Esapekka Lapilta paljastus uudesta sopimuksestaan: "Saatoin olla hyvin edullinen"

Esapekka Lappi saa Citroenilta korvauksen tästä vuodesta, vaikka suomalainen ajaa M-Sport Fordin kuljettajana rallin MM-sarjassa.

Lapilla oli Citroenin kanssa sopimus vuodesta 2020, mutta ranskalaisvalmistaja päätti lähteä MM-sarjasta viime kauden jälkeen.

Sopimuksen vuoksi Lappi saa tänä vuonna palkkaa Citroenilta.

Lapin nimi yhdistettiin M-Sportiin heti Citroenin vetäytymispäätöksen jälkeen. Rallipiireissä spekuloitiin sillä, että M-Sportin ei välttämättä tarvitse maksaa palkkaa Lapille, mikäli tiimi pestaa suomalaisen.

M-Sport vahvisti torstaina Lapin sopimuksen. Pieksämäkeläinen ei suoraan vahvista spekulaatioita sopimuksen taustoista – mutta ei kiistäkään.

– Periaatteessa saatoin olla hyvin edullinen Malcolmille, Lappi naurahtaa viitaten M-Sportin pääpomoon Malcolm Wilsoniin.

– Se oli varmaan yksi valttikortti, mikä minulla oli muihin nähden, Lappi lisää.

M-Sportin tiedotteessa kerrottiin, että Lappi ajaa tallissa kauden 2020. Jatkoakin saattaa olla luvassa.

– Sopimuksessa on optioitakin pelissä. Siinä on parin vuoden optiot, Lappi paljastaa.

Lappi kävi ensimmäisen kerran tutustumassa M-Sportin tehtaaseen marraskuun loppupuolella. Joulukuussa hän ajoi ensimmäiset kilometrit Ford Fiesta WRC:llä Greystoken metsässä Pohjois-Englannissa.

– Kävimme pyöräyttämässä muutaman kilometrin verran autoa metsässä. Sain hieman ensituntumaa ja hallintalaitteet tutuksi.

– Testipätkällä on vähän betonipohjaa, joten se ei antanut täyttä kuvaa, miten auto käyttäytyy. Mutta äkkiseltään tuntui, että auto kääntyy aika hyvin. Ruotsin rallin testeissä nähdään paremmin, miten auto liikkuu ja käyttäytyy irtopinnalla, Lappi toteaa.

Lappi tutustuu tarkemmin Fiestan saloihin tänä viikonloppuna, kun hän ja tallikaveri Teemu Suninen testaavat autoa Ranskassa asvaltilla Monte Carlon MM-rallia varten.

Haastetta kerrakseen

M-Sport lähtee haastajana rallin MM-kauteen 2020. Suurimmat suosikit ovat Hyundai ja Toyota, joilla on takanaan täysi tehdastuki. M-Sport operoi yksityistiiminä.

– Onhan siinä haastetta kerrakseen taistella Hyundaita ja Toyotaa vastaan. Meillä on muutenkin aika nuori kuljettajakolmikko (Lappi, Suninen ja Gus Greensmith). Lähtökohtaisesti Hyundai ja Toyota taistelevat toisiaan vastaan, mutta toki yritämme polkea jalkaa väliin ja yltää podiumille ainakin yksittäisissä kisoissa, Lappi sanoo.

– En näe, miksei se voisi onnistua. Autoon on tulossa kehitysosia ja silloin auton pitäisi mennä lujempaa. Mielestäni sen puolesta voi tulla isojakin yllätyksiä, että miten kovaa automme voi mennä.

Lappi jäi viime kaudella MM-sarjan pistetaulukossa kymmenenneksi. Ensi kaudelle hän ei ole asettanut tuloksellista tavoitetta.

– Haluaisin saada tasaisuuden takaisin, jotta tulokset eivät ailahtelisi niin paljon. Sitä kautta voisi rakentaa paremmin pohjaa, jolta voisi ponnistaa vuoden päästä, Lappi suunnittelee.

Lue myös:

    Uusimmat