F1-pomo heitti ilmoille ehdotuksen, joka ei taatusti miellytä kaikkia: tarkoituksena pelastaa pienet tallit – "Meidän täytyy ajatella uudella tavalla"

10.10420757bc
/All Over Press
Julkaistu 19.04.2020 17:22
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mitä pidempään F1-kautta 2020 joudutaan odottamaan, sitä tiukemmille ainakin jotkut tallit joutuvat taloutensa kanssa. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner esitti The Guardianissa oman ehdotuksensa asian ratkaisemiseksi.

LUE MYÖS: Ex-pomolla meni maku Michael Schumacheriin, ei voi arvostaa saksalaista kaikkien aikojen parhaaksi: "On yksi asia, joka puhuu häntä vastaan"

F1-kauden yhdeksän ensimmäistä osakilpailua on joko peruttu kokonaan tai siirretty myöhempään ajankohtaan. Kukaan ei tiedä, milloin kausi saadaan käyntiin – vai saadaanko milloinkaan.

Vallitsevan tilanteen johdosta ilmassa on huolia ja pelkoja siitä, että jopa neljä F1-tallia voisi olla tulevaisuudessa poissa pelistä, sillä niiden talous ei kestä koronatilanteen vaikutuksia. Tällaisen näkemyksen on esittänyt McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown.

Red Bullin Christian Horner puolestaan uskoo, että mikäli tilanne äityisi näin pahaksi, F1-sarjan omistajat astuisivat omien etujensa nimissä esiin pelastaakseen tallit.

Negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi F1:ssä on jo päätetty siirtää uuden sukupolven autojen käyttöönotto ensi vuodesta vuoteen 2022. Lisäksi elokuun kesätauko, joka pysäyttää tallien tehtaat, on käynnissä jo nyt. Tallit ovat myös lomauttaneet työntekijöitään ja alentaneet esimerkiksi kuljettajien palkkoja.

Kaiken tämän lisäksi ensi vuonna voimaan astuvaa kulukattoa on alennettu 175 miljoonasta dollarista 150 miljoonaan dollariin, ja osa talleista – erityisesti pienemmät – haluaisi kattoa laskettavan vieläkin alemmas.

Kolme suurta tallia ovat toista mieltä, tietenkin; onhan esimerkiksi Red Bullin nykyinen vuosibudjetti yli 300 miljoonaa dollaria, Ferrarin ja Mercedeksen yli 400 miljoonaa dollaria.

Hornerin mukaan vaatimukset kulukaton alentamisesta vievät lajia väärään suuntaan. Hän sanoo päättäjien ajattelevan liian vanhakantaisesti ja liian lyhyellä tähtäimellä. Toisaalta Horner myöntää, että kaikki – hän itse mukaan lukien – ajavat tietysti omaa agendaansa.

– Tallit ovat kilpailullisia. Totta kai tilannetta yriretään käyttä hyväksi, Horner sanoo Guardianin mukaan.

– Kulukatossa on kuitenkin kyse kilpailukyvystä, ei rahasta. Sillä pyritään saamaan kärkitallit sellaiselle tasolle, että pienemmät tallit pystyisivät kilpailemaan entistä tasaisemmin. Fakta on silti se, että riippumatta siitä, miten paljon rahaa käytetään, tietyt tallit ovat aina kärjessä ja toiset joukon perällä.

Yksi perusteltu syy siihen, että suuret tallit eivät suostu alentamaan kulukattoa pienempien tallien haluamalle tasolle, on se, että niillä – toisin kuin kaikilla pienemmillä talleilla – menee suuri määrä rahaa suunnittelu- ja kehitystyöhön. Jotkut pienet tallit ostavat osia suoraan suurilta talleilta.

Red Bullin kohdalla kulukaton ehdoton minimi on 140 miljoonaa dollaria. Horner kannattaa esillä ollutta ehdotusta, jonka mukaan kulukatossa voisi olla jonkinlainen liukuma sen mukaan, miten suuren osan autossa käytettävistä osista talli tekee itse.

Toisaalta Horner uskoo myös siihen, että F1:n pitäisi olla nyt tehtävissä päätöksissä vieläkin rohkeampi ja mielikuvituksellisempi.

– Jos haluaisimme todella alentaa kustannuksia, erityisesti pienten tallien kohdalla, olisin valmis rakentamaan seuraaville kahdelle vuodelle täysverisen asiakasauton. Pienempien tallien ei tarvitsisi käyttää rahaa suunnittelu- ja kehitystyöhön, vaan he olisivat vain kilpatalleja ja alentaisivat näin kulujaan valtavasti.

Tällaisen asetelman ongelma on siinä, että se sotii hyvin monien laji-ihmisten mielestä sitä vastaan, mistä F1-sarjassa on pohjimmiltaan kyse: jokainen talli tekee itse oman autonsa.

Horner ei silti luovuta.

– Kaikkien tallien hyödyntämä moderni 3D-valokuvaustekniikka tarkoittaa jo nyt sitä, että tallit yrittävät joka tapauksessa kopioida toistensa autoja. Ajat ja asiat muuttuvat, ja F1:ssä on ollut aiemminkin asiakasautoja.

– Meidän täytyy ajatella uudella tavalla. Emme voi vain mennä ympyrää ja vääntää numeroista.

Tuoreimmat aiheesta

F1