Eniten verkko-ostoksia tehtiin kesällä pohjoisessa ja Uudellamaalla.
Suomalaisten verkkokulutus on jakautunut maantieteellisesti, kertoo maksupalveluntarjoaja Klarna tuoreessa raportissaan suomalaisen verkkokaupan kehityksestä ja suomalaisten ostoskäyttäytymisestä kesällä 2020. Raportti pohjaa yli 6 000 verkkokaupan ostodataan, ja se tarkastelee kulutusta erityisesti kesä- ja heinäkuussa 2020.
Verkko-ostoksia tehdään raportin mukaan eniten maan pohjoisosissa sekä Uudellamaalla. Eroja on kuitenkin siinä, mitä ostetaan.
Raportin mukaan kesäkuukausina Pohjois-Suomessa suosittuja ovat olleet urheilu- ja vapaa-ajan varusteet, kun taas Etelä-Suomessa korostuvat elektroniikka-, vaate- ja jalkineostokset. Maakunnista selvästi eniten ostoksia tehtiin Lapissa.
– Verkkokaupan merkitys kirkastuu entisestään varsinkin niille kuluttajille, jotka haluavat välttää ruuhkia myymälöissä. Tämä osaltaan selittänee verkkokauppabuumia kesän aikana Uudellamaalla, arvioi Klarna Finlandin markkinointijohtaja Jannica Nyman raportissa.
Ostoksia tehtiin eniten arkipäivisin, erityisesti maanantaisin. Huonointa myynti oli Klarnan mukaan lauantaisin.
Kaiken kaikkiaan myynti oli reipasta. Tammi–heinäkuun keskiarvoihin vertaillessa huhti- ja toukokuun keskimääräinen päivämyynnin indeksiluku oli viidenneksen korkeampi. Kesä- ja heinäkuussa päivämyynti pysyi keskiarvon kieppeillä.
Eniten shoppailtiin Rovaniemellä
Suomen 20 suurimmassa kunnassa eniten shoppailua keskimääräiseen suomalaiseen verrattuna tehtiin Rovaniemen kunnan alueella, minkä jälkeen keskiarvon yläpuolella seurasivat Helsinki, Espoo, Vaasa ja Oulu.
Varsinaisen, kaikki kunnat sisältävän tilaston kymmenen kärjessä oli seitsemän lappilaiskuntaa, joista kärkipaikkaa piti Muonio. Toisena seurasi kantahämäläinen Tammela, minkä jälkeen tulivat lappilaiset Enontekiö, Utsjoki ja Inari.
Kymmenen suurimman myynnin kasvukunnan joukossa oli viisi ahvenanmaalaista kuntaa. Kärjessä oli piskuinen, vajaan 1600 asukkaan Hammarland, ja sitä seuraavat noin 1800 asukkaan Saltvik sekä noin 2000 asukkaan Lemland.
Osa ulkomaan matkabudjetista saattanut mennä verkko-ostoksiin
Kesällä eniten kasvaneet tuotteet olivat auton lisävarusteet, muoti ja jalkineet sekä korut ja asusteet. Lisäksi erotiikkatuotteiden myynti kasvoi heinäkuussa.
– Ulkomaanmatkailun vähentyminen on todennäköisesti tarkoittanut monille matkabudjetin käyttämistä kotimaassa eikä näin ollen ole mahdoton ajatus, että osa rahasta on käytetty itsensä hemmotteluun, markkinointijohtaja Nyman kommentoi raportissa.
Nymanin mukaan on mahdollista, että verkkokaupan nousu jatkuu.
– Todennäköisesti myös monet heistä, jotka tekivät ensimmäisiä verkko-ostoksiaan keväällä, jatkavat ainakin osittain ostosten tekoaan verkossa. Jos trendi seuraa aiempia vuosia, on todennäköistä, että suomalaisten verkkokauppojen myynti jatkaa kasvuaan taas elokuussa.