MTV Urheilun asiantuntijoiden Jari Ketomaan ja Riku Tahkon kommentit tällä viikolla ensi kertaa ajettavasta Keski-Euroopan MM-rallista enteilevät huippujännittävää, äärimmäisen haastavaa ja tapahtumien täyteistä kilpailua. Tshekin, Itävallan ja Saksan alueella ajettava ralli voi samalla toimia Kalle Rovanperän uran toisten MM-tittelijuhlien näyttämönä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
– Niljakasta, korkeuseroja, paljon leikkauksia sekä paljon likaista, huonokuntoista ja pomppuista asvalttia. Se vaihtuu välillä betonitieksi, välillä röpelöasvaltiksi. Puustoa heti tien vieressä, lehtiä tien pinnassa, Tahko aloittaa.
– Aika karmaiseva ralli olosuhteiden kannalta. Ihan älyttömän nopeat pätkät, uusi ralli kaikille, ei tiedetä etukäteen niin sanottuja vaaranpaikkoja. Ne tulevat kaikki sitten yllätyksenä, Ketomaa jatkaa toistaen Tahkon puheet mudasta, leikkauksista ja pomppuisista teistä.
LUE MYÖS: Katseet Kalle Rovanperässä – tässä Keski-Euroopan MM-rallin ohjelma, aikataulu ja tv-lähetykset
Edessä on siis valtaisa trilleri. Jo keskiviikkona testierikoiskokeella käynnistyvä ralli voi ratkaista myös kuljettajien MM-tittelin: Kalle Rovanperän johtoasema Toyota-tallitoveriinsa Elfyn Evansiin on 31 pistettä. Evansin on siis ajettava MM-pisteillä ja saatava isompi pistepotti kuin suomalaistähti, jotta mestaruustaisto jatkuisi vielä Japanin päätöskisaan.
– Lähtisin ihan vain varmaan päälle ajamaan rallin läpi. Jos mestaruuden ratkeaminen menee sinne Japaniin, niin menkööt. Keskeytystä ei saa missään vaiheessa rallia tulla, Ketomaa linjaa pelin hengen Rovanperän kannalta.
– Turha lähteä riehumaan ja yrittämään ylimääräistä. Näen, että ilman teknisiä ongelmia Rovanperällä on hyvin vahva tilanne, Tahko komppaa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä tunnusti avoimesti MM-taiston painolastin
Samat lainalaisuudet pätevät luonnollisesti myös Evansiin. Isoja virheitä ei saa tulla.
– Kisa on jatkuvaa tien reunassa olevan mudan kanssa liukastelua, jokainen paikka on vähän arvoitus. Ei voi missään nimessä sanoa, että olisi kyse helposta kisasta, jossa voi varmistella, Tahko linjaa.
– Eikä voi sanoa, että mennään Espanjan tapaan leveätä baanaa liimapidolla. Yksi silmänräpäys, ja auto lähtee liitämään tieltä.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala Kalle Rovanperän mestaruustaistosta: "Hermoja raastavaa"
Lähin auton säätöreferenssi löytyy Tahkon mukaan Kroatian MM-rallista, joka ajetaan ajoittain samanlaisissa asvalttiolosuhteissa.
– Asvalttiralleissa niin sanottua virhereserviä on vähemmän kuin soralla, sillä asvaltilla ajetaan matalammalla autolla, tiukemmalla alustalla, rengas on herkempi iskuille ja pito on tien ulkopuolella olematon, Tahko avaa.
Sade, lehdet ja lähtöpaikka
Kun kisa ajetaan erittäin laajalla alueella Tshekissä, Itävallassa ja Saksassa, vaihtelevat sääolosuhteet ovat lähes selviö. Rallin keskuspaikkaan Saksan Passauhun ennustetaan tällä hetkellä sateista loppuviikkoa, mutta myös auringonpaistetta kisan ratkaisupäivälle sunnuntaille.
Rovanperän rooli on MM-sarjan johtajana avata erikoiskokeet torstaina ja perjantaina – kaikkiaan kahdeksan pätkää Tshekissä.
– Jos sadetta tulee koko ajan, kärjessä lähteminen on pikkuisen helpompaa. Mutta reitillä on paljon vahvaa puustoa, ja niistä putoaa paljon lehtiä asvaltille. Kallehan imuroi ne kaikki edellä pois, ja reitti puhdistuu takana tuleville, Ketomaa huomauttaa.
– Lehdet ovat yksi hankala asia, kuten on nähty Monte Carlossa ja Japanissa. Ne peittävät myös luontaisen ajolinjan näkemistä, Tahko lisää.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen Toyota-pesti päättyi kaikessa hiljaisuudessa
Onko tie kuiva vai kostea? Miten mahdolliset sadekuurot liikkuvat? Nämä ovat isoja kysymyksiä myös rengasvalinnan kannalta.
– Jos keli vaihtelee, niin lottoahan se. Jos on koko ajan kuivaa tai sadetta, rengasvalinta helpottuu huomattavasti, Ketomaa linjaa.
Kumpi hyötyy?
Uusi ralli. Vaihtelevat ja haastavat asvalttiolosuhteet. Kumpaa tämä suosii lähtökohtaisesti, Rovanperää vai Evansia?
– Ehkä tietyllä tavalla Evansia, koska hänen perusvauhtinsa ei ole niin kova kuin Rovanperän. Se ei ole Rovanperän vika, mutta kun hänen perusvauhtinsa on niin kova, niin riski kasvaa, Ketomaa pyörittelee.
– Lasken Evansin kovaksi luuksi noihin olosuhteisiin, varsinkin suoritusvarmuudessa. Rovanperä on varmasti ajamalla nopeampi, mutta vauhdin sovittaminen olosuhteisiin ja teihin saattaa olla Evansin vahvuus.
LUE MYÖS: Rallitähti lausui vastentahtoiset sanat – "Huonoa onnea Kallelle"
Myös Tahko kääntää viisarin hienokseltaan Evansin puolelle.
– Evans on nuoruutensa viettänyt tuollaisissa niljakkaissa asvalttikisoissa Walesissa ja Isossa-Britanniassa. Kyllä hänellä on varmasti perustatsi ja silmä tuollaisiin olosuhteisiin. Pienen hyödyn voi laskea siis Evansille.
Tahko huomauttaa, että niin sanotun paikallistuntemuksen merkitys on kuitenkin vähentynyt vuosien saatossa. Muun muassa testit, tarjolla olevan incar-videokuvan määrä ja insinöörien säätötaito ovat tasoittaneet kenttää.
– Paikallisten kuljettajien incar-videoiden katselumäärät ovat varmasti nousseet aika huomattavasti viime viikkoina YouTubessa, Tahko heittää.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä pöyristyi häneltä salatusta hankkeesta – "Vaikuttaa törkeältä"
Uusi ralli, joka ajetaan lisäksi vielä asvaltilla, tuo kuitenkin mukanaan erikoisuuksia, jotka ovat yllätyksiä kaikille, valmistautumisen tasosta huolimatta.
– On esimerkiksi nähty, että jostain harmittomasta leikkauksesta joku kaivonkansi nousee eri asentoon ja alkaa rikkoa renkaita. Tai asvalttileikkaus, joka nappaa renkaan pois vanteeltaan.
– Voi olla, että kaikki paikalliset tietävät, että jossain yksittäisessä mutkassa vesi valuu aina kallionrinteeltä tielle. Kaikkia sellaisia spesiaalia paikkoja ei voi kerätä ennakolta tietoon, Tahko päättää.
Keski-Euroopan MM-ralli alkaa testierikoiskokeella keskiviikkona kello 17.01. Ensimmäinen varsinainen EK on ohjelmassa torstaina kello 15.05. MTV esittää kaikki erikoiskokeet suorana.
1:59