Esapekka Lappi ojentaa Hyundaille ison lahjan vihollisleiristä

16.1.1014460065 (1)
Esapekka Lappi ajaa ensi kaudella Hyundain tiimissä.IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 26.12.2022 14:54

MTV URHEILU – Aki Hietavala

Esapekka Lappi joutuu jälleen kerran opettelemaan pikavauhtia uuden auton metkut ennen kauden alkua.

LUE MYÖS: Tommi Mäkisen pokka petti totaalisesti: ”Petter puhuu omiaan”

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä sai ralliväen repeämään klassikkokommentilla – Marcus Grönholminkaan pokka ei pitänyt

Lappi päätti vaihtaa ensi vuodeksi Hyundain leiriin saatuaan korealaisvalmistajalta tarjouksen päästä ajamaan kauden kaikki MM-rallit. Kyseessä on jo neljäs eri kilpa-auto Lapille viimeisen viiden vuoden sisään.

Kaudet 2017-18 Lappi ajoi Toyotalla, kunnes hyppäsi vuodeksi 2019 Citroenille. Ranskalaismerkki kuitenkin vetäytyi MM-sarjasta ja koronapandemian rasittamalla kaudella 2020 Lapin alla oli M-Sport Fordin ralliauto. Päättynyt kausi vierähti puolestaan Toyotan Rally1-hybridiauton ratissa.

Joko uuteen autoon totuttelu menee ihan luonnostaan, Esapekka Lappi?

–  Eihän se varmaan ikinä helppoa ole, mutta nykyään tietää sen, mitä itse haluaa autolta ja mitä ominaisuuksia haluaisi tuoda. Ymmärrän myös paremmin, mistä ne asiat keskimäärin koostuvat. Osaan vaatia asioita, koska ymmärrän, mistä parannuksia autoon voi saada, Lappi summaa MTV Urheilulle.

– Totta kai vuosien varrella uuteen autoon opettelusta on tullut siinä mielessä helpompaa, että kokemusta ja ymmärrystä on tullut lisää. Eihän se silti ikinä kovin helppoa ole, koska kovan työn joutuu silti tekemään.

Vuonna 2019 Citroenin WRC-auto oli tunnetusti hyvin hankala ajettava. Ainakin ensikosketus Hyundain kalustoon on ollut positiivinen.

– Jos jostain syystä se auto ei ole heti sellainen, mitä haluaa, niin tietenkin sitten pitää koettaa kehittää. Ja se ei tapahdu ihan yhdessä päivässä. Osien valmistaminen ja muut asiat voivat ottaa hetken aikaa. Toistaiseksi ollaan ihan hyvällä tiellä, Lappi kertoo.

LUE MYÖS: Justus Räikköstä, 17, odottaa kivikova haaste – maineikas moottoriurheiluperhe teki jo synnytyssairaalassa selväksi, mitä tuleman pitää: "Siitä se alkoi"

Hyundai oli kauden 2022 alussa rutkasti Toyotaa perässä. Loppuvuodesta korealaisvalmistaja sai kuitenkin Rally1-hybridiautonsa huomattavasti parempaan lentoon.

Ensi vuodeksi Hyundai saa tärkeää tietoa Toyotan kalustosta Lapilta sekä M-Sport Fordin autosta Craig Breenilta, joka vaihtaa Lapin tavoin tallia. Tietovuoto Hyundain suuntaan on merkittävä.

– On varmasti joitain osa-alueita, mistä voin tuoda hyötyä tiimille. En nyt kerro, että missä, mutta väitän, että jotain voin (Toyotalta) tuoda jo näinkin äkkiä, Lappi kommentoi.

– Varmasti ne ovat myös ihan merkittäviä asioita. Kauden edetessä voin tuoda vielä jotain lisääkin, mutta se jää sitten nähtäväksi.

Katso pääkuvan videolta Esapekka Lapin ensikosketus Hyundain Rally1-autoon. Alla Lapin kommentteja ja kuulumisia testipäivältä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli