Ferrarin entinen pääjohtaja Luca di Montezemolo on huolissaan italialaistallin lohduttomasta tilanteesta.
Ferrari haastoi Mercedeksen viime kaudella oikein tosissaan. Kovan kärkitaistelun odotettiin jatkuvan tälläkin kaudella, mutta italialaistallin alkukausi on ollut luvalla sanoen surkea. Ferrari ei pysy kärkitallien vauhdissa, eikä meno näytä järin vahvalta keskikastissakaan.
LUE MYÖS: F1-legenda vähättelee Lewis Hamiltonin rasismin vastaisia toimia tylysti, Lewis Hamiltonilta välitön vastaus – "Tämä mies voi sivistää itseään"
Kolmen ajetun kilpailun jälkeen Ferrari on valmistajien MM-taulukossa vasta sijalla viisi. Pitkään Ferrarin pääjohtajana toiminut Montezemolo on huolissaan tallin tilanteesta.
– Tämä kausi on jo hävitty, mutta olen huolissani tulevasta. Ferrari-johdon on tehtävä rohkeita päätöksiä. Jos autoa ei kehitetä huomattavasti, niin se on vain entistä huonompi ensi kaudella, Montezemolo toteaa italialaismedian mukaan.
Montezemolon mukaan suurimmat ongelmat löytyvät organisaation sisältä. Tallipomo Mattia Binotto kantaa yksin aivan liian suurta vastuuta.
– Ongelma syntyy organisaatiosta, koska vain yhdellä henkilöllä on paljon vastuuta hartioillaan. Mattia Binotto on yksin, ja hän joutuu huolehtimaan myös kuljettajista, Montezemolo summaa.
LUE MYÖS: Ferrari-pomolta suoraa tekstiä tallin surkeasta jamasta – antoi kipakan näkemyksen velloviin potkuhuhuihin
Ferrari nousi otsikoihin jo ennen kauden alkua, kun se ilmoitti Sebastian Vettelin lähtevän tallista tämän kauden päätteeksi. Montezemolon mielestä ilmoitus tehtiin liian aikaisin, mikä luo paineita nuorelle Charles Leclercille.
– En itse olisi ilmoittanut Vettelin jäähyväisistä niin aikaisin, koska Leclercillä on nyt valtaisat paineet. Emme voi unohtaa, että hän on erittäin nuori, saapui Ferrarille vasta viime kaudella, eikä hän ole vielä voittanut mitään, hän pohtii.
Kuljettajatilanne on ex-pomon mielestä hyvä, eikä tallin huono iskukyky ole kiinni kuskikaksikosta.
– Ferrarin ongelmat eivät ole kuljettajissa, vaan autossa, joka ei ole kilpailukykyinen. Uusi etusiipi tai keula ei muuta mitään. Kisoja on lähes joka viikko. On vaikeaa kehittää autoa näinä arkaluontoisina aikoina, Montezemolo sanoo.