Toyotan Esapekka Lappi pääsi hyvään vauhtiin Sardinian MM-rallin testierikoiskokeella torstaiaamupäivänä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lappi oli ensimmäisten ja toisten vetojen nopein kuljettaja. Kolmannella kierroksella Hyundain Thierry Neuville oli ainoa, joka pystyi lyömään pieksämäkeläisen.
Lappi jäi lopulta vain 0,3 sekuntia Neuvillen pohja-ajasta.
– Auto tuntui hyvälle jo testeissä, ja Portugalin MM-rallissa nähtiin, että auto on nopea. Olen aina tykännyt ajaa täällä, Lappi kertoi shakedownin päätteeksi Algheron huoltoalueella.
LUE MYÖS: MM-kuskin rallille karu alku Sardiniassa: auto syttyi tuleen testipätkällä
Lappi ei ollut itse mukana Portugalin rallissa, joka päättyi hänen tiimitoverinsa Kalle Rovanperän voittoon. Nyt suomalaispilotti kilpailee ensimmäistä kertaa Toyota GR Yaris Rally1 -autolla soralla.
– Meillä oli hyvä ”flow” päällä alkuviikosta, ja nyt kun pääsee vetämään maailman hienoimmilla vehkeillä, niin onhan fiilis pirun hyvä, Lappi myhäili.
Lappi nappasi kolmossijan kauden avauskisastaan Ruotsista, mutta Kroatian asvalttirallissa hän keskeytti kertaalleen. Nyt tavoite on jälleen kärkisijoissa.
Lapin etuna on hyvä lähtöpaikka ensimmäisenä kunnon kilpailupäivänä perjantaina kärkikuljettajien takana. Jo testipätkällä kävi ilmi, kuinka paljon lähtöpaikalla on merkitystä Välimeren saaren sorateillä.
– Ajaminen tuolla lähtöpaikalla on aika simppeliä. Pitää vain tähdätä puhtaaseen linjaan, jonka muut ovat tehneet. Sitten ajat tulevat tavallaan itsestään. Siinä on ihan turha yrittää tehdä mitään turhia liikkeitä. Aika menee vain huonommaksi, kun kyntää irtosorassa.
Sardinian MM-ralli käynnistyy torstai-iltana yleisöerikoiskokeella Olbian kaupungissa. Lappi teki testierikoiskokeella taktisen ratkaisun avauspätkää ajatellen.
– Ensimmäisellä vedolla meillä oli alla pehmeät renkaat. Halusin taktiikan vuoksi käyttää niitä, jotta ne olisivat paremmat illalla. Kun on ajettu pinta pois renkaasta, ne toimivat paremmin. Tulimme ensimmäisen vedon jälkeen huoltoon vaihtamaan kovat renkaat alle ja muutimme vähän säätöjä. Silti ajat olivat ihan jees.
Paahtava helle on ollut suurin puheenaihe ennen kauden viidettä osakilpailua. Ennusteiden mukaan lämpötila voi kohota lähemmäs 40 astetta, ja ohjaamossa on vielä huomattavasti tätä lämpimämmät oltavat.
– Se on kuin aika lämmin sauna, Lappi kuvaili.
– En mä jaksa valittaa kuumuudesta. Se on kaikille sama, ei sille voi mitään. Ensin valitetaan, että on kylmä ja sitten kuuma. Ikinä ei ole hyvä, Lappi murjaisi.
MM-sarjaa johtava Rovanperä sijoittui testipätkällä viidenneksi. Eroa kärkeen kertyi 1,8 sekuntia.