Skoda Octavia on yksi suomalaisten kestosuosikeista. Nyt Skodan mallisto saa täydennystä uudesta Scala-mallista, joka haastaa myös Octaviaa.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Moottorista
- Tiloista
Emme tykänneet
- Tavaratilan nostokynnyksestä
Hinta alkaen 19 925 €
Koeajoauto 23 921 €
Skodan suosio perustuu pitkälti rationaalisille arvoille. Autot tarjoavat kokoluokka huomioiden paljon tilaa ja tarjoavat kiitettävän monipuolisen varustelun. Kun kokonaisuus kuorrutetaan kilpailukykyisellä hinnalla, on sitä vaikea ainakaan järkiperusteisesti vastustaa.
Myös alkanut vuosi näyttää tsekkimerkille varsin hyvältä. Kokonaismarkkinan ollessa miinuksella lähes 15 prosenttia, on Skodan myynnissä ollut vain hieman vajaa 3 prosentin tiputus. Ja osasyynä tässäkin Scalaa edeltäneen Rapidin tuotannon päättyminen.
Loppuvuotta kohti maahantuoja odottaa vielä piristystä lukuihin nyt esiteltävän Scalan myötä. Uutuus sijoittuu suosittuun C-segmenttiin, johon lukeutuvat muun muassa Volkswagen Golf, Ford Focus ja Kia Ceed. Niin ja toki myös Skoda Octavia. Scalan voi nähdä periaatteessa korimallilaajennuksena mallistoon, koska Octaviasta ei ole tarjolla perinteistä hatchbackia.
Teknisesti autot kuitenkin ovat eri puusta veistetyt. Kuten jo auton ensiesittelyn yhteydessä kerroimme, Scala perustuu Volkswagen-konsernin uudella A0-pohjalevylle. Kyseessä on siis periaatteessa kokoluokkaa pienempien autojen perusrakenne, jota hyödynnetään esimerkiksi Volkswagen Polossa ja Seat Ibizassa. Tästä huolimatta Scala on sijoittuu tiloiltaan aiemmin mainittujen kilpailijoiden kanssa helposti C-segmenttiin ja jopa sen yläpäähän.
Ulkoasunsa osalta Scala noudattaa Skodan kulmikasta tyyliä. Scalan tunnistettavat piirteet ovat kylkiä kohti voimakkaasti kasvavat ajovalot, terävä kylkilinja sekä pyöreä takaluukku, joka jatkuu yhtenäisenä pintana myös takalasin alapuolelle. Scala on myös ensimmäinen malli, jossa valmistaja ottaa käyttöön lähes koko perän leveydeltä kirjoitetun Skoda-tekstin perinteisen logon sijaan.
Sisätiloisssa on niin ikään tuttuja sekä uusia piirteitä. Vakiomittaristo edustaa Skodalle perinteistä selkeää tyyliä. Suomeen tuotavissa autoissa Style-varustetasolla digitaalinen mittaristo on vakiona, mutta tämä ei ollut ennättänyt vielä mukaan tuotannon alkupuolta edustaviin ensimmäisenä Suomeen saatuihin autoihin. Keskikonsolin näyttö on ensimmäistä kertaa nostettu niin sanotusti vapaasti seisovaksi irti kojelaudan pinnasta. Käyttöliittymä on tuttu muista Skodan malleista, kuten myös muut selkeästi esillä olevat painikkeet.
Kuljettajan paikalla saa pääosin hyvin ajoasennon. Vakioistuin tarjoaa hyvän tuen, mutta lyhytjalkaisempi jää kaipaamaan lisävarustelistalla tarjolla olevaa istuinosan etulaidan korkeussäätöä. Takana on hyvin tilaa kahdelle keskimittaiselle. Ensimmäisenä tila alkaa loppua leveyssuunnassa. Tavaratilaa on luokassaan suorastaan massiiviset 467 litraa, mutta etenkin raskaiden tavaroiden kanssa tilan käyttömahdollisuuksia heikentää korkea nostokynnys.
Hämmästyttävää mukavuuttaPääsimme ottamaan ensimmäisenä tuntumaa tutulla 1,0-litraisella kolmisylinterisellä ahdetulla bensakoneella ja manuaalivaihteistolla varustettuun yksilöön. Pienestä iskutilavuudesta huolimatta 85 kW (115 hv) tehoinen ja 200 newtonmetriä jo 2 000 minuuttikierrokselta vääntävä kone tekee etenemisestä hyvin vaivatonta. Tämän alapuolellakaan ei ole havaittavissa minkäänlaista protestointia, ja tämän lisäksi moottori vetää puhtaasti ja kolmisylinteriselle sivistyneen kuuloisesti aina punarajalle saakka. Suorastaan upea moottori omassa luokassaan.
Nykypäivänä harvinaistuva manuaalivaihteisto on riittävän täsmällinen ja kytkin helppokäyttöinen. Ergonomian näkökulmasta vaihdekeppi voisi olla hieman korkeammalla ja lähempänä ohjauspyörää. Kepin sijainti ei kuitenkaan häiritse arkisessa ajossa, ja merkitys vähenee entisestään automaattivaihteiston kanssa, jonka osuudeksi arvioi Scalan kohdalla jopa 60 prosenttia. Alkuvaiheessa kaksoiskytkinvaihteisto on tarjolla vain 1,5-litraisen moottorin yhteyteen, mutta myös litrainen on saamassa samaisen askin kesän edetessä.
Vaivattoman moottorin lisäksi huomio kiinnittyy lähdöstä alkaen auton kokonaisvaltaiseen mukavuuteen. Alusta hoitaa tehtävänsä tyylikkään pehmeästi, minkä lisäksi myös melutaso pysyy aisoissa. Itse alustan virityksen lisäksi tähän vaikuttaa omalta osaltaan vakiona kiitettävän hillitty 16-tuumainen rengastus. Pintapehmeys tekee etenemisestä myös maantienopeuksissa miellyttävää. Kaarteissa auto kallistelee varsin reilusti, mutta rajoillakin kuljettajalla säilyy luottamus hyvin tasapainoisesti etenevään Scalaan. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, mutta vastetta saa lisättyä halutessaan Sport-asetuksella. Tuntuma ajoalustaan ei ole kummoinen, mutta välitys ja tarkkuus ovat arkikäyttöön juuri sopivalla tasolla.
Skoda Scala on käytettävyydeltään juuri sitä, mitä valmistajalta sopii odottaa. Auto tarjoaa ulkomittoihin nähden hyvät tilat ja erittäin helposti lähestyttävän ja vaivattoman kokonaisuuden. Aikaisemminkin hyväksi todettu litrainen voimanlähde jaksaa yllättää positiivisesti kerta toisensa jälkeen. Mukavuudessa on tehty huima harppaus Rapidiin verrattuna, ja nyt se on nykypäivän tasolla. Palikat ovat siis varsin hyvin kohdallaan. Jopa niin hyvin, että tässä voi olla vaihtoehto Octavialle, jos ei tarvitse luokkaa suurempia tiloja.
Skoda Scala 1.0 TSI
Polttomoottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 85 kW (115 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 201 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 362 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 471 mm, akseliväli 2 649 mm
Omamassa 1 240 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 467-1 410 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Uusi nimi, uudet kujeet – pääsimme tutustumaan täysin uuteen Skoda Scalaan