Esapekka Lappi nosti esiin Safari-rallin suurimman haasteen – aivokapasiteetti koetuksella: "Se on mahdotonta"

1:15img
Esapekka Lapilla painajaismainen alku uran ensimmäiseen Safari-ralliin
Julkaistu 22.06.2023 10:21
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Esapekka Lapilla on edessään yksi uransa mielenkiintoisimmista ja kovimmista haasteista, kun hän starttaa tänään ensimmäisen kerran legendaariseen Safari-ralliin. Lapin tapauksessa lähtökohtia vaikeuttaa entisestään se, ettei hän saanut keskiviikon testi-ek:lla vyölleen ainuttakaan täyttä vetoa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: Rallin suomalaislegenda sai odottamattoman vastaanoton Keniassa: "On aika hienoa"

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen yhteistyössä on yksi poikkeuksellinen ominaispiirre – mestarikartturin maine kiirii: "Fermin Janne kutsui mua taiteilijaksi"

Sikäli lähtökohdat ovat toki kohdallaan, että Lapin vauhti soralla on löytynyt kauden edetessä ja alla on ensimmäisen kerran uralla kolme peräkkäistä palkintosijoitusta.

Ajokokemuksen puutetta on pyritty kompensoimaan ahkeralla videoiden katselulla.

– Videoista saa hyvän käsityksen erikoiskokeista. Suurin haaste minulle on avoimilla alueilla, Lappi kertoi keskiviikon lehdistötilaisuudessa.

– On pitkää ruohoa, eikä tietä pysty oikeastaan tunnistamaan. Pitäisi tehdä nuotti, tarkistaa se, tarkistaa mutkan jyrkkyys ja leikata samaan aikaan. Se on mahdotonta. On myös leikkauksia, joissa ei ole ollenkaan selvää, mistä mennä, vaan vaihtoehtoja on monia. Tämä on ihan omanlaisensa haaste, varsinkin kun on täällä ensimmäistä kertaa.

Yksi paikka on jäänyt Lapin mieleen erityisesti.

– Siinä on 1,6 kilometrin mittainen suora, ja jarrutuspaikan löytäminen 90-asteiseen risteykseen voi olla vaikeaa.

Vaikka kyseessä on ennen kaikkea kestävyyskilpailu, jossa pelkällä teknisten vikojen välttämisellä voi olla lopputuloksissa korkealla, kuljettajat pääsevät toki myös nautiskelemaan.

– Kolmospätkä ja Power Stage ovat kaikkein nautinnollisimmat, koska niissä voi ajaa kaasu pohjasta ja nauttia ajamisesta samaan tapaan kuin Suomessa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli