Vuosina 2002–2009 omaa tehdastiimiään F1-sarjassa pyörittäneeltä Toyotalta kerrotaan Autosportille, että japanilaisvalmistaja "kulkee vähitellen" kohti F1-paluuta.
Toyota ja F1-talli Haas tiedottivat lokakuussa aloittavansa teknisen yhteistyön. Haasin tallipäällikkönä tomii japanilainen Ayao Komatsu. Kun tästä yhteistyöstä tiedotettiin, Toyota Gazoo Racigin johtaja Masaya Kaji sanoi, ettei Toyotalla ollut suunnitelmia F1-sarjaan palaamisesta.
Nyt Autosport on haastatellut Kajia sen jälkeen, kun kaksi päivää sitten ilmoitettiin, että Toyotan WEC-kuljettaja Ryo Hirakawa siirty ensi kaudeksi Alpinen F1-tallin varakuskiksi. Tässä haastattelussa Kaji kertoo Toyotan aikeiden muuttuneen.
– Me totta kai tutkimme vuoden 2026 (F1-)teknologiaa ja jopa nykyistä teknologiaa. Koen, että kuljemme vähitellen siihen suuntaan, Kaji sanoi.
Kaji kuitenkin huomauttaa, ettei paluu ole missäään tapauksessa tapahtumassa vielä kovin läheisessä tulevaisuudessa.
– Emme ole sellaisessa vaiheessa, että keskittäisimme kaikki resurssimme siihen. Se, mitä 2030 jälkeen tapahtuu, on vielä epäselvää. Työstämme useita uusia teknologioita, joten se, osuuko kurssimme yksiin F1:n kanssa, jää nähtäväksi.
– Meidän täytyy arvioida, paljonko rahaa ja henkilökuntaa se vaatisi. Siksi en koe meidän olevan vielä siinä tilanteessa, että voisimme sanoa perustavamme tallin heti. Tässä kohtaa on tärkeää luoda yhteistyökumppanuuksia ja työskennellä eri tallien kanssa. Emme voi harpata näiden askelten yli. Meidän täytyy keskittyä siihen, mitä teemme tällä hetkellä.
Yhdysvaltalainen General Motors liittyy F1-sarjaan suuren sääntömuutoksen yhteydessä kaudella 2026 Cadillac-brändinsä kautta.