Audi esitteli toisen sukupolven Q5:n valmistusmaassaan Meksikossa. Pääsimme tutustumaan uutuuteen Kalifornian niemimaalla.
Kyllä, se on täysin uusi auto. Sama virsi on kuultu aikaisemminkin Audin uutuuksien kohdalla. Ulkoiset muutokset edeltäjään ovat sen verran vaisut, että nopealla vilkaisulla etenkin takaviistosta autoa voisi luulla vain päivitetyksi versioksi. Tarkempi tutkailu kuitenkin paljastaa uudet yksityiskohdat ja keulan ilme erottaa auton selvemmin edeltäjästään. Sisätilat ovat kasvaneiden mittojen myötä aiempaa tilavammat ja muunneltavammat. Kuljettajan näkökulmasta ne ovat lähes identtiset reilu vuosi sitten esitellyn A4:n kanssa. Toimivaa, mutta ehkä hieman tylsää.
Myös voimalinjat ovat tuttuja matalammasta sisaresta. Suomen mallitarjonta rakentuu alkuun 2,0-litraisen dieselin kahdesta tehoversiosta (163 ja 190 hv), jotka ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Myöhemmin ensi keväänä lippulaivamalliksi tulee uudistunut 286-hevosvoimainen 3,0-litrainen V6-turbodiesel. Kansainvälisillä markkinoilla on tarjolla myös dieselin 150-hevosvoimainen, etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio, sekä 2,0-litrainen bensamoottori, mutta kumpikaan näistä ei ole tulossa ainakaan toistaiseksi Suomen markkinoille.
Niinikään kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo muusta Audin mallistosta tuttuja. Aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin myötä auto ottaa harppauksen kohti autonomisuutta, sillä sopivilla tieosuuksilla auto kykenee hoitamaan auton kuljettamisen itsenäisesti. Lakiteknisistä syistä kuljettajalta vaaditaan kuitenkin herätettä ohjauksen kautta riittävin väliajoin. Avustusta löytyy myös pysäköintiin tutkien ja kameroiden muodossa. Lisäksi autosta löytyy useita varoitusjärjestelmiä, joista uusin on risteystilanteissa poikittaisliikenteestä, kuten pyöräilijöistä ja jalankulkijoista varoittava järjestelmä.
Ensimmäiseksi ajoon valikoituu 2,0-litraisen dieselin tehokkaampi 190-hevosvoimainen versio. Kokonaisuus on hyvin audimainen, eikä se yllätä hyvässä tai pahassa. Voimalinja toimii hienostuneesti, mutta kuitenkin liikkeellelähdöissä kaksoiskytkinautomaatin toiminta voisi olla ripeämpää. Moottorin voimavarat riittävät hyvin liikuttamaan autoa, ja etenemisestä heikommassa maastossa huolehtii uusi quattro ultra -nelivetojärjestelmä. Kyseessä on järjestelmä, joka kytkee kardaanivedon mekaanisesti pois vastusvoimien pienentämiseksi. Ensikokemusten perusteella kytkeytymistä ei todellakaan huomaa, mutta odotamme innolla pääsyä Suomen lumille.
Kaikki ensikoeajossa olleet autot olivat varustettu ensi kertaa tarjolla olevalla aktiivisella ilmajousituksella. Valitettavasti ilmajousitus ei tässä tapauksessa tarjoa parasta hienostuneisuutta, vaan poikittaissaumat ja tien pienet epätasaisuudet tuntuvat jopa yllättävän selvästi matkustamoon. Lisäksi isommissa heitoissa kori tekee ylimääräisiä liikkeitä ja ajoittain perä tuntuu keinahtelevan keulaa enemmän. Sport-asetuksella tämä taipumus loppuu, mutta samalla mukavuus heikkenee entisestään. Maastoajoa ajatellen ilmajousitus parantaa monipuolisuutta ja Q5:n jousitusta pystyy nostamaan parhaimmillaan 45 millimetriä vakiota korkeammaksi.
Kokoinaiisun pieneen hienosäätöön liittyvät ”ongelmat” kertovat omaa kieltä autosta. Kyseessä on äärimmäisen laadukas ja hienostunut keskikokoluokan katumaasturi. Eikä juuri huonompaan suoritukseen ole varaakaan, sillä edeltäjä on globaalisti kokoluokkansa suosituin malli, ja sama paikka on luonnollisesti myös uutuuden tähtäimessä. Suomeen uusi Q5 saadaan alkuvuodesta 2017. Auton hintoja Suomen osalta ei ole vielä julkaistu.
Kuvat: Mikko Autio