Opetusalan Ammattijärjestö OAJ tyrmää nettipoliisi Marko Forssin ehdotuksen siitä, että koulujen oppitunteja ja opettajien työskentelyä saattaisi kannattaa kuvata väärinkäsitysten välttämiseksi.
Forssin kommentti liittyy sosiaalisessa mediassa viime päivinä kuohuttaneeseen videoon, jolla lahtelaiskoulun opettaja menettää malttinsa ja huutaa oppilailleen. Verkkoon video päätyi joidenkin oppilaiden kuvattua välikohtausta kännyköillä.
Tapaus on herättänyt keskustelua koulujen ja opettajien mahdollisuuksista puuttua kuvaamiseen oppitunneilla sekä kuvien ja videoiden julkaisuun esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Tämän aamuisessa Huomenta Suomi -ohjelmassa vierailleet opettaja Tapani Ervast ja OAJ:n kehittämispäällikkö Nina Lahtinen ovat yksimielisiä siitä, että mikäli oppitunteja ryhdyttäisiin kuvaamaan nettipoliisin ehdotuksen mukaisesti, oppilaiden puhelimen käyttöön liittyviä pulmia lähdettäisiin purkamaan väärästä päästä.
Eilen myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoi MTV:lle, ettei kannata videovalvonnan lisäämistä kouluissa.
– En kannata missään tapauksessa. Tästä tehdään silloin semmoinen vartiointiyhteiskunta.
Luukkaisen mukaan hyvää käytöstä kouluissa pitää edistää kasvatuksen ja opetuksen keinoin, ei valvonnan kautta.
2:07
Ongelmaan voi löytyä ratkaisu myös kotoa
Lahtisen mukaan sähköisten viestintävälineiden käytöstä oppitunneilla päättää ensisijaisesti opettaja. Oppitunneilla kuvaamisesta ja kuvien mahdollisesta julkaisusta on aina sovittava erikseen.
– Meidän täytyisi oppia, että täytyy kysyä ihmiseltä lupa, ennen kuin hänen kuvansa johonkin laitetaan. Se on tällaista hyvää yhteistä sosiaalista kanssakäymistä, hän linjasi Huomenta Suomi -ohjelmassa.
Valvontakameroiden tuomista luokkahuoneisiin Lahtinen pitää vieraana ajatuksena.
– En katsoisi, että opettajille voisi tulla samanlaisia rintanappikameroita kuin poliiseilla. Sellainen olisi kouluelämälle vierasta.
Lahtinen painottaa, että puhelimen käyttöön liittyvään problematiikkaan voitaisiin etsiä ratkaisua myös kodeissa.
Perusopetuslain mukaan opettaminen on julkista, joten tunneilla kuvaamisen voidaan katsoa lähtökohtaisesti olevan rikoslain mukaan sallittua. Selvästi laitonta on vain kuvaaminen koulun pukuhuonetiloissa ja vessoissa.
Kuvaamista voidaan rajoittaa kouluissa jonkin verran, mutta sitä ei voi kieltää koulun alueella kategorisesti kokonaan. Myöskään älypuhelinten tuomista koululle ei voida kieltää.
– Kotona voidaan todeta, että älä ota kännykkää [mukaan kouluun], jos ei haluta, että sitä siellä käytetään, Lahtinen ehdottaa.
"Turhautumista on vähemmän, kun opettajalla on aikaa kuunnella"
Kotitalouden opettaja Tapani Ervast kertoo, että tavallisesti kännyköiden käytöstä oppitunneilla ei koidu suurempia ongelmia.
Hänen tunneillaan koululaiset saavat päivittää kakuista ja keitoksista kuvia sosiaaliseen mediaan, mikä muu työskentely sujuu mallikkaasti.
Myöskään Ervast ei pidä nettipoliisi Marko Forssin ehdotusta oppituntien kuvaamisesta toteuttamiskelpoisena. Oppilaiden ja opettajien väliset välikohtausten selvittämiseen ei hänen mukaansa tarvita valvontakameroita, vaan ongelmat onnistutaan yleensä ratkomaan muilla keinoilla.
– Opettajan ja poliisin työ on kuitenkin vähän erilaista. Poliisit joutuvat yleensä vain lopettamaan sen kivan, mutta opettaja on oppilaiden kanssa noin 190 päivää vuodessa. Sillä välillä tunteet heittelevät puolin ja toisin, mutta yleensä tilanteet pystytään korjaamaan lukuvuoden aikana, hän summaa.
Ervast muistuttaa, että koulujen resurssit ja etenkin ryhmäkokojen kohtuullisena pitäminen helpottavat ongelmatilanteiden purkamista kouluissa. Myös koulujen oppilashuollon henkilöstö, kuten psykologit ja koulukuraattorit ovat arvokas apu oppilaille.
– Turhautumista on vähemmän, kun opettajalla on enemmän aikaa huomata oppilas ja kuunnella häntä. Silloin kaikki työskentely sujuu paremmin, hän summaa.