Hyundai on jäänyt viime vuosina sisarmerkki Kian jalkoihin, mutta nyt merkillä puhaltavat uudet tuulet. Autojen muotoilusta vastaa nykyään Peter Schreyer, joka on yksi autodesignin guruista. Aikaisemmin hän on toiminut päämuotoilijana muun muassa Audilla ja Kialla.
Tykkäsimme
- alustan toiminnasta
- tiloista
Emme tykänneet
- hinnasta turbomoottorilla
- perusmoottorin alaväännöstä
Viimeisin taidonnäyte Schreyerilta on kolmannen sukupolven Hyundai Tucson. Muotoilusta on aistittavissa Hyundain uusi tyylisuunta. Etuosaa hallitsevat merkille tuttu iso krominen etusäleikkö sekä viirumaiset ajovalot. Tuulilasin sivuilla niin sanottuja A-pilareita on siirretty taaemmaksi, jotta konepelti erottuu paremmin. Kauneus on katsojan silmässä, mutta ainakin allekirjoittaneen mielestä kokonaisuus on onnistunut.
Ei ole siis ihme, että maahantuojan edustajat ovat silminnähden innostuneita uutuustuotteestaan.
Auto tarjoaa hyvän hinta-laatusuhteen kilpailijoihinsa verrattuna. Se kannattaa koeajaa, niin ymmärtää, mistä puhun. Täysin uusi Tucson on luokkansa levein ja tavaratila on luokkansa suurimpia. Edeltäjäsukupolveen verrattuna myös laatuvaikutelma on kohentunut huomattavasti.
Ajettavuudeltaan Tucson on positiivinen yllätys. Auto taipuu nöyrästi mutkiin ja korkeasta painopisteestä huolimatta korin kallistelut pysyvät maltillisina. Korealaismerkkien helmasynti, huono ohjaustuntuma vaivaa myös Tucsonia, mutta sitä kompensoi ohjauksen hyvä painotus. Se ei ole liian kevyt, kuten useissa ajamissani Hyundaissa.
Konepellin alle on saatavana uusia turbomoottoreita, mutta koeajoon valitsimme malliston edullisimman etuvetoisen 1,6–litraisen vapaastighengittävän bensamoottorin. Kuten olettaa saattaa, alareserviin kaipaisi lisää potkua ja ohituksissa keppiä saa käyttää tiheään. Ajonautintoa kaipaavien kannattaakin satsata tehokkaampaan bensaturboon, tosin silloin hinta pomppaa yli 30 000 euron.
Tiloiltaan auton on luokkansa isoimpia. Takana on mukavat oltavat 180-senttiselle ja tavaratila vetää kiitettävät 513 litraa. Myös laatuvaikutelmassa Hyundai on ottanut ison harppauksen eteenpäin. Materiaalit ovat hintaluokkaan nähden asialliset, eikä mikään varsinaisesti häiritse silmää.
Tucsonin palikat ovat siis kohdallaan niin ajettavuuden, tilojen kuin laatuvaikutelman suhteen. Ja niin pitää ollakin, sillä kyseessä on tärkeä segmentti. Tämän kokoluokan katumaasturien myynti vastasi yli viidesosaa merkin kokonaismyynnistä vuonna 2014.
Suomen maahaantuonnin varovainen tavoite on myydä vuositasolla noin 500 autoa. Sillä heltiäisi noin viiden prosentin markkinaosuus kyseisessä segmentissä.
Hyundai Tucson 1.6
Moottori 1591 cm3, 4-sylinterinen, bensa
Vaihteisto 6-vaihteinen, manuaali
Teho 97 kW (132 hv) 6300 r/min
Vääntö 161 Nm / 4850 r/min
0-100 km/h 11,5 s
Huippunopeus 182 km/h
EU-kulutus 6,3 l / 100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitat Pituus 4470 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2670 mm
Omamassa 1454 kg
Tavaratila 513 l