F1-kauden avaukseen Australiassa sisältyy huomattava määrä jännitteitä. Viime viikkojen suurimmaksi puheenaiheeksi on noussut FIAn ja Ferrarin ympärille rakentunut skandaalinpoikanen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Seitsemän tallia – Mercedes, Red Bull, McLaren, Renault, Racing Point, AlphaTauri ja Williams – ilmaisi viime viikolla FIAlle tyytymättömyytensä kattojärjestön toimintaan Ferrarin moottoriasioihin liittyvässä tapauksessa.
Tallit yllättyivät ja järkyttyivät siitä, että FIA oli tehnyt kulisseissa Ferrarin kanssa salaisen sopimuksen ja luuli muiden tallien hyväksyvän tämän sellaisenaan. Tallit osoittivat muun muassa FIA-pomo Jean Todtille pitkän listan tiukkoja ja täsmällisiä kysymyksiä, joihin haluttiin vastauksia.
FIA jyrähti perjantaina takaisin ja linjasi ylimmän toimielimensä, maailman moottoriurheiluneuvoston tuella, että tapauksessa oli toimittu kaikkien sääntöjen mukaisesti.
Muut tallit eivät ole tyytyväisiä vastaukseen. Erityisen innokkaana puhemiehenä asiassa on toiminut Red Bullin neuvonantaja, oikeustieteen tohtori Helmut Marko.
– Olemme pyytäneet FIAlta asianmukaista vastausta, ja annoimme heille määräajan sen esittämiseen. Sitten tämä asia menee eteenpäin. Emme voi hyväksyä sitä, että FIA havaitsee poikkeavuuksia, mutta asia hoidetaan huolimattomasti ja harmittomasti. Heidän tulee vastata keskiviikkoon mennessä, Marko sanoi Speedweekille.
LUE MYÖS: Entisen F1-kuskin arvio: Ferrari-skandaali voi johtaa Sebastian Vettelin lähtöön tallista – "Nyt riittää"
– Haluamme tietää yksityiskohtaisesti, mitä Ferrarista on löydetty. On selvää, että jotain poikkeavaa siellä on ollut. Vasta sitten, kun saamme tämän tiedon, tiedämme, miten edetä. Me seitsemän tallia olemme sitä mieltä, että FIAn tulee urheiluhengen mukaisesti kertoa Ferrarin kanssa tehdyn sopimuksen sisällöstä. Syytöksemme eivät kohdistu Ferrariin vaan siihen, miten teknisiä asioita valvotaan.
Pian kahden viikon ajan vellonut tapaus on nostanut taas kerran pintaan tuttuja kysymyksiä. Onko Ferrarin valta F1-piireissä kasvanut liian suureksi? Saako talli vain nimensä tähden anteeksi sellaisia asioita, joista muita, erityisesti pienempä talleja rangaistaisiin armotta?
Esiin on nostettu muun muassa se, että FIA-pomo Todtilla on vankka Ferrari-tausta hänen toimittuaan Ferrarin F1-tallipäällikkönä vuosina 1993–2007, ja hänen Nicholas-poikansa puolestaan toimii Ferrari-kuljettaja Charles Leclercin managerina. Tämän lisäksi Ferrarilla on ainoana tallina paikka edellä mainitussa FIAn moottoriurheiluneuvostossa, jossa istuu toisinaan tallipäällikkö Mattia Binotto.
Tämä ei kuitenkaan ole mitään uutta. Ferrarilla on ollut F1:ssä oma erityisasemansa viimeistään 1980-luvun alusta lähtien.
Veto, veto, veto
F1-sarjaa vuoteen 1993 pyörittänyt FISA ja talleja edustanut FOCA ajautuivat törmäyskurssille 1970-1980-lukujen vaihteessa, ja tilanne rauhoittui vasta, kun osapuolet saatiin vuonna 1981 koolle FIAn toimistolle, Pariisin Place de la Concordelle.
13 tunnin yhtäjaksoisten neuvotteluiden jälkeen solmittiin historian ensimmäinen Concorde-sopimus, jossa määritellään muun muassa tulonjakoon liittyvistä asioista.
Tässä tilanteessa Enzo Ferrari halusi estää kaikenlaiset haitalliset sopimukset. Ennen kuin hän allekirjoitti Concorde-sopimuksen, hän vaati siihen lisäykseksi veto-oikeuspykälän.
– Enzo oli Maranellossa hyvin eristäytynyt muista talleista, jotka toimivat pääasiassa Isosta-Britanniasta käsin. Hän oli yksin, ja Ferrari oli tuolloin melkeinpä ainoa talli, joka valmisti itse sekä auton että moottorin. Enzon kilpailijoilla – esimerkiksi Williamsilla, Lotuksella ja McLarenilla – oli käytössään Ford Cosworthin moottorit, Jean Todt sanoi taannoin Motorsportille.
Koska FOCAn johtajana toiminut Bernie Ecclestone halusi Ferrarin mukaan sopimukseen, hän hyväksyi pykälän.
Näiden tapahtumien jälkeen on neuvoteltu kuusi uutta Concorde-sopimusta. Ferrarin veto-oikeus on kirjattu niihin jokaiseen, ja tälle on syynsä.
Ferrari sai pitkään käyttää veto-oikeuttaan vain silloin, kun se katsoi, että jokin sääntömuutos olisi haitaksi F1-sarjalle. Tästä syntyi oravanpyörä. Riitti, että sääntömuutos oli uhka Ferrarille, sillä mikäli se päättäisi lähteä sarjasta, se vaikuttaisi negatiivisesti koko sarjaan.
Niinpä aina kun veto-oikeuden menettäminen on nostettu tapetille, on riittänyt, että Ferrari on uhannut toista osapuolta vetäytymisellä F1-sarjasta.
