Toyotan Yaris WRC -autoissa näkyi yksi merkittävä muutos ennen torstai-iltana käynnistyvää Turkin MM-rallia.
WRC-autojen takasiipeä koskevissa säännöissä oli tulkinnanvaraa vielä kesällä, mutta tilanne muuttui Citroenin pyynnöstä elokuun alussa ajetun Suomen MM-rallin jälkeen. Kansainvälinen autoliitto FIA teki tarkennuksia sääntöihin, jotka astuvat voimaan Turkissa.
WRC-autojen korit pohjautuvat valmistajien siviiliautomalleihin. Tästä seikasta löytyy syy siihen, miksi säännöissä oli varaa soveltamiselle.
– Sääntö on ollut se, että takasiipi saa tulla 30 millimetriä takapuskurista ulospäin. Sääntö antoi ymmärtää, että se oli mitattuna WRC-auton takapuskurista. Sääntöä on korjattu nyt siten, että se mitataan siviiliauton takapuskurista, Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvala selvittää.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala yrittää jatkaa palkintoputkea Turkin MM-rallissa: "Kyse on selviytymisestä"
WRC-tiimeistä juuri Toyota joutui tekemään merkittävimmät muutokset takasiipeensä.
– Se on nyt lyhyempi, ja reunamuotoilut ovat erilaisia. Sivulla oleva siipi on lyhentynyt, mutta samalla siihen on nostettu enemmän muotoa, ja takasiipeen on tehty muita pieniä lisäasioita, Latvala sanoo.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Toyota Yaris WRC on tämän hetken nopein ralliauto MM-sarjassa. Edellisessä osakilpailussa Saksan asvaltilla Toyota otti kolmoisvoiton ja elokuun alussa Tommi Mäkisen johtama tiimi juhli Ott Tänakin ykköstilaa ja Latvalan kolmossijaa Suomessa.
Latvalalla ei ole vielä tarkkaa tietoa siitä, minkälainen vaikutus uudella takasiivellä on Yariksen vauhtiin. Suomalaiskuljettaja sai ensikosketuksen siipeen valmistautuessaan torstaina alkavaan Turkin MM-ralliin.
– Olemme ajaneet uudella siivellä vain hitaalla tiellä. Tuskinpa siinä on mitään eroa tällaisessa hitaassa ja teknisessä rallissa. Jos kyseessä olisi Suomen MM-ralli, siinä saattaisi näkyä hieman eroa. Mutta en pysty vertaamaan uutta ja vanhaa siipeä, koska en ole päässyt ajamaan niillä peräjälkeen, Latvala kertoo.
Turkin MM-rallin aikataulu:
Torstai 12.9.
10.00 Testierikoiskoe (4,70 km)
20.08 EK1: Super Special Stage (2,00 km)
Perjantai 13.9.
08.08 EK2: Icmeler 1 (24,85 km)
09.31 EK3: Cetibeli 1 (38,15 km)
10.54 EK4: Ula 1 (16,57 km)
13.14 Huoltotauko (40 min)
14.17 EK5: Icmeler 2 (24,85 km)
15.40 EK6: Cetibeli 2 (38,15 km)
17.03 EK7: Ula 2 (16,57 km)
Lauantai 14.9.
08.50 EK8: Yesilbelde 1 (33,00 km)
10.08 EK9: Datca 1 (8,75 km)
11.06 EK10: Kizlan 1 (13,30 km)
12.32 Huoltotauko (40 min)
13.50 EK11: Yesilbelde 2 (33,00 km)
15.08 EK12: Datca 2 (8,75 km)
16.06 EK13: Kizlan 2 (13,30 km)
Sunnuntai 15.9.
09.38 EK14: Marmaris 1 (7,05 km)
10.36 EK15: Gökce (11,32 km)
11.24 EK16: Cicekli (13,20 km)
13.18 EK17: Marmaris 2 (7,05 km) *Power Stage*