Citroenin suomalaiskuljettajan Esapekka Lapin Sardinian MM-rallin perjantaipäivä oli hankala.
Aamupäivällä Lappi teki itse virheen ja hävisi rengasrikon vuoksi liki 40 sekuntia. Päivähuollossa mokan tekivät puolestaan Citroenin mekaanikot ja sensorivian vuoksi Lappi hävisi iltapäivän ensimmäisellä erikoiskokeella 25 sekuntia.
- Mekaanikot tekivät valitettavan virheen huollossa, kun vaihdoimme vaihdelaatikon. Meiltä puuttui turbo kokonaan. Onnistuimme korjaamaan sensorin siirtymällä ja pari vikaa pätkää tulivat hyvin. Ylä- ja alamäkiä on siis ollut, yhden pohja-ajan perjantaina ajanut Lappi summasi.
Lappi ei kuitenkaan soimannut Citroenia, sillä oman virheen takia perjantaina hukkui enemmän aikaa.
- Ihmisiä ne mekaanikot vain ovat. Itse olen tehnyt aika paljon enemmän virheitä, Lappi tokaisi.
Lauantaina Lappi joutuu etuautojen joukossa erikoiskokeille. Irtosoran puhdistusta on siis edessä ja ajamalla kärkeä ei saa kiinni.
- Ei siltä lähtöpaikalta taida olla paljon mahdollisuuksia saada muita kiinni. Huomenna on kuitenkin pitkä päivä ja taas on monenlaisia haasteita luvassa. Pätkät eivät ole helppoja ja irtokiviä on varmasti paljon. Taatusti tapahtumia tulee riittämään, Lappi ennakoi.
Ilman ylimääräisiä ohjelmanumeroita olisi Lapin vauhti riittänyt kärkikolmikkoon asti.
- Voisihan nuo minun puolesta (ongelmat) jättää pois. Silloin tulee hyvin, kun auto pelaa. Tuntuu jopa, että olisi varaa kiristää, mutta ei varmaan kannata. Sitten se pian heilahtaa. Parempi kun ajelee tätä vauhtia, Lappi mietiskeli.
Perjantaina Lappi oppi ainakin sen, että Sardinian hankalissa olosuhteissa ei kannata reuhata ajamisen suhteen.
- Täällä on ajettava aika rauhallisesti, jos hyvää aikaa haluaa. On tärkeää pysyä puhtaalla linjalla. Ainahan se toki niin on, mutta täällä se vaan korostuu. Vaikka tuntuu, että ei tästä tule hevonhelvettiä, niin lopulta aika voi olla hyvä. Se vaatii aika paljon, että pysyy rauhallisena.