Kompaktien katumaasturien joukko sen kuin kasvaa. Nyt pääsimme ottamaan ensituntumat Seatin uutuudesta merkin kotikulmilla Barcelonassa.
Hinta alkaen 18 988 €
Seat esitteli keväällä uuden Ibizan, joka oli ensimmäinen Volkswagen-konsernin uudelle MQB A0 -pohjalevylle perustuva auto. Seat jatkaa aggressiivista malliston uudistamista ja esitteli nyt samaan perustekniikkaan pohjautuvan kompaktin katumaasturin, joka kulkee nimellä Arona.
Muotoilullisesti Arona jatkaa Seatin särmikästä nykytyyliä. Autoilla on vahva sukunäkö Ibizan kanssa, mutta katumaasturimaisuutta on haettu paitsi korotetulla maavaralla myös perinteisillä mustilla lokasuojille ja malliversiosta riippuen erilaisia alleajosuojilla. Sisätilat ovat käytännössä identtiset Ibizan kanssa ja sielläkin erilaisilla pintamateriaaleilla voi hakea erilaista tunnelmaa.
Yksi osa-alue, johon Seat on halunnut Aronan kohdalla kiinnittää huomiota on personoitavuus. Tämä on suosittu aihe tällä hetkellä ja ihmiset haluavat erottautua liikenteessä aikaisempaa persoonallisemmilla menopeleillä. Esimerkiksi eri ulkovärin ja katon yhdistelmiä on tarjolla 68. Varusteversiot noudattavat muista Seateista tuttua linjaa, eli perustasona toimii Reference, jonka yläpuolelta löytyy niin sanotusti välimalli Style, ylellisyyttä korostava Xcellence ja sporttinen FR.
Ensimmäiselle siirtymälle saimme ajoon Suomen markkinoita ajatellen todennäköisesti varsin pieneksi jäävän mallin eli 1,6-litraisen dieselin. Auto oli vielä varustettu urheilullisella FR-varustetasolla, joka ei tule Suomessa tarjolla dieselin yhteyteen. Suomessa suosituimmaksi malliksi povataan 1,0-litraista kolmisylinteristä bensaversiota, joka on tarjolla 95- ja 115-hevosvoimaisina versioina. Näistä tehokkaamman pariksi on tarjolla myös 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, jolloin hinnat alkavat 22 970 eurosta ja tällöin puhutaan Style-varustelusta. Myöhemmin mallisto laajenee 150-hevosvoimaisella aina FR-varustelulla maustetulla 1,5-litraisella versiolla.
115-hevosvoimainen pikkunaku liikuttaa alle 4,2-metristä autoa vaivattomasti kunhan moottorin pitää vetoalueella, eli kierrosluvun noin välillä 2 000-3 500. Tämä vaatii varsin aktiivista työskentelyä kuusiportaisen manuaalivaihteiston kanssa, mutta onneksi kepin heiluttelu sujuu mallikkaasti täsmällisten liikeratojen ja helppokäyttöisen kytkimen ansiosta. Varsinaisesti urheilullisiin suoritukseen tällä yhdistelmälle ei kannata lähteä sporttisista mausteista huolimatta. Ajettavuus on kuitenkin juuri niin vaivatonta kuin ison konsernin uusilta autoilta on viime aikoina totuttu näkemään.
FR-varustelu tuo autoon sporttisemman ulkonäön lisäksi muun muassa urheilulliset istuimet ja ajotilansäädön. FR on myös ainoa versio, johon on saatavilla säädettävä iskunvaimennus. Kuten aikaisemminkin tämän luokan autojen koeajojen yhteydessä olemme todenneet, tämä varuste tuntuu varsin turhalta panostukselta. Auto toimii perusasetuksille niin hyvin, ettei säätämiselle perusajossa koe tarvetta.
Yksi Aronan vahvuuksia on ehdottomasti ulkomittoihin nähden hyvä tilantarjonta. 180 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan vielä hyvin toinen samanmittainen, ja penkki tarjoaa myös kiitettävästä reisitukea. Hyvien takatilojen lisäksi tavaratilaa on tarjolla 400 litraa, mitä voi pitää luokassaan hienona suorituksena.
Seat Arona on valmistajalleen tärkeä askel vahvalla kasvu-uralla. Arona asettuu vahvassa nousussa olevaan autoluokkaan, joka palvelee suurta asiakaskuntaa. Ensituntumien perusteella Seatilla on pullat hyvin uunissa Aronan kanssa.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös Seat Ibizan koeajo:
Koeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssi
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.
EDIT: 1.11. klo 09:08 Hinta alkaen korjattu