LUE MYÖS: Viekää FIA oikeuteen! Bernie Ecclestone lyö lisää löylyä Ferrari-skandaaliin – "Se näyttää tunnustukselta"
Toisaalta, Todtin mukaan veto-oikeus on säilynyt myös siksi, etteivät muut osapuolet ole aina olleet edes halukkaita sen poistamiseen.
– Kun käytiin neuvotteluja vuonna 2013 alkaneesta sopimuksesta, olin ensimmäistä kertaa mukana FIAn puheenjohtajan ominaisuudessa. Olin asiaan liittyen erittäin epäileväinen, sillä veto-oikeus on sama kuin omistaisi aseen. Olinko valmis FIAn puheenjohtajana antamaan yhdelle tallille sellaisen? Todt muisteli Motorsportin mukaan vuonna 2015.
– Yllätyin. Olin ainoa, joka vastusti sitä. Ainoa. Bernie oli kaupallisten oikeuksien haltijana veto-oikeuden puolella, samoin kaikki tallit, joten olisi ollut outoa, jos minä olisin ollut sitä vastaan. Muutimme sanamuotoa tehdäksemme siitä pykälästä aiempaa täsmällisemmän, mutta totta kai suostuin.
Nykyään Ferrari saa käyttää veto-oikeutta vain, mikäli se kykenee uskottavasti osoittamaan, että sen omat kaupalliset intressit ovat sääntömuutosten johdosta uhattuina. Veto-oikeus löytyy nykyisestä Concorde-sopimuksesta sanoilla "Ferrarin oikeudet ja suojamekanismit".
Monet uskoivat, että kun kaupalliset oikeudet siirtyivät vuonna 2016 Ecclestonelta Liberty Median käsiin, Ferrari voisi menettää veto-oikeutensa.
F1-pomo Chase Carey kertoi kuukausi sitten, että uuden, ensi vuonna voimaan tulevan Concorde-sopimuksen ehdot ovat enää viimeistelyä vaille valmiit, ja Ferrarin toimitusjohtaja Louis Camilleri on sanonut, että Ferrarin veto-oikeus on ja pysyy.
– Se on tärkeää paitsi Ferrarille myös F1:lle. Käytämmekö sitä koskaan? Epäilen, mutta jo se, että meillä on sellainen mahdollisuus, herättää huomiota. Se on mielestäni tärkeää. Jotkut tallit ovat sitä mieltä, ettei sitä pitäisi olla olemassa, mutta toisaalta on mielestäni hyvä idea, että huoneessa on aina aikuinen, Camilleri sanoi muun muassa Autosportin mukaan.
Toistaiseksi Ferrarin tiedetään käyttäneen veto-oikeuttaan vain kerran. Se esti vuonna 2015 moottoreiden ja vaihdelaatikoiden kehitystyöhön liittyvät kulukatot.
F1:n oma Leonardo DiCaprio
Se tulevassa Concorde-sopimuksessa on mielenkiintoista, miten tulonjako on järjestetty.
Ferrarilla on ollut tähän asti tältäkin osin omat poikkeuspykälänsä. Tallille on maksettu vuodesta 1998 lähtien joka vuosi enemmän palkintorahoja kuin muille.
RaceFansin tekemän selvityksen mukaan Ferrarille maksettiin vuosi sitten noin 205 miljoonaa dollaria palkintorahaa kaudesta 2018. Viidennen peräkkäisen tuplamestaruutensa 2018 voittanut Mercedes sai tyytyä 177 miljoonaan dollariin.
Kaikkiaan palkintorahoja jaettiin kymmenelle tallille noin miljardin dollarin edestä.
Tallien kokonaispotti muodostui kolmesta eri kategoriasta.
Ykköskategoria on kiinteä summa, joka maksetaan nykymuotoisessa sarjassa kaikille. Toisen kategorian summa riippuu siitä, miten talli sijoittui edellisen kauden MM-sarjassa. Vuosi sitten mestarin ja kymmenenneksi sijoittuneen tallin välinen ero oli tässä kategoriassa noin 50 miljoonaa dollaria.
LUE MYÖS: Ex-kuljettaja latasi tylyä tekstiä F1-tulokkaalle, myös Kimi Räikkönen sai osansa: "Toivottavasti hän lopettaa pian"
Kolmas kategoria on bonukset, joita maksettiin muutamille talleille eri syistä. Ferrarilla on kuitenkin täysin oma bonuskategoriansa. Sille maksetaan vuosittain valtava summa rahaa siitä, että se on ollut niin pitkään mukana F1-sarjassa. Viime vuonna tämä summa oli RaceFansin selvityksen mukaan 73 miljoonaa dollaria – siis lähes 40 prosenttia Ferrarin kaikista palkintorahoista.
Näin muhkea, pelkästään Ferrarille korvamerkitty summa nostaa tallin käytännössä aina palkintorahataulukon ykköseksi riippumatta siitä, miten se on menestynyt.
Jos Todt on toisinaan epäillyt veto-oikeuden mielekkyyttä, Ferrarin palkintorahoja FIA-pomo ei kritisoi sanallakaan.
– Onko normaalia, että Leonardo DiCapriolle maksetaan enemmän kuin tv-sarjan näyttelijälle? Kyllä, se on normaalia. Sellaista elämä on. Mitä parempi olet, sitä enemmän saat rahaa, Todt sanoi Motorsportin mukaan.
– Nykyään tilanne on ihan ok. Aiemmin oli niin, että Ferrari sai eniten rahaa huonoilla tuloksilla. Nyt heidän tuloksensa ovat yksiä parhaita, joten siinä on järkeä.