McLaren-auton Honda-moottorin elektroniikka petti Fernando Alonson erikoisella tavalla Belgian GP:n aika-ajossa.
Alonso havitteli paikkaa aika-ajon kolmososioon ja tallikaveri Stoffel Vandoorne oli tarjoamassa hänelle vetoapua. Alonson kierros näytti pitkään hyvältä, kunnes moottorista ei tullutkaan lisätehoa.
MAINOS
Belgian F1-viikonloppu C Morella!
Sunnuntai:
Belgian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Motorsport.comin mukaan ongelma johtui käytännössä siitä, että Alonso ajoi liian lujaa aiemmin radalla.
Hän tykitti Pouhon-mutkan kaasu pohjassa ensimmäistä kertaa aika-ajon aikana, mikä sekoitti moottorin algoritmin. Algoritmi on koodattu antamaan automaattisesti lisää tehoa, kun kuljettajan pitää ajaa täydellä kaasulla. Käytännössä moottorin tietokone meni sekaisin siitä, missä kohtaa rataa Alonso oli. Kun hän ajoi Pouhonin läpi kaasu pohjassa, algoritmi ei saanut tarvitsemaansa tietoa kaasun hellittämisestä, joten moottori "ei tajunnut" Alonson ajaneen mutkan läpi.
Hondan F1-moottorijohtaja Yusuke Hasegawa vahvisti Motorsportille ongelman ytimen.
Sen vuoksi Alonso ei saanut pitkälle suoralle moottorin hybridiosan automaattisesti tuottamaa 160 hevosvoiman lisätehoa. Alonso raportoi heti, että menetti sen vuoksi puoli sekuntia.
Alonso jäi Q3:n ulkopuolelle ja starttaa kisaan ruudusta 11.