Omaa nimeään kantanutta Jordan-tallia vuosina 1991–2005 pyörittänyt Eddie Jordan laukoo sanalla sanoen synkkiä arvioita F1-sarjan koronakriisin jälkeisestä tulevaisuudesta.
LUE MYÖS: Koronakriisi ajoi F1-riitapukarit taas yhteen – "Olisi mahdotonta normaalitilanteessa"
Monet ovat olleet viime viikkoina ja kuukausina huolissaan siitä, miten F1-tallit selviävät koronaviruksen aiheuttaman kaaoksen yli ja ennen kaikkea sen jälkeen.
Esimerkiksi McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown on sanonut suoraan pelkäävänsä, että kaksi tai jopa neljä tallia saattaa mennä nurin. Tässä yhteydessä kaksi useimmin esillä ollutta tallia ovat Haas ja Williams, mutta Jordanin mukaan maailma on muuttumassa pysyvästi sellaiseksi, että isommatkin tallit joutuvat miettimään entistä tarkemmin sitä, missä ovat mukana.
– Ympäristöasiat ovat arvoasteikossa entistä korkealla, ja yritysjohtajien kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että heidän täytyy ajatella asioita uusiksi. Olen vakuuttunut siitä, että Mercedeksen, Hondan ja ehkä Renault'n kaltaiset yritykset päättävät sitoumuksensa F1-sarjaan seuraavien kahden vuoden aikana, Jordan täräyttää F1 Insiderille.
Mercedeksen ja Renault'n tulevaisuudella on spekuloitu lajipiireissä jo pitkään. Hondan esiin nostaminen on sen sijaan hieman yllättävämpi veto.
Mercedes on toistaiseksi sitoutunut F1-projektiinsa vain tämän vuoden loppuun saakka. Toki alkuvuodesta julkaistun yhteistyösopimuksen yhteydessä Mercedes tiedotti, että sopimus osoittaa sen olevan sitoutunut F1-sarjaan ainakin seuraaviksi viideksi vuodeksi, mutta toisaalta asiasta ei ole mustaa valkoisella.
– Mercedeksen johtokunta ei voi tehdä mitään muuta (kuin lopettaa F1-projektin). He ovat saavuttaneet kaiken mahdollisen. Tässä tilanteessa he eivät voi enää ratsastaa tulevalla menestyksellä, Jordan sanoo.
– He myyvät tallinsa, ehkä Lawrence Strollille, jonka tavoitteena on voittaa maailmanmestaruus poikansa Lancen ja uuden Aston Martin -brändinsä kanssa. Tällaisia tavoitteita on vaikea toteuttaa nykyisen Racing Point -tallin kanssa.
Mercedeksen F1-projektia vetävän Toto Wolffin tiedetään olevan Lawrence Strollin hyvä ystävä, ja lisäksi hän on ostanut Aston Martinin osakkeita. Toki itävaltalainen vakuuttaa, että sijoitus on vain "henkilökohtainen investointi autoteollisuuteen". Samaan aikaan on kuitenkin hyvin tiedossa, että hänen Mercedes-sopimuksensa on katkolla tämän vuoden päätteeksi.
Jordanin mukaan Mercedekselle aiheuttaa paineita myös pääyhteistyökumppanin, öljy-yhtiö Petronasin tilanne.
– Öljyn hinnat laskevat, joten öljy-yhtiöillä ei ole enää varaa sitoumuksiin, jotka maksavat niille 50 miljoonaa vuodessa. Petronas-yhteistyön on pakko loppua. Tämä aiheuttaa valtavan loven tallin budjettiin.
Se on kuitenkin tässä vaiheessa varmaa, että Mercedes jatkaa F1-sarjassa moottoritoimittajana ainakin vuoteen 2024 saakka. Tällä hetkellä Mercedeksen moottoreilla kilpailee Racing Pointin lisäksi Williams, ja ensi vuodesta lähtien tähän joukkoon kuuluu myös McLaren.
– Uskon, että Mercedes luo tiiviin yhteistyösuhteen McLarenin kanssa, aivan kuten ennen vanhaan, Jordan sanoo.
McLaren kilpaili Mercedeksen moottoreilla vuosina 1995–2013. Vuoteen 2009 saakka McLaren oli käytännössä Mercedeksen tehastalli, sillä Mercedeksen oma talli ilmestyi F1-radoille vasta 2010.
Ferrari on outolintu
Jordanin näkemyksen mukaan Ferrari on talleista ainoa, joka voi jatkaa F1-projektiaan koronakriisin jälkeen edes jossain määrin samaan tapaan kuin tähänkin asti.
Toki Ferrarin on muiden tallien tavoin alistuttava ensi kaudesta lähtien noudattamaan kulukattoa, joka on tällä hetkellä 150 miljoonaa dollaria, mutta joka saattaa tulevalla viikolla pienentyä entisestään.
– He ajattelevat eri tavalla kuin muut. F1 on heidän suonissaan. Asiasta ei edes keskustella. Uhkaukset siitä, että he lähtisivät F1:stä, ovat vain varoituslaukauksia muille. Tulevaisuudessa Ferrari, Red Bull ja todennäköisesti McLaren–Mercedes ovat sarjan merkittävimpiä tekijöitä, Jordan arvioi.
Tällaiset muutokset näkyisivät väistämättä myös kuljettajamarkkinoilla. Ja Jordanilla on niistäkin oma sanansa sanottavana.
– En tunne Sebastian Vetteliä kovin hyvin, mutta mielestäni hänellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin lopettaa tai siirtyä McLarenille. Hänen aikansa Ferrarilla on ohi.
– Lewis Hamilton siirtyy Ferrarille. Vain italialaisilla on tulevaisuudessa varaa hänen palkkaansa, ja he tietävät hänen olevan sen arvoinen. Max Verstappen jatkaa Red Bullilla ja yrittää voittaa Hamiltonin, mutta se tulee olemaan vaikeaa.
Esimerkiksi kuljettajien ja tärkeimpien johtajien palkkakulut eivät sisälly ensi kaudella käyttöön otettavaan kulukattoon.