Amsterdamissa kevät on jo pitkällä. Myös uudistunut Toyota Yaris on saapunut näyttäytymään. Suomalaismedia pääsi ensipyrähdykselle testaamaan b-segmentin suosituinta. Suomeen uuden Yarisin ensimmäisten yksilöiden odotetaan saapuvan huhti-toukokuun vaihteessa.
Yaris on Suomessa sankoin joukoin tavattu automalli. Viime vuonna sitä rekisteröitiin maassamme 3 254 autoa ja koko Euroopassa yli 208 000 kappaletta. Ensimmäiset yksilöt ovat vuodelta 2001 ja lähtöjään Ranskan Valenciennesta, missä valmistus tapahtuu edelleen.
Yaris viihtyy Suomessa erityisen hyvin, koska se sopeutuu laajasti erilaisille käyttäjille. Sen vahvuuksiksi valmistajan mukaan lukeutuvat alhaiset omistamisen kustannukset, laatu ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Lisäksi yksi Yarisin valteista on Toyotan hybriditekniikka, joka on vallannut Euroopan kokonaismyynnistä noin 40%.
Suomessakaan hybriditekniikalla varustettu Yaris ei ole pöllömpi vaihtoehto. Kyseisellä voimalinjalla varustettuna auto tarjoaa pikkuautoluokkansa ainoan hybridin ja myös Suomen edullisimman hybridiauton, alkaen hinnaltaan karvan alle 20 000 euroa. Malliston edullisin Yaris syö kuitenkin bensiiniä ja tarjoaa 69 hevosvoiman tehot. Omaan pihaansa Yarisin saa asumaan jo alle 15 400 eurolla. Voimakkaimmillaan Yaris on uudella 1,5-litraisella bensiinimoottorilla varustettuna. Uusi voimanlähde on kirinyt taloudellisuutta kuriin ja samalla parantanut teho- ja vääntölukemia (111 hv ja 136 Nm).
Vaikka valmistajalla on suuret odotukset hybridin osalle, yllätti iloisesti myös moottoreista pienitehoisin. Vaikka litran kolmesylinterinen voimanlähde joutuu koville kiihdytyksissä, se toimii näppärästi kaupungissa. Ja jos ohitukset harkitsee tarkoin, riittää potku myös maantieajossa. Pienimmän koneen yhteydessä valinnanvapautta on kuitenkin rajoitettu ja varustelutaso jää aina alimmalle tasolle.
Uudistunut Yaris Hybrid on edeltäjäpolveaan pienempiruokainen ja näin myös päästöjen puolesta siistimpi. Yhdistetyn ajon kulutukseksi luvataan 3,3 litraa 100 kilometriä kohden ja vastaavia hiilidioksidipäästöjä 75 grammaa kilometriä kohden. Sen liikehdintä on entistä äänettömämpää ja hillitympää. Äänitason laskun huomaa selvästi hybridin kohdalla, joka risteilee hiljaisesti kaupungissa. Toisaalta kiihdytysten aikana moottoriäänet kantautuvat edelleen ohjaamoon, mutta verrattuna uuteen 1,5-litraiseen bensiinimoottoriin, on auton melutaso selvästi alhaisempi.
Uusi Yaris on edelleen hyvin tunnistettava, mutta uudistuksia löytyy myös sen ulkonäössä. Muun muassa keulassa on uusi puskuri, pinnassa on uusia värejä ja sisätiloissa uusia yksityiskohtia. Uudistuksella haetaan selvästi uljautta ja uhmakkuutta, mikä suosiota nauttivalle Yarisille sopiikin hyvin. Uudessa mittaristossa on 4,2 tuumainen näyttö, jota ympäröi kaksi analogista näyttöä. Lennokuutta sisätiloihin tuovat myös potkurimaiset tuuletusventtiilit, sinisenä hohtavat taustavalot ja multimedijärjestelmän helppokäyttöisemmät ohjauspainikkeet.
Muttei vauhtia ilman vaaratilanteita. Niihinkin on varauduttu entistä paremmin. Yarisin varustelussa vakiona tulevat törmäyksiä ennakoiva järjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti hätätilanteessa, vahtii kaistoja ja säätää automaattisesti kaukovaloja. Lisänä varustukseen saa myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.
Yarisin suosiota selittää sen hyvä maine ja tasavahvuus monella osa-alueella, eikä uudistusten kanssa ole tälläkään kertaa menty vikaan. Sen ulkonäkö on kauniimpi ja urheilullisempi kuin aiemmin ja toiminnallisuus selkeää. Yarisin kyydissä on lisäksi houkuttelevaa siirtyä hybridimaailmaan.
Kuvat: Mia Pelttari