Citroenin rallitiimi on päässyt juhlimaan voittoa kahdesti tällä kaudella ja ollut palkintokorokkeella jokaisessa kilpailussa, mutta todellista täysosumaa talli ei ole vielä saanut.
Kauden avanneessa Monte Carlon rallissa Sebastien Ogier ajoi voittoon, kun taas tallikaveri Esapekka Lappi keskeytti kisan. Seuraavassa osakilpailussa Ruotsissa Lappi toi ranskalaisvalmistajalle kakkossijan Ogierin jäätyä sijalle 29.
Roolit muuttuivat jälleen viikonloppuna Meksikossa, missä Ogier oli ykkönen ja Lappi 13:s.
Lappi joutui jättämään lauantain rallipäivän kesken jämähdettyään rotkon reunalle.
– Meillä on näköjään ollut tapana, että aina toinen pelastaa toisen perseen, Lappi naureskeli.
– Jotain positiivista jäi kisasta. Ajo parani loppua kohden. Powerilla tulin aika maksimivauhtia, mutta en odottanut yhtään pistettä, sanoi Lappi, joka sijoittui kilpailun päättäneellä Power Stagella viidenneksi ja kuittasi yhden ylimääräisen pisteen.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala keräsi kokispulloja ja haki vettä joesta – korjauskeikka otti koville: "Tuntui siltä, ettei ole kuntoa ollenkaan"
Lappi kilpaili vasta toista kertaa urallaan Meksikon haastavassa sorakisassa. Ensimmäiselläkin kerralla Lapin kisa meni pilalle ulosajon vuoksi.
– Ensi vuonna olen varmasti kilpailukykyisempi täällä. Tämäkään kisa ei ollut vauhdillisesti katastrofi. Kolmas kertaa toden sanoo, jos silloin ei valuisi mihinkään rotkon reunalle.
Rallin MM-kausi jatkuu maaliskuun viimeisenä viikonloppuna Korsikan asvalttiosakilpailulla. Vuosi sitten Lappi oli loistavassa iskussa klassikkokilpailussa Toyotalla, mutta päätöspäivän rengasrikko pudotti suomalaisen kuudenneksi. Hän sai maksimipisteet kisan päättäneeltä Power Stagelta.
– Minusta tuntuu, että tällä autolla pystyn ajamaan kovempaa asvaltilla kuin Toyotalla. Ainakin ajon pitäisi sujua helpommin ja pienemmällä riskillä, Lappi ennakoi.