Toyotan rallitalli saavutti pienoisen torjuntavoiton Portugalin MM-rallissa perjantaina. Aamupäivän jälkeen Hyundain tiimillä oli kisassa kolmoisjohto, mutta Thierry Neuvillen ulosajo sekä Toyota-kuskien parantunut vauhti tasasivat puntteja.
– Varsinkin aamulla meidän tilanne näytti jossain kohtaa huonolta. Ajattelin, että nyt jos Hyundait karkaavat, me emme saa tästä rallista edes palkintosijaa. Onneksi tilanteet muuttuivat ja se on juuri yksi tämän lajin hienoista elementeistä, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala totesi MTV Urheilulle.
– Viimeinen metsäpätkä muutti tilannetta aika tavalla, kun Neuville ajoi ulos. (Sebastien) Ogier oli jo paljon perässä, mutta paikkasi hienosti tilanteen. Meidän pitää olla tyytyväisiä tähän päivään. Kaikki kuskit ovat vielä hyvissä asetelmissa ja mahdollisuuksia on ihan huipputulokseen.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä avasi ongelmiaan: "Ei mennyt oikein suunnitelmien mukaan"
Elfyn Evans on parhaana Toyota-kuskina toisena kuusi sekuntia kisaa johtavaa Hyundain Ott Tänakia perässä. Takamoto Katsuta yllätti pitämällä yllä neljänneksi parasta vauhtia.
– Takamoto ajoi aivan huikean päivän. Todella hieno nähdä hänen suorituksiaan. Se oli parasta soraosaamista, mitä olen häneltä nähnyt, Latvala ylisti.
Latvalan mukaan Hyundain kovempi vauhti aamupäivällä johtui puhtaasti kuljettajista.
– Ei meillä ollut mitään erityistä syytä, miksi ei pystytty vastaamaan heidän vauhtiin. Ehkä Hyundain jätkät olivat paremmin hereillä ja vähän hyökkäävämmällä asenteella liikenteessä. Meillä oli taas ehkä vähän varovaisuutta ja sitä kautta fiilistä puuttui, tallipäällikkö koki.
– Uusilla sorarenkailla varmaan vähän otti aikaa, että se ajofiilis löytyi. Pojat kuitenkin petrasivat koko ajan ja vauhti kasvoi. Sitten paranivat myös tulokset.
Täksi kaudeksi MM-sarjan rengasvalmistajaksi tulleen Pirellin renkailla ajettiin nyt ensimmäistä kertaa kilpaa soralla. Haasteita riitti, sillä renkaat eivät tahtoneet kestää rajuilla erikoiskokeilla.
– Tänään nähtiin, että kuljettajilla oli ongelmia renkaiden kanssa. Toki esimerkiksi Arganilin pätkä on raaka renkaille, kun siellä on kova pohja, mikä syö hirveästi rengasta. Kaikilla tiimeillä oli kuitenkin ongelmia. Siitä voi äkkiä vetää johtopäätöksen, että ehkä renkaissa olisi vähän parannettavaa, Latvala ruoti.