Kuopion Kalevalan koulun erityisopettaja Olli Heikkinen on huolissaan oppilaiden kännykkäriippuvuudesta. Saman huolen jakavat myös muut koulun opettajat.
- Jokainen voi huomata, mitä älypuhelimet ovat tehneet aikuisille ja nuorille. Jokainen tuijottaa jatkuvasti vain omaa kännykän ruutuaan.
Heikkisen mukaan ilmiö on tuttu koulussa. Kun oppitunti loppuu, oppilaat siirtyvät käytäville tuijottamaan puhelimiaan.
– Se on karmean näköistä. Oppilaat ovat kuin zombeja, jotka eivät huomaa mitä ympärillä tapahtuu. Käytävillä on aivan hiljaista, meidän aikuisten täytyisi saada nuorten tunteet ja muu elämä takaisin.
Heikkinen patistaakin vanhempia ja opettajia näyttämään esimerkkiä, ettei kännykän tarvitse olla jatkuvasti käden ulottuvissa.
– Esimerkiksi ruokapöydässä kännykkää ei tarvita.
Kouluun kännykkävapaa-alue?
Heikkinen sanoo, että kännyköiden käyttöä on helpointa rajoittaa oppitunneilla, esimerkiksi laittamalla kännykät tunnin ajaksi nurkkaan tai laatikkoon. Sen sijaan hankaluuksia syntyy vapaa-ajalla ja välitunneilla.
Heikkisen mukaan koulun opettajat olisivatkin halukkaita kokeilemaan kuukauden tai parin ajan kännykkävapaata aluetta. Puhelimet suljettaisiin kouluun tullessa samalla tavoin kun lentokoneessa.
– Mutta tällaisia kokeiluja on hankala toteuttaa, koska laki voi tulla vastaan oppilaiden vapaa-ajan rajoittamisessa.
Heikkisen mukaan kännyköiden tuijottaminen välitunnilla lisää passiivisuutta myös oppitunneilla.
– Oppitunnin aloitus muuttuu vetelämmäksi, kun hereillä tulisi olla ensiminuuteista saakka. Sitten siellä ollaan "H Moilasina" kun tehtävien ohjeita kerrotaan.
Heikkinen muistuttaa, että kännyköissä on kuitenkin myös paljon hyviä puolia, eikä niiden käyttöä tarvitse kieltää kokonaan.
– Käytän itsekin kännyköitä opetuksessa muun muassa tiedonhankinnan apuna. Kännyköiden hyödyntäminen tulisi kuitenkin tehdä opettajavetoisesti.
Motivaatio tärkeä osa kännykän käyttöä
Kännyköitä opetuksessaan hyödyntää myös äidinkieltä ja kirjallisuutta yläkoulussa opettava lehtori. Hänen mukaansa kännykkä on osa nuorten arkea, eikä siitä synny häiriötä, jos oppilas on lähtökohtaisesti motivoitunut opiskelemaan.
– Monet ottavat kännykällä kuvia muistiinpanoista tai hyödyntävät puhelinta videoharjoituksissa ja videoiden editoinneissa. Opettajan tulee kuitenkin voida luottaa siihen, ettei videoita käytetä netissä toisten kiusaamiseen, nimettömänä MTV Uutisille haastattelun antanut opettaja kertoo.
Hänen mukaansa kännykän käyttö on monelle oppilaalle mielekästä ja aktivoivaa, kun väline on itselle tuttu.
– Omilla tunneillani kännyköitä on hyödynnetty myös opetuksessa käytettävien netin tietovisojen ja galluppien teossa.
Kännyköiden käytön varjopuolet tulevat esiin silloin, kun motivaatiota opiskeluun ei ole.
– Silloin kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin se, mitä pitäisi tehdä. Tällöin kännyköistä syntyy rasite, ja tilanne täytyy keskeyttää ja kerrata kännykän käytön säännöt.
Haastatellun lehtorin mukaan kännykkä ei saa missään tilanteessa kuitenkaan häiritä keskittymistä tai muita oppilaita. Sen sijaan välitunnille kännykän käyttö on vapaampaa.
– Toiset rentoutuvat kännykän avulla ja sen käyttö voi olla sosiaalistakin. Osa puolestaan turhautuu, jos kaverit vain tuijottavat kännyköitä välitunneilla. Kännykällä pelaaminen tulee mitoittaa niin, että peli loppuu tai sen voi lopettaa ennen oppitunnille menoa.