Jari Huttunen on yksi kovimmista suomalaiskuskeista rallin MM-sarjassa, mutta kiuruvetinen ei ole saanut silti yhtään näyttöpaikkaa lajin ykkösluokassa.
Huttunen teki taustatiiminsä kanssa ison muutoksen viime kauden lopussa, kun useamman Hyundai-vuoden jälkeen kiuruvetinen vaihtoi M-Sport Fordin rallitiimiin.
– Siinä vaan tultiin sellaiseen pisteeseen, että on aika vaihtaa tallia. Näimme Fordin parhaana vaihtoehtona meille. Ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen tästä hommasta, Huttunen sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Rallihuippu Teemu Suninen uudesta sivutyöstään: "Ensi kertaa saan puhua suoraan"
Huttunen aloitti kautensa helmikuun lopussa Ruotsin MM-rallissa, jossa tuloksena oli kolmas sija WRC2-luokassa. Vaikka mies ei itse täysin tyytyväinen ollutkaan, on palkintosijoitus Ford Fiesta Rally2 -autolla harvinaista herkkua MM-tasolla. Perinteisesti WRC2-luokkaa ovat nimittäin dominoineet Skoda ja Volkswagen.
– Ruotsin rallissa oli sekä hyvää että huonoa. Positiivista oli, että saimme välillä myös hyviä pätkäaikoja ajettua. Itse tein toisaalta vähän liian paljon virheitä. Mikä nyt mietityttää, niin varsinkin ensimmäisillä lenkeillä jäimme suhteettoman paljon muihin verrattuna, Huttunen muistelee.
– Koetetaan nyt kehittää tätä autoa mahdollisimman hyväksi. Ei lähdetä heti kuitenkaan sen (auton suorituskyvyn) taakse piiloon. Koetetaan parantaa autoa. Toivottavasti pystytään kamppailemaan jatkossa voitoista joka rallissa.
Huttusen taustajoukkoja johtaa kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm. Inkoolaisella on merkittävä rooli suomalaiskuljettajan taustalla.
– Marcus on minun managerini. Ilman Marcusta ei tarvitsisi ajaa yhtään rallia, Huttunen korostaa.
– Ei Marcus varsinaisesti hirveästi neuvoja anna. Enemmänkin rauhoittelee ja korostaa, että pitää pysyä ojien välissä. Joka pätkän jälkeen tulee viestiä toki, mutta ei suoranaisia ohjeita. Emme me myöskään kisojen välissä kovin yksityiskohtaisesti jutella ralleista. Moni ehkä olettaa, että hän on minun ajokouluttajani, mutta ei sellaista hommaa ole.
Huttunen janoaa MM-sarjan kirkkaimmalle tasolle, mutta kamppailu vähäisistä ajopaikoista on äärimmäisen kovaa.
– Olisihan se kiva päästä vielä jossain vaiheessa sinne ylimmälle tasolle ajamaan. Tunnetusti siellä on kuitenkin älyttömän vähän paikkoja tarjolla ja halukkaita on muitakin todella paljon, Huttunen toteaa.
LUE MYÖS: Harri Rovanperä vuosien tauon jälkeen ralliauton ratissa – tältä se näyttää: "Viestiä laiteltu ja soiteltu ahkerasti"
Kiuruvetinen ajaa Fordin Rally2-luokituksen autolla kuusi MM-rallia tällä kaudella. Monesti WRC2-luokan ohjelma käsittää seitsemän kisaa, mutta yksi oljenkorsi on jätetty Suomen MM-rallia varten. Siellä Huttunen mielii uuden Rally1-hybridin rattiin.
– Seuraavana lähdetään Kroatiaan. Kuusi rallia meillä on ohjelmassa Rally2-autolla. Eihän se salaisuus ole, että se (Rally1) on tavoitteena. Ei se kuitenkaan ole millään tavalla varmaa vielä. Olisi toki hienoa päästä sillä autolla ajamaan, Huttunen summaa.
Ajopaikka Rally1-auton ratissa ei riipu Huttusen ajotaidoista. Rahaa kuitenkin tarvitaan. Vaikka Huttunen on jo useamman vuoden kiertänyt pienemmässä luokassa MM-ralleja, ei motivaatiosta ole kuitenkaan puutetta.
– Rallia on aina mukava ajaa. Tykkään kyllä ajaa tässäkin luokassa. Jotenkin myös tuntuu, että tiimivaihdoksen myötä tuli vähän uutta puhtia touhuun. Uusi ympäristö ja uudet systeemit tuovat lisää mielenkiintoa.