Toyotan rallitallin suomalaistähti Kalle Rovanperän Monte Carlon MM-rallin kaksi ensimmäistä ajopäivää ovat olleet tuskaisia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä ytimekäs summaus urakastaan – tallikaverit osoittavat yksiselitteisesti, mistä kiikastaa
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan arvio Sebastien Loebista meni pieleen – totuus paljastui erikoiskokeen varressa
Rovanperä ei ole päässyt sinuiksi uuden GR Yaris Rally1 -hybridiauton kanssa. Jyväskyläläinen kamppaili auton ajettavuuden kanssa ja on kisassa vasta yhdeksäntenä yli kahden minuutin päässä kärjestä.
– Kalle ei luota auton rotaatioon, että perä tulee käännöksissä. Aamulla yritimme miettiä yhdessä, mitä voisi tehdä. Sanoin kuitenkin Kallelle, että nyt on se tilanne, että kesken rallin on tosi vaikea tehdä enää mitään. Nyt pitää vain keskittyä siihen, että ajaa niin, mikä tuntuu hyvältä ja tuo auton maaliin, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi.
– Sitten lähdetään nollasta rakentamaan hommaa kasaan Ruotsia varten. Kallen pitää päästä ajamaan enemmän autolla, että luotto ja fiilis tulevat.
Latvala myönsi yllättyneensä, että juuri Rovanperä oli Toyota-kuskeista eniten ongelmissa uuden hybridiauton kanssa.
– Kalle ei ole päässyt auton kanssa sinuiksi, että miten se oikein käyttäytyy. Siinä se haaste on ollut. Yllätyin vähän, sillä ajattelin, että tämä uuden auton konsepti voisi sopia hänelle hyvin. Se onkin nyt ollut ennakoitua haastavampi juttu, Latvala totesi.
Tallipomo antoi nuorelle suojatilleen kuitenkin kehuja. Latvala oli itsekin useaan otteeseen urallaan vastaavassa tilanteessa, mutta tuurilaisen kantti harvoin kesti.
– Minulla oli täällä Montessa vastaavanlainen tilanne vuonna 2007. En meinannut millään saada luottoa autoon ja tuntui, että en osaa yhtään ajaa asvaltilla. Sieltä se kuitenkin itseluottamus nousi, kun testasimme ja teimme kovasti töitä, Latvala kertoi.
Kyseisessä kisassa Latvala sortui yliyrittämiseen ja täräytti lopulta kivimuuriin 14. erikoiskokeella. Kisa jäi kesken Ford Focuksen turvakaarien vioituttua.
– Kalle on osannut hallita tilannetta, vaikka ei varmasti hyvältä tunnukaan. Hän ei sorru ylilyönteihin. Minä taas tein usein niin, että pakotin ja löin väkisin lisää vauhtia. Sitten oltiinkin pihalla. Toki Kallea varmasti turhauttaa, koska hän lähti hakemaan palkintosijaa. Nyt kun ei olla lähelläkään, niin tulee sellainen häviäjäolo, Latvala summasi.
LUE MYÖS: MM-rallin yllättäjä sai painokelvottoman viestin isältään huippuvetonsa jälkeen
Latvalan tiimillä on Rovanperän vaikeuksista huolimatta hyvä tilanne rallissa, sillä Sebastien Ogier on toisena vain 9,9 sekuntia kisaa johtavaa Sebastien Loebia perässä. Toyotan Elfyn Evans on puolestaan kolmannella sijalla perjantain jälkeen.
– Sen mitä minä tiedän ja tunnen Ogieria, niin varmasti ei anna periksi. Huomenna nähdään varmasti kovaa yritystä ja taistelua kahden Sebastienin välillä. Se on satavarma. Ogier ei ole tullut tänne häviämään.