Uraansa Hyundailla ensi kaudella jatkava Esapekka Lappi esitti Siim Liivikin isännöimässä Wet Show -podcastissa mielenkiintoisen vertauksen itsensä ja tiimin toisen kuljettajan, mitä ilmeisimmin Thierry Neuvillen välillä.
LUE MYÖS: Tallipomo paljastaa yksityiskohtia Esapekka Lapin uudesta sopimuksesta
LUE MYÖS: Kommentti: Esapekka Lappi sai Hyundailta sen, mitä ansaitsi – yksi iso este seisoo toistuvasti menestyshaaveiden tiellä
Lappi yllätti viime syksynä itsensä ja muut loikattuaan hyvin sujuneen Toyota-kauden jälkeen Hyundaille täyden kauden sopimuksen perässä. 32-vuotias suomalaiskuljettaja ei ole ennenkään arkaillut isojen päätösten tekemistä. Tätä kuvaa hyvin se, että Hyundaista tuli hänen neljäs tallinsa viiteen vuoteen. Kuuden vuoden ajanjaksolla 2018–2023 Lappi on ajanut neljä täyttä kautta neljässä eri tallissa.
Eri talleissa ja eri autoilla ajamalla Lapista on kuitenkin kuoriutunut yksi MM-sarjan parhaista auton kehittäjistä. Tätä ominaisuutta korostettiin myös Hyundain tiedotteessa, jossa Lapin kerrottiin jatkavan tallissa vuonna 2024.
– Varmaan karkeasti mulla on pakaroissa jonkinlainen sensori, joka yhdistyy aivoihin. Tunnen suhteellisen herkästi erilaisia asioita autosta ja pieniäkin muutoksia, joita autoon tehdään. Sitä kautta pystyn antamaan insinööreille palautetta siitä, miltä se tuntuu – ja aika tarkastikin. Tunnen ne asiat, ja pystyn erottamaan niitä asioita sekä kertomaan, mitä auto tekee, kun sitä muutetaan, Lappi kuvailee Liivikin podcastissa.
– Toisekseen mulla on välillä ehkä ehdotuksia siitä, mihin päin haluaisin, että meidän pitäisi autoamme viedä. Olen ajanut tosi monessa tiimissä viime aikoina, niin mulla on kokemusta erilaisista ja eri tavalla käyttäytyvistä autoista. Pystyn tuomaan uudenlaisia ideoita, mitä ehkä kannattaisi kokeilla. Nämä ovat varmaan sen hyvän testikuskin tai auton kehittäjän tunnusmerkkejä.
Huonolta testikuskilta tai auton kehittäjältä nämä ominaisuudet vastaavasti puuttuvat.
– Se vain vetää eikä oikein tunne, tai ehkä tuntee, mutta puuttuvat ehkä ne ideat sitten.
Esimerkin tällaisesta kuljettajasta Lappi löytää varsin läheltä ja myös sanoo tämän poikkeuksellisen suoraan – olkoonkin, että nimet jäävät mainitsematta.
– Meillä on ehkä tiimissä sellainen kuski, joka pystyy vetämään autolla kuin autolla, suorittamaan hirmu hyvin kisat ja on todella hyvä kuski. Mutta siinä kehittämishommassa se junnaa jotenkin paikallaan. Ideat ovat loppuneet tai en tiedä, vaikea sanoa.
– Kun tulin tiimiin uutena, olen pystynyt tänä vuonna viemään autoa ihan eri suuntaan, mihin se oli menossa. En tiedä, onko se kilpailukykyisempi kuin ennen, mutta ehkä se mun ja tämän toisen kuskin käsissä on ollut kilpailukykyisempi kuin aiemmin hänen käsissään.
"Ralli on joukkuelaji"
0:48
Lausuntojen perusteella on melko ilmeistä, että Lappi viittaa vuodesta 2014 Hyundailla ajaneeseen Neuvilleen, joka on saavuttanut MM-rallipiireissä jonkinlaisen ikuisen kakkosen leiman oltuaan MM-hopealla viidesti ja -pronssillakin kahdesti. Tällä kaudella Neuvillen kaulaan pujotetaan taas jompikumpi himmeämmistä mitaleista.
Heinäkuussa ajetun Viron MM-rallin yhteydessä Lappi jo näpäytti Neuvillea, kun tämä oli kertonut tehneensä toimivat kisasäädöt autoon yhteistyössä Lapin kanssa.
– Voin kommentoida sen verran, että ne ovat minun säädöt ja piste. Voihan se olla, että jotain on yhdessäkin löydetty, mutta minun jälkeeni hän ajoi ja valitsi sitten samat säädöt. En ymmärrä oikein, miten ne yhdessä olisi voitu tehdä, Lappi kuittasi tuolloin MTV Urheilulle.
Pari päivää myöhemmin Neuville kehaisi Lapin tekemää työtä varsinkin auton jousitukseen liittyen.
Neuville kuittasi Virosta uransa parhaan tuloksen, kakkossijan, ja toisti tempun kaksi viikkoa myöhemmin Suomessa, missä hän ei Hyundailla ollut kahdeksalla aiemmalla yrittämällä kertaakaan noussut palkintokorokkeelle.
Lapin mukaan tiimikaveria ei kuitenkaan koskaan voi kadehtia.
– Ralli on joukkuelaji. Me (kuljettajat) olemme vain keihäänkärkenä, ja tulokset riippuvat meistä, mikä on jollain tavalla erittäin stressaavaa välillä. Painolastia harteilla on aika paljon.
– Ympärillä on hemmetisti enemmän porukkaa. Siellä on rallissa vajaa sata henkeä per tiimi töissä plus tehtaalla loput. Valmistajien mestaruus on autonvalmistajille äärettömän tärkeä, ja siihen se nimenomaan perustuu, ettei voi olla kateellinen toisen menestymisen puolesta tai siitä, että se ajaa paremmin, jos olet itse kehittänyt sen auton. Se kuitenkin sataa sitten tiimin laariin.