Esapekka Lapin kritiikki Hyundain autoa kohtaan Portugalin MM-rallin palkintosijasta huolimatta kertoo ajokin tämänhetkisestä arvaamattomuudesta. Samaa ailahtelevaisuutta on esiintynyt myös M-Sportin Fordissa.
Lappi kärsi Portugalin sunnuntaipäivänä samoista turbo-ongelmista, jotka riivasivat tallikaveri Thierry Neuvillea lauantain erikoiskokeilla. Pieksämäkeläisen mukaan se ei kuitenkaan ollut ainoa ongelma.
– Täältä jäi käteen, että Toyotalle ei ole tällä vehkeellä mitään asiaa, Lappi tokaisi Hyundain vauhdista Kalle Rovanperään verrattuna.
LUE MYÖS: Esapekka Lapilta raju kommentti palkintosijasta huolimatta - "Ei mitään asiaa Toyotan vauhtiin tällä vehkeellä"
C Moren asiantuntija Jari Ketomaa ei usko, että tilanne olisi juurikaan korjaantunut parissa viikossa Sardinian MM-ralliin siirryttäessä.
– Ei tänä aikana mihinkään vippaskonsteihin ole pystytty, että niin isoja hyppyjä pystyttäisiin tekemään, koska testit on pääsääntöisesti ajettu jo ennen Portugalia. Nyt ei ajeta kuin shakedown, joten siinä ei ole hirveästi tehtävissä, Ketomaa arvioi haastajien tilannetta.
Ketomaan mukaan Lapin tulisi nyt lähinnä pitää pää kylmänä. Yliyrittämisestäkään ei ole apua – varsinkaan niin vaikeassa rallissa kuin Sardiniassa.
– Ei Neuvillekaan pysty sillä mihinkään älyttömiin suorituksiin. Auto ei vain ole sillä tasolla kuin Toyota.
– EP:n lähtöpaikka (kuudes) on kuitenkin kohtalaisen hyvä, joten hän varmasti pystyy ajamaan rallin tosi kovaa. Esapekan on vain pakko pitää maltti sen kanssa, että auto ei joka olosuhteissa ole ihan optimaalinen. Se ei ole huono, mutta kärsii vähän epävakaudesta.
– Tietyissä olosuhteissa onnistuu, mutta sitten, kun luotto häviää, tuleekin yhtäkkiä hirveän paljon takkiin. Siellä on jotain juttuja, joita Hyundai ei ole osannut tehdä kunnolla, Ketomaa sanoo.
Samanlaista kommenttia ja epävarmuutta kuuluu toisinaan myös M-Sportin Ott Tänakin suunnalta. Virolainen on välillä hyvinkin turhautunut autoonsa, mutta sitten saattaa rävähtää parempia vetoja.
– Tänäkin valitukset ovat vähän mystisiä. Välillä häneltä tulee tosi hyviäkin pätkäaikoja, jotka herättävät luottamusta, mutta epätasaisuus ihmetyttää tosi paljon. Kuski ei välttämättä aina ymmärrä sitä, miksi ei tulekaan niin hyvää aikaa kuin edellisellä pätkällä. Tänakilla on ollut pitkin kautta sitä, että joku pätkä menee hyvin ja sitten taas toisella auto on melkein mahdoton ajaa, Ketomaa sanoo.
LUE MYÖS: Ott Tänakin vaimo paljasti hätkähdyttävän tarinan miehensä viimevuotisen Suomen-voiton taustalta: "Näin, miten järkyttynyt hän oli"
– Autoissa tapahtuu jotain, jota ei pystytä kontrolloimaan kesken rallin. Fordilla on ongelma myös kestävyys, niin liittyvätkö nämä jollain tavalla toisiinsa? En usko, että siihen on hirveää muutosta tässä välillä tullut.