Alkuvuonna 2015 Suomessa verkko-ostaminen painottui viihteeseen, vaatteisiin ja ulkoiluun. Naiset tekevät verkon vaateostokset. Vanhemmista ikäluokista yli 85-vuotiaat ovat löytäneet verkko-ostamisen!
Verkosta ostaminen on kasvanut selvästi elektroniikassa, urheilu- ja ulkoiluvälineissä sekä lastenvaatteissa ja hoitotuotteissa – ainakin verrattuna vuoden 2014 ensimmäiseen vuosipuoliskoon, kertoo Klarna.
Ehkä yllättäen viihteen ostaminen verkosta on vähentynyt. Siitä huolimatta viihde on edelleen verkosta eniten ostetuin tuoteryhmä.
Uusimmat kärkikategorioiden joukkoon nousseet tuoteryhmät verkko-ostamisessa ovat reseptisilmälasit, reseptivapaat aurinkolasit ja piilolinssit sekä aikuisviihdetuotteet.
Vuoden 2015 tammi-kesäkuun verkko-ostosten huippukategoriat:
Viihde (sis. mm. kirjat) 30 %
Nuorisovaatteet ja -kengät 21 %
Urheilu ja ulkoilu 14 %
Elektroniikka 10 %
Vaatteet ja kengät 9 %
Aikuisviihdetuotteet 4 %
Lastenvaatteet ja -hoitotuotteet 4 %
Reseptisilmälasit 4 %
Erityiskaupat (sis. mm. kodintuotteet, terveystuotteet) 3 %
Reseptivapaat aurinkolasit ja piilolinssit 1 %
– Mielenkiintoista on, että, huolimatta koleasta alkukesästä urheilu- ja ulkoilukategorian verkko-ostot kasvoivat viisi prosenttiyksikköä. Viihteen rinnalle verkkokauppaostoksissa kiilasivat urheilu- ja ulkoilutuotteet. Aika näyttää, heijastaako tämä ihmisten lisääntyvää kuntoilutrendiä vai urheilu- ja ulkoiluostosten siirtymistä verkkoon, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.
Naiset siirtymässä verkko-ostamiseen myös elektroniikassa
Monessa tuotekategoriassa ennakkomielikuvat osoittautuvat oikeaksi, mutta yllätyksiäkin löytyy.
Vaatteiden ja kenkien verkkokaupan osalta kategorian ostoksista 84 prosenttia on naisten tekemiä. Urheiluvaatteiden osalta ero on pienempi, mutta naiset johtavat silti: ostoksista 67 prosenttia oli naisten, 33 prosenttia miesten.
Suurin ero sukupuolten välisissä verkko-ostoissa löytyy kategoriassa "lastenvaatteet ja hoitotuotteet". Peräti 94 prosenttia verkko-ostoksista lasten vaatteiden ja hoitovälineiden kategoriassa on naisten tekemiä!
– Vaikka trendi on, että tuoreet isät jäävät yhä useammin kotiin, tämä ei vielä heijastu hoitotuotteiden verkko-ostokäyttäytymisessä. Se vaikuttaa vielä olevan äitien tonttia, Ehrnrooth sanoo.
Miesten vaikutus verkkokaupassa näkyy elektroniikan ja viihteen osalla. Ero on kuitenkin pieni esimerkiksi elektroniikka-kategoriassa, jossa 59 prosenttia ostoista tekee mies, 41 prosenttia nainen.
Hopeasurffaajat ostavat aikuisviihdettä verkosta
Vanhemmissa ikäluokissa, Klarnan mukaan niin sanotuissa hopeasurffaajissa, oli havaittavissa selkeä jako. Huippukategorioissa 76–85-vuotiaat tekivät ainoastaan 0,2 prosenttia ostoksista. Sitä vastoin yli 85-vuotiaat tekivät kuusi prosenttia ostoksista.
Ehkä yllättävin löydös on, että yli 85-vuotiaat ostivat aikuisviihdetuotteista 14 prosenttia, joka on lähes yhtä paljon kuin 36–45-vuotiaat (15 %) ja jopa enemmän kuin 46–55-vuotiaat (9 %)!
– Ikävuoden 56 jälkeen näyttää tapahtuvan selkeä pudotus verkkokaupoista ostamisessa. Toisaalta yli 85-vuotiaat ovat löytäneet verkkokaupan. Mielestäni tämä kertoo siitä, että perinteinen kuluttajien jako ikäluokittain ei enää toimi. Ei voi ajatella, että verkkokauppa on nuorille ja kauppaliike vanhemmille. Monikanavaisuus on kauppiaille entistä tärkeämpää, Ehrnrooth sanoo.
Talvella viihdettä, kesäksi ulkoasua
Sydäntalven verkko-ostamista dominoi viihde. Tammi-helmikuussa keskimäärin 33 prosenttia ostoksista oli tätä kategoriaa.
Viihteen osuus alkoi laskea kevättä kohti, kun samanaikaisesti vaatteiden osto sekä urheilu- ja ulkoiluvälineiden hankinta alkoi kasvaa. Reseptisilmälasien ostot ajoittuivat pääasiassa maalis- ja kesäkuulle. Aurinkolasien hankinnassa tuli piikki kesäkuussa.
– Jos pieni tulkinta verkko-ostamisen perusteella sallitaan, suomalaiset istuvat sydäntalven sisällä lukien ja pelaten. Kesää kohti aletaan sitten panostaa ulkona liikkumiseen ja pukeutumiseen. Kehnosta alkukesän säästä huolimatta aurinkolasien myynti verkossa lähti kesäkuussa liikkeelle vahvasti.
Luvut ovat ajanjaksolta 1.1.–30.6.2015 Klarna-verkkokauppojen ostoksista Suomessa. Klarnalla on Euroopassa yli 35 miljoonaa kuluttaja-asiakasta, ja yli 50 000 eurooppalaista verkkokauppaa käyttää Klarnaa.
Lähde: Klarna