Seat korkkaa Volkswagen-konsernin uuden MQB A0 -pohjalevyn uuden Ibizan muodossa. Merkittävin ero edeltäjään on huomattavasti kasvanut leveys, ja se myös tuntuu.
Hinta alkaen 14 979 €
Uusi Ibiza muistuttaa ulkonäöltään erehdyttävästi Leonia. Mittojensa puolesta kehitys on ollut mielenkiintoinen. Kokonaispituus edeltäjään verrattuna on pienentynyt kahdella millimetrillä, mutta leveys on kasvanut 87 millillä ja eroa isoveli Leoniin on vain 36 milliä. Tämä yhdessä 95 millimetriä aiempaa pidemmän akselivälin kanssa antaa autolla täysin uudet mittasuhteet, jotka ovat erittäin onnistuneet. Pyörät sijaitsevat kulmissa ja leveyden ansiosta auto näyttää olevan tiessä tiukasti kiinni. Mitat ovat kuitenkin vielä siinä luokassa, että kyseessä on oikeasti näppärä kaupunkiin sopiva auto.
Myös sisätilat ovat kasvaneet, kiitos erityisesti leveyden ja akselivälin kasvun. Etupenkillä leveyden huomaa välittömästi merkittävästi ilmavampana tunnelmana ja paremmat säilytystilat tarjoavana keskikonsolina. Takapenkkiläiset puolestaan kiittävät kasvanutta akseliväliä, sillä 180 senttisen kuljettajan takana istuu vaivatta toinen saman mittainen. Takapenkki tarjoaa myös poikkeuksellisen hyvän reisituen ja siellä on oikeasti mukava matkustaa. Kokonaispituuden marginaalisesta kutistumisesta huolimatta myös tavaratila on kasvanut, ja tilavuudeksi kirjataan luokan kärkipäähän oikeuttavat 355 litraa.
Ensimmäisenä alle valikoituu Suomessa todennäköisesti harvinaisemmaksi jäävä 1,5-litrainen versio. Kyseessä on Golfin faceliftin yhteydessä esitelty 1,4-litraisen moottorin kehitysversio, joka tarjoilee 150 hevosvoimaa. Suomen tuontiohjelmassa tämän moottorin parina on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto ja varustetasona urheilullinen FR. Tämä tuo mukanaan ulkonäkömausteiden lisäksi muun muassa 15 milliä matalamman alustan säädettävällä iskunvaimennuksella ja ajotilanvalinnan. Tämän mallin Suomi-hinta ei ole vielä tiedossa.
Teholukema antaa olettaa varsin reipasta suorituskykyä tämän kokoluokan autolle. Moottori osoittautuu kuitenkin enemmänkin nöyräksi työjuhdaksi kuin varsinaiseksi sporttipannuksi. Kone vetää mukisematta näin tuhannelta minuuttikierrokselta lähtien. Meno piristyy parin tonnin paikkeilla turbon heräillessä, mutta siitä rajoittajalle saakka edetään hyvin tasaisesti. Odotukset olivat kenties hieman korkeammalla etenkin sporttisen varustelun myötä, mutta toisaalta auton parantunut mukavuus ja tasapainoisen alustan rauhallisuus sumentavat vauhdin vaikutelmaa.
Ja mitä alustaan tulee, niin siitä ei pikaisten kokemusten perusteella juuri heikkouksia löydy. Auto on kokoisekseen erittäin mukava ja säädettävä iskunvaimennus tarjoaa omansa sekä mukavuutta että urheilullisuutta kaipaaville. Nopeammassa kaarreajossa auton käytös on erittäin loogista, eikä autolla ole taipumusta rajuun yli- tai aliohjautumiseen. Pidon rajan ylittämisen jälkeen ESC taltuttaa menoa hienostuneesti ilman nykimistä tai turhaa ääntelyä. Ohjaus on tarkka ja etenkin sport-asetuksella tehostukseltaan mukavan jämäkkä.
Kokonaisuutena uusi Ibiza on todella vakuuttava paketti. Se tarjoaa hyvät tilat, modernit voimalinjat ja luokkansa kärkipäähän sijoittuvan ajettavuuden. Uusi MQB A0 -pohjalevy tullaan lähitulevaisuudessa näkemään myös muissa konsernin tuotteissa, joten luokan kilpailu tulee kiristymään. Pian luvassa myös kattavammat koeajotunnelmat Suomessa todennäköisesti suosituimmaksi muodostuvasti 1,0-litraisesta versiosta.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio