Sami Pajarilta päivänselvä vihjaus: Toyota käytti suomalaiskuskiaan ovelasti hyväkseen – "Hienoa mun puolesta"

2:14imgSami Pajarin kommentit perjantain päätteeksi: "Pystyin koko ajan pikkuisen parantamaan"
Julkaistu 26.04.2025 08:59
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Sami Pajarin avauspäivä Kanarian MM-rallissa oli onnistunut. Pajari on kuuden erikoiskokeen jälkeen kisassa neljäntenä, ja Toyota-tallikavereista Takamoto Katsuta on hänen takanaan.

Lue myös: Sébastien Ogierilta jäätävä heitto Kalle Rovanperästä – "Yksi pikkujätkä"

Lue myös: Juha Kankkuselta lehmävertaus Kalle Rovanperän kokemasta käänteestä – "Just katsoin, kun luiskautin"

Kahdesta kolmen erikoiskokeen lenkistä koostuneen avauspäivän puolivälissä Pajari oli tyytyväinen sijoitukseensa (viides) mutta ei vielä niinkään ajamiseensa. Päivän päätteeksi, kun sijoitus oli noussut yhdellä, ajamisestakin löytyi jo enemmän positiivista sanottavaa.

Ensimmäisellä lenkillä Pajari jäi kisaa johtavasta, niin ikään Toyotalla ajavasta Kalle Rovanperästä 34,4 sekuntia. Toisella pätkällä eroa tuli enää 20,9 sekuntia – olkoonkin, että erot luonnostaan kutistuvat toisilla vedoilla.

– Mikä itseä eniten lämmittää, niin pätkäajat olivat aika tasaisen hyviä ja osittain paranemaan päin koko ajan. Se on kiva nähdä, että se oli linjassa fiiliksen kanssa. Itsestä tuntui, että pystyin koko ajan pikkuisen parantamaan. Huoltotauon jälkeen kokeiltiin pieniä juttuja autoon, ja ne ehkä taas vähän toimivat. Se meni yksiin.

Tämä oli Pajarin mukaan ilo huomata, sillä päinvastainenkin esimerkki löytyi. Hyundai-kuljettajilla ei nimittäin tuntunut olevan mitään hajua siitä, millä autoa voisi saada paremmaksi.

– Siitähän se lähtee. Emme mekään ilman insinöörejä tuollaista autoa saisi kulkemaan niin kovaa, ja kyllähän inssitkin tarvitsevat kuskeja.

Omanlaistaan tiimipeliä nähtiin puolestaan perjantaina aamupäivällä, kun Pajarin rengasvalinta ensimmäiselle lenkille oli silmiinpistävä.

Kun Katsutaa lukuun ottamatta kaikki muut pääluokan kuljettajat lähtivät aamulla huoltoparkista viidellä kovalla renkaalla, Pajarin mukaan pakattiin neljä kovaa ja kaksi pehmeää rengasta. Katsutan rengaspaketti koostui neljästä kovasta ja yhdestä pehmeästä.

Päivän päätteeksi Pajari käytännössä vahvisti, että kyse oli tiimin eteen pelaamisesta ja pehmeän renkaan testaamisesta muiden hyväksi, vaikkei hän tätä siis suoraan sanonutkaan.

– Siinä voi käydä joskus tällaisessa organisaatiossa niin, että siihen tulee tällainen junnu, joka ei ole varsinaisesti ykköstallissa. Sitten voidaan kokeilla jotain.

Tällä Pajari viittaa siihen, että virallisesti hän ajaa tämän kauden yksinään Toyotan kakkostallissa, joka kerää omia valmistajien pisteitään.

– Ei siinä mitään draamaa tullut. Onhan se hienoa mun puolesta, jos pystyn auttamaan kavereita, jotka ovat kuumimmassa kärjessä. Tiimipeliähän se on.

Lauantaina Pajari toivoo voivansa jatkaa samalla rytmillä kuin avauspäivänä. Rallin pisimmän päivän ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta ja 124 ek-kilometriä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli