. Alustan toiminta on toki jämäkkää, mutta ikävää pintakovuutta ei ole juurikaan havaittavissa. Positiivinen yllätys on myös hillittynä pysyvä rengasmelu isosta pyöräkoosta huolimatta.

Rauhallisessa ajossa auton auton nelivetoisuus ei ymmärrettävästi tule esille, mutta eron edeltäjään huomaa on heti ensimmäisessä rajummassa kiihdytyksessä. Auto ampaisee eteenpäin ilman minkäänlaista vikurointia, tai perän ylimääräistä elämistä, mikä ei tämän teholuokan takavedolle olisi katurenkailla mahdollista.

Meno muuttuu asteen verran rajummaksi, kun kuljettaja siirtyy nelivedon Sport-asetukseen. Tällä asennolla voimaa ohjataan takarenkaille jo sen verran enemmän, että esimerkiksi kaarteista lähdettäessä perä osoittaa uudenlaista elävyyttä. Radalla tarjoutunut mahdollisuus vahvisti myös käsityksen, että nelivedon urheilullisemmalla asetuksella voimavarat riittävät halutessa vaikka leikkimiseen.

Takavetoisuudesta nauttivia ei kuitenkaan ole unohdettu, sillä kolmas voimanjaon asetus tekee autosta takavetoisen. Tämä muuttaa auton luonteen täysin, ja nyt kaasujalan kanssa saa olla asteen verran tarkempana. Sopivassa ympäristössä voimavarat tarjoavat mahdollisuuden helppoon ja hallittuun leikittelyyn.

Uusi BMW M5 ottaa isoja askelia eteenpäin mukavuuden ja käytettävyyden suhteen. Tarpeettomasti kovuudesta on luovuttu, ja nelivetoisuus tekee autosta helpommin perusteltavan ympärivuotisen käyttöauton. Rajummasta puolesta ei kuitenkaan ole luovuttu, vaan nykypäivän säätömahdollisuudet tuovat oikean pedon esille niin pyydettäessä. Jos jotain parannettavaa autosta haluaa etsiä, niin ensimmäisenä kaipaisin hieman räyhäkämpää äänimaailmaa.

Uusi BMW M5 nähdään Teknavin vauhtikaksikon käsittelyssä 15. tuotantokauden 7. jaksossa ma 7.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Alapuolella esimakua tulevasta.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Tuoreimmat aiheesta

BMW