Toyotan WRC-tallilta kaluston vuokrannut Esapekka Lappi on yllättänyt positiivisesti Suomen MM-rallissa.
Kymmenen ajetun erikoiskokeen jälkeen Lappi on rallissa neljäntenä reilun puolen minuutin päässä kärkitilaa hallussaan pitävästä Toyotan tehdaskuski Elfyn Evansista.
Keski-Suomessa Lappi antaa viimeisiä näyttöjä osaamisestaan Toyotan tallille. Lappi on tällä hetkellä vahvin ehdokas jakamaan japanilaisvalmistajan kolmatta tehdastiimin autoa yhdessä valikoituja kisoja ajavan Sebastien Ogierin kanssa.
Lappi ei ole ajanut kymmeneen kuukauteen WRC-autolla kilpaa, joten tuloksen luulisi miellyttävän pieksämäkeläistä. Kilpailijan luonne kuitenkin pilkistää esiin.
– Kyllähän tähän voisi olla ihan tyytyväinen. Nälkä kasvaa syödessä ja tunnen, että voisi mennä paljon paremmin. Miksi ei sitten yrittäisi? Lappi mietti lauantain päivähuollossa.
Tähän Kalle Rovanperän kisa päättyi: Video paljastaa erikoisen törmäyksen – ohjaamosta painokelvotonta tekstiä
Toyotan rattiin palannut Lappi tuskaili auton säätöjä erikoiskokeiden isojen teiden osuuksilla. Samaa pidon puutetta valitteli myös aamupäivän viimeisellä erikoiskokeella keskeyttänyt Kalle Rovanperä.
– Meidän automme ei tartu torpparinasvalttiin valtiontiellä. Auto vain luistaa, enkä pysty kontrolloimaan luistoa tai lopettamaan sitä. Vähän tuntuu, että ajaminen on koko ajan vaarallista. Sitten kun mennään metsäautotielle, missä pinta muuttuu, auto toimii ihan hyvin, Lappi summasi.
– Varmasti pito on iltapäivällä parempi, kun pinta on mennyt rikki. Ehkä auto menee vähän paremmin, mutta emme me eilenkään pärjänneet Hyundaille. Koetetaan nyt muuttaa jotain, jos löytyisi vielä kyytiä. Ei meillä ainakaan mitään hävittävää ole.
Lapin tavoin myös Teemu Suninen on ollut Suomen MM-rallissa uudessa tilanteessa, kun alla on ensi kertaa WRC2-luokan Volkswagen Polo. Ensi kaudeksi näyttöjä antava Suninen johtaa omaa luokkaansa ja on yleiskilpailussakin yhdeksäntenä.
– Ajo tuli ihan puhtaasti. Kaksi ensimmäistä menivät varsinkin hyvin, mutta sitten kolmas oli vähän varovainen. Sekunti saatiin neljällä pätkällä lisää eroa (Mads) Östbergiin. Tämä on Jyväskylää parhaimmillaan, Suninen hehkutti.
– Taistelu on tiukkaa. Vielä on ajettava ihan täysillä. Hienoa, että on kilpailukykyinen auto ja voi ajaa voitosta. Aika sinut olen jo auton kanssa. Paikoitellen vähän varovaisesti olen ottanut hypyt ja muut riskipaikat.