Esapekka Lapin työnantaja Citroen ei ole pystynyt tarjoamaan kuusinkertaiselle maailmanmestarille Sebastien Ogierille tällä kaudella työkalua, jolla voisi jälleen taistella MM-tittelistä.
Citroen on tuskaillut varsinkin asvalttikisoissa, mistä tuorein esimerkki saatiin elokuussa Saksassa. Varikolla pyöri jo huhuja, että Citroen saattaisi lyödä tämän kauden jälkeen pillit pussiin WRC-tiiminsä osalta ja keskittyä muihin moottoriurheiluprojekteihinsa.
Sekä Lapilla että Ogierilla on sopimukset ensi vuodesta. Joten: miltä villi huhu kuulostaa suomalaiskuskin korviin?
- En ole kuullut asiasta mitään ennen kuin nyt. En osaa sanoa siitä mitään. Toisaalta on turha miettiä koko asiaa. En tiedä, onko sinullakaan tietoa, missä olet töissä ensi vuonna. Sopimuksista tehdään yleensä turhaa draamaa moottoriurheilussa, Lappi kuittasi suomalaistoimittajan utelut.
- Nyt on sitä ja tätä ja nyt tuota. Nyt lähtee Sitikka ja nyt Volkkari. Paljon on tällaista spekulaatiota. Ei kovin moni muukaan tiedä, missä on töissä puolentoista vuoden päästä. Jos olisi Postilla töissä, niin voisi olla paskat housussa, Lappi jatkoi viitaten Postin suunnitelmiin laskea tuhansien työntekijöidensä palkkoja.
Rallin MM-sarja jatkuu Turkissa tällä viikolla. Viime vuonna Lappi keskeytti ulosajoon kilpailussa, joka on tieolosuhteiltaan kauden rajuin. Pieksämäkeläisen tunne ennen tämän viikonlopun kilpailua oli varovaisen toiveikas.
- En näe mitään syytä, miksi auto ei toimisi. Emme me ole olleet soralla yleisesti niin kujalla kuin olemme olleet asvaltilla. Nyt auto, kuten Jyväskylässä nähtiin, sopii paremmin minulle. Lähtöpaikka on ainakin hyvä, Lappi mietiskeli.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala yrittää jatkaa palkintoputkea Turkin MM-rallissa: "Kyse on selviytymisestä"
- Katsotaan, mitä voimme tehdä. Lähtöpaikan perusteella voidaan vaikka voittaa. Teiden pitäisi putsautua aika paljon.
Turkin rajuihin oloihin tiimit ovat tehneet muutamia uusia ratkaisuja teknisiä vikoja välttääkseen.
- Kaikki tiimit tietävät nyt, mitä on vastassa. En tiedä, onko mitenkään mahdollista vahvistaa tarpeeksi autoa. Totta kai on paksumpaa pohjapanssaria, mutta ei tukivarsia ja sellaisia voi muuttaa. Tukivarressa on vähän ekstrasuojaa, että se kestää iskuja paremmin, Lappi valotti.
Turkin MM-rallin aikataulu:
Torstai 12.9.
10.00 Testierikoiskoe (4,70 km)
20.08 EK1: Super Special Stage (2,00 km)
Perjantai 13.9.
08.08 EK2: Icmeler 1 (24,85 km)
09.31 EK3: Cetibeli 1 (38,15 km)
10.54 EK4: Ula 1 (16,57 km)
13.14 Huoltotauko (40 min)
14.17 EK5: Icmeler 2 (24,85 km)
15.40 EK6: Cetibeli 2 (38,15 km)
17.03 EK7: Ula 2 (16,57 km)
Lauantai 14.9.
08.50 EK8: Yesilbelde 1 (33,00 km)
10.08 EK9: Datca 1 (8,75 km)
11.06 EK10: Kizlan 1 (13,30 km)
12.32 Huoltotauko (40 min)
13.50 EK11: Yesilbelde 2 (33,00 km)
15.08 EK12: Datca 2 (8,75 km)
16.06 EK13: Kizlan 2 (13,30 km)
Sunnuntai 15.9.
09.38 EK14: Marmaris 1 (7,05 km)
10.36 EK15: Gökce (11,32 km)
11.24 EK16: Cicekli (13,20 km)
13.18 EK17: Marmaris 2 (7,05 km) *Power Stage*