Ferrarin menestysaikojen teknisenä johtajana tunnetuksi tullut Ross Brawn peräänkuuluttaa italialaistiimiltä yhtenäisyyttä sen romahdettua reilussa kuukaudessa pois Mercedeksen vauhdista F1-mestaruustaistelussa.
Ferrari palasi kesätauolta vahvana Sebastian Vettelin voitettua Belgiassa ja Kimi Räikkösen johdettua tallin eturivin valtaukseen kotikisassa Monzassa, mutta sen jälkeen punaiset ovat saaneet kylmää kyytiä Lewis Hamiltonilta ja Mercedekseltä.
Ferrarin rakentamaa autoa on pidetty koko kauden ajan F1-sarjan parhaana, mutta kohtalokkaat virheet auton ratissa, varikkomuurilla ja kotitehtaalla ovat johtaneet siihen, että Vettel on jo 67 pistettä perässä Hamiltonia eikä Ferrarin työ valmistajien sarjassakaan näytä yhtään helpommalta.
F1-sarjan urheilujohtajana nykyisin toimiva Brawn ottaa Ferrarin romahdukseen kantaa Motorsport Weekin haastattelussa.
– Kuten kävi viime vuonna syys-lokakuussa Ferrari näyttää olevan taas sivuraiteilla. Ulkopuolisena on vaikea antaa tarkkaa arviota, miksi näin on tapahtunut, Brawn myöntää.
– Lyhytkin analyysi kertoo, että Ferrarilla on erittäin vahva tekninen paketti, kiitos viime vuosien kovan panostuksen, joka on auttanut tallia kuromaan Mercedeksen teknisen etumatkan kiinni, Brawn kommentoi.
Myös FIA:n kiinnostus Ferrarin poikkeuksellista energian talteenottomenetelmää kohtaan on esitetty syyksi tallin romahtukseen. Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene on kuitenkin kiistänyt väitteen jyrkästi.
Vaikeuksien yhdistettävä tiimiä
Kun myös Ferrarin luotettavuus on parantunut viime vuodesta, Brawn kääntää huomion radan ulkopuolisiin tapahtumiin. Yhtiön voimahahmo, puheenjohtaja Sergio Marchionne menehtyi kesällä, ja hänen korvaamisensa on aiheuttanut turbulenssia tiimin sisällä.
– Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö Sergio Marchionnen yllättävän kuoleman aiheuttama sokki olisi vaikuttanut suuresti, ja se on täysin ymmärrettävää. Hän on ollut niin vahva vaikuttaja tiimissä, Brawn näkee.
LUE MYÖS: Ferrarin sekoilu pomojen syytä? – "Historiallisen huonot välit"
Brawn oli Ferrarilla voittamassa lukuisia maailmanmestaruuksia 2000-luvun alussa, mutta myös hänen aikaansa sisältyy isoja sudenkuoppia.
– Koettuani monia kriisejä Ferrarilla, tiedän sen, että tämä on se aika hitsaantua yhteen, pysyä yhtenäisinä ja katsoa eteenpäin ilman, että aletaan syytellä muita.
– Kuskit, insinöörit ja johto kaikki voittavat ja häviävät yhdessä, mikä on jokaisen lajin kirjoittamaton sääntö – ei vain formula ykkösissä. Kaikki Maranellossa tietävät sen, Brawn muistuttaa.
– Nyt on korkea aika yrittää kääntää asiat paremmaksi ja päättää paljon positiivista sisältänyt kausi tyylillä.