Heikki Kovalainen koki ralliautoilun nurjemman puolen viikonloppuna Rovaniemellä ajetussa Arctic Lapland -rallissa.
LUE MYÖS: Teemu Suninen sai sopimuksen rallin MM-sarjaan – taustalla uusi tiimi
LUE MYÖS: Ott Tänakin uusi talli julkisti värityksensä – kuvat paljastivat vastauksen MM-rallipiireissä ihmetyttäneeseen kysymykseen
Rata-autoilun jättänyt Kovalainen panostaa entistä enemmän ralliin tänä vuonna. Kovalainen voitti viime vuonna Japanin rallisarjan mestaruuden, ja tänä vuonna hän kilpailee Japanin lisäksi kotoisessa SM-sarjassa.
Kovalaisen kausi käynnistyi mollivoittoisesti Tunturirallissa, sillä hän joutui jättämään avauspäivän kesken ulosajon jälkeen.
– Nopea vasuri meni pikkaisen leveäksi, ja seuraava oikea tuli silmille. Siellä oli käsivarren paksuinen puu ulostulossa. Yritin heittää autoa siten, että olisimme menneet kylki edellä puuhun, mutta perä otti penkkaan ja heitti keulan puun juureen, Kovalainen kertasi.
– Ratti oli tietysti linkussa, ja puun karahka väänsi alatukivarren aika mutkalle. Pääsimme jatkamaan matkaa, mutta tunsin heti, että ratti oli vinossa ja jotain on rikki. Yritimme ajaa varovasti pätkän maaliin, mutta röykkyisellä osuudella alatukivarsi napsahti poikki ja auto oli pakko pistää parkkiin. Siellä odotettiin sata autoa, ja samalla sai miettiä, mitä tuli tehtyä, entinen F1-kuski veisteli.
Suomussalmelainen sai jatkaa kilpailua toisena ajopäivänä, jolloin hän keräsi lisää kokemusta napapiirin ralliteistä. Samalla karu totuus paljastui Kovalaiselle.
– Vauhti oli aika pettymys. Odotin, että olisimme olleet paremmassa vauhdissa. Tiesin toki, etten yllä kärkivauhtiin, mutta odotin olevani lähempänä keskipakkaa. Mutta kyllä siitä ollaan todella kaukana.
”Uskon, että pystymme parantamaan”
Kovalainen säväytti marraskuussa ajetussa Japanin MM-rallissa, jossa hän nappasi komean nelostilan WRC2-luokan kisasta. Asvaltilla ajaminen luonnistuu, mutta lumella ja soralla riittää vielä rutkasti opeteltavaa.
– Minun on vaikeaa saada ajatusta, miten liukkaalla lumella pitäisi ajaa. Ajan liian sievästi. Kaikki kyydissäni istuneet ovat sanoneet, että ajaminen on liian rata-automaista, ja olen itsekin nähnyt sen videoilta.
–Tämä on se totuus tässä ralliprojektissa: vaikeaa se on. Olen aina ollut maltillinen kommenteissani rallista, koska tiedän, kuinka vaikeaa tämä on. Japanin MM-ralli meni paremmin, mutta tunnen Japanin tiet paljon paremmin. Olen ajanut koko ikäni asvaltilla, ja asvalttikisoissa minun ei tarvitse niin paljon etsiä jarrupaikkoja. Mutta lumella olen todella kahvilla. Ei voi muuta kuin todeta sen, että ei ole mitään mahdollisuuksia kunnon kyytiin.
Kovalaisen suunnitelmissa on ajaa tänä vuonna yhtä vaille kaikki rallin SM-sarjan osakilpailut. Häneltä jää väliin maaliskuun alussa ajettava Jyväskylän talviralli, sillä hän on samaan aikaan kilpailemassa Japanissa Shinshiro-rallissa.
Vaikka Tunturiralli tuotti pettymyksen, Kovalaisen motivaatio on korkealla.
– Kyllä mä meinaan tätä nyt opetella. En tiedä, missä tulee vastaan se raja, etteivät kädet enää riitä parempaan. Mutta uskon, että pystymme tästä parantamaan. Pitää vain keksiä keinoja mennä eteenpäin.
Kovalainen kilpailee seuraavan kerran Kuopion SM-rallissa helmikuun alussa.