Esapekka Lappi toivottaa rauhallisesti hymyillen tervetulleeksi nelivetoisen Skoda Fabia R5:n kyytiin. Teknisesti auto on samanlainen kuin se, jolla hän ajoi kahdeksanneksi tämän vuoden Neste Oil -rallissa. Se oli jälleen yksi vahva näyttö siitä, että Naarajärvellä syntynyt 24-vuotias nuori mies on oikealla polulla kohti rallin kirkkainta kärkeä.
Seuraavassa rallissa Saksassa Lappi sai kuitenkin kokea rallin karumman puolen ajettuaan oman virheen seurauksena ulos. Samalla WRC2-luokan kärkipaikka karkasi Nasser Al-Attiyahille.
Edessä on parin kilometrin lyhyt näytöspätkä, joka on rakennettu Slovakiaringin kupeeseen. Ei hyppyjä, ei soraa – ainoastaan asfalttia; tiukkoja ysikymppisiä mutkia, yksi kässärin kanssa käännettävä täyskäännös sekä pari nopeaa S-mutkaa. Rata on mallia Mikki Hiiri, mikä on oikeastaan vain erittäin hyvä asia…
Rata on mallia Mikki Hiiri, mikä on oikeastaan vain erittäin hyvä asia…
Esapekka kiihdyttää auton liikkeelle. Olen ensimmäisenä auton kyydissä, joten EP lämmittää renkaat tekemällä perä perään useamman tiukan jarrutuksen. Jokainen niistä saa ilmat karkaamaan tottumattoman kartturin palkeista. Olin vetävinäni nelipistevyöt tiukalle, mutta kipu rinnassa kertoo jotain muuta. Revin nopeasti vöitä tiukemmalle.
Sitten on aika ottaa miehestä mittaa. EP runttaa kaasun pohjaan, ja mittarissa on hetkessä lähes 100 km/h. Tehoa 1,6-litraisesta turbokoneesta löytyy 279 heppaa ja vääntöä 420 newtonia.
Ysikymppinen mutka lähestyy, puristan oikealla kädellä kauhukahvaa tiukemmin. Tiukka jarrutus pysäyttää vauhdin kuin seinään. EP on ratin takana itse rauhallisuus. Kaikesta huomaa, että tämä auto istuu hyvin hänen käteensä. Nuorena hankittu karting-kokemus tuo varmuutta asfaltille. Se oli ennen se, kun autoja ajettiin sivuluisussa.
Olin vetävinäni nelipistevyöt tiukalle, mutta kipu rinnassa kertoo jotain muuta.
Kiihdytys painaa selän taas tiukasti kuppi-istuimeen. Maisema vilistää. Yritän vilkuilla nopeusmittaria. Lyhyellä suoralla nopeus nousee hieman yli sataseen. Tiukka oikea kaartaa Slovakiaringin ali vievään tunneliin. Fabia R5 kääntyy kohti pimeää lähes paikallaan. Tunnelin päässä on taas ysikymppinen oikeaan. Perä karkaa aavistuksen liikaa. Lappi korjaa linjan refleksinomaisesti. Lyhyt kiihdytys ja kässärillä 180 asteen käännös öljytynnyrin ympäri. Sitten samaa reittiä takaisin kohti varikkoaluetta.
Testipätkä on nopeasti ohi. Yritän kasata ajatuksiani, mutta se on vaikeaa. Käyn läpi vielä edellisiä mutkia, ja aivot ovat muutenkin narikassa.
Kolmen päivän PR-sessio kansainvälisten toimittajien taksikuskina ei kuulosta hirmu hauskalta keikalta, mutta jokainen ralliautolla ajettu kilometri tuo aina kokemusta. Nykyisellään kuskeille kertyy kilometrejä niin vähän, että niistä jokainen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Tässä suhteessa EP Lappi on matkalla kohti kroisosta. Hän oli mukana kehittämässä alla olevaamme R5-autoa, ja testeissä kertyi tuhansia kilometrejä. Kun yhden kokonaisen rallin keskimääräinen kilometrimäärä on vain reilut 300, Lappi ajoi testeissä siis useamman vuoden rallin MM-kalenterin aikana kertyneen matkan.
Se poikii toivottavasti tulosta lähivuosina. Vuonna 2017 on luvassa astuminen MM-areenalle. Onko auto VW vai Toyota – vai kenties joku aivan muu, se jää nähtäväksi. Pari vuotta on kerättävä kuitenkin kokemusta rallin MM-kalenterista ja haettava vauhtia sitä kautta. Mestaruustoiveita voidaan alkaa realistisesti herätellä näin joko vuodeksi 2019 tai 2020.
Galleria