Toyotan Kalle Rovanperä avasi vahvasti Portugalin MM-rallin.
LUE MYÖS: Portugalin MM-rallin liveseuranta
Toisesta lähtöpaikastaan huolimatta puolustava maailmanmestari on kilpailussa toisella sijalla vain kolme sekuntia kisaa johtavaa M-Sport Fordin Ott Tänakia perässä.
Rovanperä valitteli auton aliohjautuvuutta toisen pätkän maalissa, mutta kolmoserikoiskokeelle Toyota-kuljettaja tykitti jo selvät pohjat.
– Kolmonen tuli ihan hyvin. Oli ihan odotettavissa, että joudumme autoa rallin aikana säätämään, koska testasimme kuitenkin eri maassa. Voin olla ihan tyytyväinen aamuun, Rovanperä summasi MTV Urheilulle.
– Ensimmäisellä pätkällä auto toimi hyvin, kun oli pientä ja kapeaa tietä. Sitten kakkosella leveällä tiellä piti vähään säätää. Viimeisellä pätkällä olimme jo ihan alueella.
Rovanperän edessä reitille startannut tallikaveri Elfyn Evans jäi kärjestä 18 sekuntia. Tänakin ja Rovanperän lähellä tuloksissa on vain Hyundain Dani Sordo, joka on jäänyt suomalaiskuskista kuusi kymmenystä.
– Jos Elfyniin vertaa, niin olemme ajaneet ihan hyvin. Ei se tie nyt niin paljon parane. Keskimmäinen pätkä vähän vaan yllätti, kun emme päässeet testaamaan tuollaisella leveällä tiellä. Auto aliohjasi aika paljon, Rovanperä jutteli.
Suomalaiskuski uskoi, että klikit saadaan kohdalleen Arganilin rengashuollossa. Varsinaista päivähuoltoa kuljettajilla ei perjantaina ole.
– Elfyn sanoi ihan samaa kuin minäkin. Aliohjaaminen oli vähän meidän autojen ongelma, mutta toivottavasti saamme sitä vähän paremmaksi. Uskon kyllä, että saamme autoa tarpeeksi muutettua, Rovanperä kertoi.
Hyundai-kuski Esapekka Lapin aamupäivä oli hankala. Lappi on kisassa vasta seitsemäntenä 26,5 sekuntia kärkeä perässä. Pieksämäkeläinen pääsi starttaamaan hyvältä lähtöpaikalta, mutta vauhtia ei löytynyt.
Lappi ymmällään vaikeuksistaan
Pelkästään aamun kolmannella pätkällä Lappi hävisi pohja-ajalle peräti 16,8 sekuntia.
– Olin maalissa ihan kysymysmerkkinä, kun minulle sanottiin aikatappio. Yksi syy on varmasti rengasvalinnassa. Renkaat vain loppuivat. Jouduin säästelemään jo toisella pätkällä, kun rengas kului niin paljon. Siinä ei toki voi kuin peiliin katsoa, Lappi totesi.
Takaa startanneet muut kuljettajat olivat ottaneet mukaan myös kovan seoksen renkaita, mitkä toimivat paremmin urissa ajettaessa. Lapilla mukana oli vain pehmeän seoksen renkaita.
– Vähän maksaa se, että emme viime vuonna olleet näillä vehkeillä täällä ajamassa. Ei ollut sitä infoa, miten paljon rengas kuluu. Piti myös olla viileämpää ja enemmän korjattuja pätkiä. Siihen perustuen valitsin nämä renkaat, Lappi selitti.
– Ei meillä kyllä ollut kyytiäkään. Viimeinen pätkä tuntui hyvältä ja menimme paikka paikoin ihan pidon äärirajoilla, mutta aika oli ihan surkea. Jotain meillä on säädöissä pielessä.
Vielä Meksikon sorarallissa Lapin vauhti oli ihan toista luokkaa. Lappi pääsee kunnolla säätämään autoaan vasta perjantain iltahuollossa, joten päivän viimeiset viisi erikoiskoetta voivat olla haastavia.
– Tärkeää olisi edes muutama sija ottaa kiinni. Sehän tässä on hauskaa, että auto on sama kuin Meksikossa. Ei sillä näköjään täällä pärjää. Autoa ei voi paljoa muuttaa, mutta ei voi mitään. Pistetään uutta rengasta alle ja koetetaan ajaa paremmin.