Uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica aloittaa toimintansa ensi kuussa. Ericaa käyttävät poliisi, pelastustoimi, sosiaali- ja terveystoimi ja Rajavartiolaitos.
Kolmannen sukupolven uusi suomalainen järjestelmä on valtakunnallinen: kun hätäkeskukseen soitetaan puhelu, se ohjautuu soittajaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen. Jos se on ruuhkautunut, soitto ohjautuu muihin hätäkeskuksiin.
– Tällä tarkoitetaan sitä, että tulevaisuudessa Suomessa on yksi ns. virtuaalinen hätäkeskus, joka toimii verkottuneesti kuudella eri toimipaikalla, sanoo hankejohtaja Mika Lamu Hätäkeskuslaitokselta.
Jutun videolla poliisi kertoo uudesta kasvojentunnistus- järjestelmästä.
Nykyisin jokaisessa hätäkeskuksessa on oma tietojärjestelmänsä.
Erican käyttö aloitetaan Oulusta. Muut viisi hätäkeskusta – Kerava, Turku, Pori, Kuopio ja Vaasa – on tarkoitus saada mukaan järjestelmään ensi keväänä.
Erican hankinta maksaa yli 30 miljoonaa. Palvelutuotannosta tulee lisäksi noin 25 miljoonan euron ylläpitokustannukset sopimuskaudelle. Järjestelmää tulee käyttämään 12 000–16 000 ihmistä.